Rikketik beurs

Ik ben benieuwd of er nog mensen geslaagt zijn op de rikketik, ikzelf heb echter
wel veel moois gezien echter schrik ik steeds meer van de gevraagde prijzen en vraag mezelf
weleens af of je beter op internet kan kopen dan op zo beurs al moet ik wel beamen dat het
heel gezellig was en zo beurs niet zou willen missen
Groet Thomas

Klopt Thomas, dat idee had ik ook al. Ik was geinteresseerd in een aantal modellen maar die waren allemaal duurder dan via een aantal aanbieders in Nederland via internet. En dan heb ik het niet over particuliere aanbieders. En wat me ook opviel was dat de prijzen gedurende de dag steeds hoger werden. Ik kwam aan de praat met een man die hetzelfde horloge op het oog had als ik, maar bij hem werd later op de dag € 300 meer gevraagd.

Ik was er al om 10 uur en ben pas om 4 uur weer naar huis gereden.
bewust niet teveel geld meegenomen,ik zie meestal te veel klokjes die ik graag wil hebben.:slight_smile:
ook deze keer weer genoten.
aanwinsten waren een vroege Angelus vestzakhorloge en een nieuwe emaille wijzerplaat voor mijn kolommenklok,
en verder nog wat boeken.



die wijzerplaat was het laatste klusje aan dit restauratieproject.


laag serienummer 000199 , vermoedelijk volledig in Amerika geassembleerd caliber met een amerikaanse kast
van de Philidelphia watchcase company (1888-1904)
één van de eerste horloges ? van Angelus opgericht in 1891 in Le Locle door de Stolz broeders.

op naar de volgende Rikketik beurs,

Groet, André

Prachtig zakhorloge André! Dat uurwerk…

Ik was er om 9.30 en ging om 12.45 weer weg. Ik ben als vintage verzamelaar weer door alle vieze bakjes en stapels gegaan… :smiley: 3 aanwinsten dit keer.

Als eerste liep ik tegen een militaire Minerva aan tegen een zeeeeer zacht prijsje. Op de achterkant links en rechts van de nummering staat “D” en “H” wat zoveel wil zeggen als “Deutsches Heer”. Oftewel Duitse Leger. Minerva horloges werden in de tweede wereldoorlog aan Duitse officieren gegeven (volgens info van het internet). Dit horloge zou dus wel eens “in aktie” kunnen zijn geweest wat het wat aparts geeft. Beetje luguber?

De verkoper was een Rus (oid) en zoals iedereen wel bekend zijn er honderduizenden Duitsers in Rusland achtergebleven (dood of in gevangenschap) waardoor het aanbod van Duitse militaire horloges uit dat (voormalig) land enorm is. Ik nam een gok want wat er op de plaat van horloges uit die regionen staat wil niet altijd betekenen dat het horloge ook van dat merk is…
Maar voor de prijs en door de dreigende blik van de verkoper maar gauw zaken gedaan. In de auto gelijk opengemaakt. Eerst de stofdeksel (?) met wat deukjes…

Toen het uurwerk:

Ik heb het woord minerva onderstreept en het merkteken met een pijl (hoe toepasselijk) aangewezen, ik kreeg er geen mooiere foto van. Maar duidelijk een minerva uurwerk (loopt goed!). Welke weet ik nog niet, iemand een idee?

Het horloge zelf, de slijtage valt heel erg mee hoewel dit op de foto er juist erger uit ziet. Maar ik vind dat het er wel bij hoort, een militair horloge met een perfecte kast is of nooit gedragen of heeft een nieuwe (opgemaakte) kast. En als er één type horloges is dat in mijn ogen draagsporen mag hebben zijn het militaire horloges.

Even later een tegenhanger van dit horloge, een Waltham A-11. Is van de Amerikaanse Luchtmacht geweest. De info op het achterdeksel van dit horloge geeft het gelijk een hele berg geschiedenis, je weet nog net niet wie het gedragen heeft :smiley:

AF staat voor Air Force, 44 vervolgens voor het jaar van productie (1944). Of het horloge dan ook daadwerkelijk tijdens de tweede wereldoorlog is gebruikt is een tweede. Ik ga er maar even van uit. Het ziet er in mijn ogen allemaal origineel uit, de wijzers en de plaat zonder naam, hack set uurwerk want je moet 'm natuurlijk op de seconde kunnen gelijk zetten met je brothers in arms en de afmeting… 30 mm zonder kroon. Want hoe kleiner, deste beter.
Loopt als een zonnetje met heel die geschiedenis voor 10 euro… dat kan je toch niet laten liggen?

En dan nog een in mijn ogen prachtige en grote (37 mm zonder kroon!) vintage. In nieuwstaat (NOS). Het merk Noblex zegt mij niets maar de plaat, het hele platte uurwerk (van Mathey-Tissot) en de daardoor ook hele platte kast deden het meteen. Het heeft wat weg van mijn Union Soleure, vinden jullie ook niet?

Een in mijn ogen dus geslaagde trip, daarna naar de meeting die ook nog eens fantastisch was met de uitreiking van de zeer geslaagde limited… een hele dag horloges… heeerlijk!

zo te zien was het voor vele een geslaagde dag met weer mooie aanwinsten (tu)

Ik vind die Noblex bijzonder fraai, maar ik ben het met anderen eens dat de prijzen veel te hoog liggen. Op internet ben je mijns inziens veel goedkoper uit. Zelf heb ik eigenlijk niks kunnen vinden, behalve dan twee NOS-wekkers (Bayard) voor Euro 15 elk. Doe je jezelf nog een plezier voor een prikkie en kom je niet met lege handen thuis.

Los daarvan vind ik het leuk om rond te struinen. Maar de laatste jaren tref ik zelden iets aan wat mij zint. Er wordt veel troep angeboden, of 't is veel te duur.

toch leuk dat er mensen zijn die op de rikketik wel iets gevonden hebben en al had ik alleen een orginele pusher voor mijn heuer camaro gekregen en deze nu dus weer compleet in orginele staat is blijft zo beurs ondanks de hoge prijzen toch leuk, op internet zie je toch alleen de plaatjes
toch hoop ik niet dat iedereen op internet gaat want dan blijft er van een beurs weinig
over.
groet thomas

YOU MADE YOUR POINT…zo ,dan kan de Caps Lock weer uit… :wink:

Oeps sorry ik dacht voor de degene die moeite hebben met lezen
zal de volgende keer nu er wel op letten met die Caps lock toets uit die ding
groet THOMAS

HeT kAn AlTiJd eRgEr :wink:

Ik denk dat de rikketik ook leuker is voor Vintage/opknapper verzamelaars dan voor mensen die nieuwe of merk horloges verzamelen. Ik kom vrijwel altijd met een grote grijns naar buiten :smiley:

je moet het gewoon een keer gezien hebben , ik koop er niet veel maar ik blijf het rond kijken altijd wel leuk vinden.
want je weet maar nooit wat je tegen komt…

Prima omschrijving van de Rikketik beurs Henrik,
Denk er net zo over,
Groet,
André

Ik heb ook een leuke dag gehad! Ik zag trouwens nog drie mooie Angelus-horloges, Andre. Moest aan je denken :wink:

en ben je dan niet in de verleiding gekomen om er één te kopen Richard ? :slight_smile:
er was een verkoper (Bontime) met een hele collectie voornamelijk Chronodato’s in mint conditie.
prijzen vanaf 1200euro tot 5000 euro voor een 18K gouden model in originele verpakking.
groet, André

Ik heb ze staan bewonderen, die ene in nieuwstaat met doos (en “boekje”?) was prachtig.

Andre en Henrik,

We hebben het idd volgens mij over dezelfde horloges. Werkelijk prachtig! In de rechter hal zo ongeveer halverwege de middelste rij. Wist niet dat ze van Bontime waren. Hebben ze een eigen site overigens?

Maarehhh…ik heb de verleiding (nog net) kunnen weerstaan. Maar op de volgende beurs wordt dit denk ik mijn ‘‘nieuwe missie’’… :wink: Ik houd jullie op de hoogte.

Precies daar! Maar ik zou dan ook wel even ergens anders gaan kijken qua prijs. De mijne is dan wel niet in zo’n mooie staat maar ik heb er dan ook veeeeel minder voor betaald. Misschien dat André wat tips heeft vwb adressen als je een Angelus Chronodato wilt kopen.

Omdat ze zo mooi zijn een foto:

Wow…dat is idd toch wel een mooie, hoor, Henrik! Daar zou ik zeker in geinteresseerd zijn als ik die op een beurs zou tegen komen. Kun je mij (wellicht in een PB) eens zeggen hoeveel ie gekost heeft? Dan kan ik het wat beter ‘‘plaatsen’’ wat waarde betreft als ik er tegen een aanloop.

Dank je.

Groet,

Richard