RikkeTik Januari 2018 Sfeerimpressies en Aanwinsten

Dan heeft hij iets meer weerstand , de zwaartekracht help hem dan iets af te remmen wat hij overdag tijdens het dragen te snel loopt dat is ongeveer 2 seconden dat compenseert hij gedeeltelijk weer in ruste s’nachts.
De klok kan in verschillende posities neer worden gelegd, heb gemerkt dat als ie plat op z,n rug ligt de plus secondes die hij te snel loopt niet compenseert en op z,n zijkant wel (gedeeltelijk) in een nacht iets meer dan een seconde, volgens mij heeft dat met weerstand en zwaartekracht te maken. Mijn Seiko’s SKX 007 en 009 zijn daar nog gevoeliger voor. Op de zijkant in een nacht dik 3 seconden langzamer en dat compeseert ie overdag weer.

1 like

Ah zo.
Kan ik hem ook in een positie leggen waardoor ie wat sneller gaat lopen?:grin:
Ik heb namelijk een Seiko die te traag loopt.

Dan zou ik m eerder op de andere kant leggen met de kroon naar boven :smile:

Hoezo loopt ie te langzaam bij je?

Nee dat niet hoor, de mijne loopt ook te snel.

1 like

Na 3 jaar weer eens geweest. Mijn maatjes die er voor het eerst waren dingen laten aanschaffen bij Monsterwatches, Florijn en horlogebanden.com.
Zelf even wat schulden afgelost en als verjaardagscadeau voor mij zelf deze stilstaande Citizen getrokken uit de grabbelton van @25tien. Nu kijken hoe ik dat kreng open krijg. Zit goed vast(gekoekt).
Wel alvast een nieuw bandje erop gezet van Henrik.

12 likes

Even uit proberen gewoon een paar nachten in verschillende standen leggen , plat op de rug , links , rechts, staand en op z,n kop. probeer eens wat de verschillen zijn per nacht.

Oeff ik dacht al.

Erg lastig bij citizens omdat ze een afwijkend deksel hebben waarom veel standaard kast openers niet passen.

1 like

Kan ik mij geheel in vinden…heb 'm sinds 4 dagen…gave klok!

16 likes

Ik heb het nu ongeveer een dikke week thuis. Gekocht bij Rob. Ik zal hem eens een mail sturen. Maar eigenlijk was ik van plan om het zelf eens beter proberen af te stellen.
Ik heb het nog niet precies nagemeten maar loopt toch ongeveer 30 seconden op 24u te traag, als het niet meer is.

Ja goed idee… Tegen de tijd dat je antwoord krijgt is ie uit de garantie

15 likes

Mijn SKX 007 loopt iets te snel zeg maar plus 4 seconden per 24 uur en de 009 loopt een seconden of 2 te langzaam per 24 uur. Maar ben nu meer in de weer met de Speedy en even niet echt tijd voor de Seiko’s. Ben nog met de inloop van de Speedy bezig nog een maandje continu om de pols voordat ik pas echt weet wat de gemiddelde afwijking per 24 uur is. Ik vermoed, weet het niet zeker dat in de zomer de klok wat sneller gaat lopen ivm het veel warmere weer, lijkt mij dat de olie in de klok (hoe gering ook) daar toch ook op gaat reageren. Warmer weer is iets dunnere olie zou je zeggen maar daar weten de experts meer van dan ik.

OK, ik zal het eens uitproberen. Nu ligt ie snachts, en altijd wanneer ik het niet om heb, altijd gewoon plat met het glas naar boven.

Ook een reden dat ik het zelf wil doen😁

1 like

Oh da’s wel veel. Ik stel ze ook zelf af. Deksel open maken en dan echt oppassen dat je hem niet te veel in de plus duwt echt een minuscuul tikkie, hij reageert daar gelijk op. Deksel weer dicht en even een 2 dagen bezien wat hij doet. Ik hem hem zo een 8 keer bijgesteld totdat hij naar mijn zin liep. De SKX 009 liep bij mij perfect op tijd in een week dragen en s’nachts op z,n zijkant resulteerde in en plus van 1 seconde na een week!! whow dat was echt top. Maar ja bij MW een saffier erin laten plaatsen en Rob stelt de klokken bijna altijd bij (had ie nu bij deze beter niet kunnen doen) min 2/3 seconden per 24 uur. :rage:

1 like

Hahaha! Rob reageert niet zo snel…had het op de Rikketik ook erg druk, leek wel of het gratis was…maar ja Seiko blijft een werkpaard en een sympathiek merk I love it. Vooral in de vakanties mijn favoriet . Hop knal zo het water in met de SKX om de pols geen omkijken aan. Wel even een aandacht voor de pakking. Als je hem open heb gehad even het rubbertje van de sluitring even invetten met een beetje zuurvrije vaseline heel dun!! een minuscuul beetje tussen de vinger is genoeg.

Bedankt voor de tip.
Zuurvrije vaseline is dat gewone vaseline?

Nee zuurvrije is het!

2 likes

Verschillende standen per nacht? Altijd goed :wink:

1 like