Rikketik Januari 2020, NA’s en sfeerimpressies

Ik ga voor oranje! Komt terug in de kleur van de spoelen… :+1::grin:

2 likes

Beide leuke kleuren.

1 like

Ik kon het toch niet laten. Na een paar dagen poetsen, wat nette bandjes er op, glaasjes polijsten en vervangen en hier en daar nog wat andere ‘correcties’ hierbij een overzicht van mijn buit van afgelopen zondag in Houten.
Bovenste rij van links naar rechts:

  • Verdal met AS 1686
  • Mouvex met ETA2452
  • Draga met AS 1701
  • Stabilo met PUW60
  • Services met EB8021N
  • Ebana met Guba1200
  • Adriatica met AS1628
  • Eppo met Otero844
    Liggend in het midden een oude Seiko 6309A automatic
    Daaronder twee piepkleine klokjes, een Zodiac en en Movado met beiden een nog niet geïdentificeerd
    uurwerk.
    Daaronder een Pontiac Nageur uit 1957 met een ETA1260 uurwerk
    En tenslotte de twee klokjes zonder bandje: Een Anker met een penanker uurwerkje en oude Lanco.
    De twee laatstgenoemde horloges functioneren niet, d.w.z. de Anker is een wrakje en gaat in de doos met schroot en de Lanco wil niet goed lopen, maar daar is misschien nog wat aan te doen.
    Tot mijn verbazing en verrassing lopen alle andere horloges nu al een paar dagen redelijk tot goed tot behoorlijk nauwkeurig, wat je niet zou verwachten van een handvol klokjes uit de rommel bak van gemiddeld niet meer dan twee tientjes 't stuk.
    De twee kleine dameshorloges zijn voor mijn dochter die er van houdt die hele kleine gouden (double…) klokjes te dragen. Leuk detail: Ze woont in Zürich, dus horloge gerelateerd gezien in het hol van de leeuw en ze krijgt regelmatig van haar vrienden en collega’s complimentjes over de mooie Zwitserse vintage klokjes die ze draagt.
    De ‘doos’ waar de andere horloges hier in huize Lexaf terecht komen is, mag ik wel zeggen, een zeer blije doos!

28 likes

Deze keer heb ik gemist & Volgent jaar hopelijk weer.

Je krijgt nog drie kansen dit jaar :slightly_smiling_face:

Dan hoop ik dat ik doe ook alle drie mis :joy:

2 likes

Was een geslaagde Rikketik! Ik had een mede-verzamelaar mee uit Noorwegen en een afspraak met een handelaar. Het was voor mij alweer 4 jaar geleden dat ik was gegaan en destijds viel het mij tegen. Dit komt doordat de Rikketik qua horloges wel is verbetert, maar ook mijn eigen smaak in horloges is meer richting van de huidige Rikketik gegaan.

Het aanbod bij de Rikketik is iets wat je niet in de vintage winkels kan vinden. Veel mooie dresspieces van Jaeger, IWC en Omega en stalen chronografen. Precies iets wat mij erg aanspreekt.

Wat voor mij wel een dealbreaker is is de “betrouwbaarheid” van de handelaar. Met 90% van de standhouders ben ik niet bekend en hebben geen online présence. De prijzen zijn niet laag genoeg om een gok te wagen en je staat toch wat ongemakkelijk tussen de drukte in een horloge te inspecteren.

Daarnaast vind ik het ook niet fijn om met grote contante bedragen daar rond te lopen dus voor mij is het kopen op de beurs zelf geen echte optie.

3 likes

Sgmm :star_struck:

Begrijpelijk, ik zou er ook ziek van zijn. Nu maar hopen dat zich hierdoor niet het veld uit laat slaan. Bij een ander forumlid die er ook met een tafel stond, was er een Oris onder zijn ogen uit de doos gehaald en verdwenen. Ze leiden je zo af, dat een handlanger in een split second een horloge naar achter doorgeeft aan een derde.

1 like

Je vat het geheel goed samen. En vooral dit is waar ik mij ook zorgen om maak. Handelaren uit Duitsland, Oost-Europa etc. Super toffe horloges, maar hoe kunnen we achterhalen of ze van diefstal afkomstig zijn? Natuurlijk altijd lastig te verifiëren.

Daarnaast moet je op basis van die aantal minuten dat je het horloge in handen hebt een keuze maken. Je kan alleen zien of het uurwerk loopt, maar totaal geen idee wat de afwijkingen zijn. Voor mij is de rikketik alleen interessant voor de leuke seikotjes en vintage horloges tot 100 euro.

8 likes

Mooie score! Die services heeft een mooie bezel! Leuk ding.

3 likes

Nog een “Meester” hier op het forum?
Ik ben betrapt😇

2 likes

Ga voor oranje! :wink:

1 like

Daarom zou de verlichting in dat pand ook wel wat beter mogen i.m.h.o.

2 likes

Geloof niet dat de candela‘s het probleem zijn :slightly_smiling_face:

Grappig, daar had ik het een zondag ook over. Tijd dat ze die oude TL-buizen vervangen door goed LED exemplaren en gelijk het aantal verdubbelen.

3 likes

Nee een Trainmanager ICE/ICB :wink:

1 like

Het zou ook al helpen als ze niet de hele hal matzwart hadden geschilderd, daar is met verlichting niet tegenaan te werken. Lichte plafonds en wanden zou al enorm schelen.
Al mag er inderdaad best een lampje bij. Vond het wel apart dat ze alle deuren aan het vervangen waren, maar de hal zelf is nog even beroerd als altijd. :thinking:

1 like

Het is een beurshal, vandaar het zwart. Op de gemiddelde beurs, is er licht genoeg van de standhouder. En dan valt de omgeving mooi weg met het zwart.

3 likes

Dat is waar, ik ben er ook wel eens met andere evenementen geweest en toen was het niet zo’n duistere boel. Blijft wel de vraag of dat nog van deze tijd is, je heb veel minder verlichting nodig als je lichtere kleuren gebruikt. :thinking: