Rikketik Januari 2026 Sfeerimpressies en Aanwinsten

Leuke LIP duiker gekocht!

38 likes

Cool. Nog nooit gezien!

Dank voor het delen. Hier gaat mijn hartje wel sneller van tikken. Leuk man.

2 likes

Het was toch weer een hele leuke dag gisteren. Vooral door de gezelligheid aan de koffietafel.
De belangrijkste motivatie om toch regelmatig de R’tik te bezoeken is toch om het hele ‘kluppie’ vintage vriendjes weer even te zien en te spreken. Veel info en spulletjes om ter plekke met elkaar uit te wisselen. Dank @werner, voor de mooie Judex poster!

Ik vind wel dat het elke keer weer (ik kom niet 4 x per jaar, maar wel twee keer, gemiddeld), hoe moet ik het zeggen, een beetje minder wordt bij de R’tik. Minder standhouders, zoals, bijv. al. vermeld, Peter van der Kraats. Sowieso steeds minder (bruikbaar) gereedschap. Standaard kleine onderdelen, zoals springbars en glaasjes, zijn bijna niet meer te vinden en als ze er zijn, erg duur. Gedoe met het online bestellen van een toegangskaartje. (heb ik gelukkig wel ter plekke kunnen regelen). De verbijsterend slechte kantine (maar daar kan de R’tik organisatie misschien niks aan doen). De steeds hogere prijzen, maar dat is misschien een algemene trend in de verzamelaars wereld, die steeds meer big business lijkt te worden, ook online.

Ik lijd misschien ook wel aan het Wim Sonneveld syndroom
 “Ach mens, ik word te oud voor die rotsooi
”.

Maar we houden vol. Er zijn en waren ook veel leuke dingen. Ik kwam ondanks al het gemopper en gedoe toch weer met een aardige ‘buit’ thuis.
De leuke n.o.s. Verdal en andere onbekende (Belgische?) merken en nog wat oud tientjes-bak spul van de stand van Marnix ( @Magni80 ) waar altijd iets leuks te vinden is, maakte veel goed. Verder nog wat mooie krook en lizard bandjes foah wehnagh en zowaar een zakje met 16 mm springbars.

Mijn buit van gisteren

10 vintage n.o.s. 12 mm lizard bandjes (1 is er al in gebruik op een NA Leijona dameshorloge). 6 mooie kroko style (rundleer?) 16 mm bandjes. Ik maak die dingen weliswaar ook zelf, maar kant en klaar is af en toe ook best wel makkelijk.
10 16mm springbars (Duitse, geen Chinese :slight_smile: ). Met al die kleine Vintage horloges uit de jaren 50 en 60 kom ik die altijd te kort. Verder een nog net geen Bergeon, maar wel degelijk springbaar tooltje voor 2 euro.
En dan de horloges.
4 stuks uit de interessante n.o.s. partij die Marnix aanbood, waaronder het voor zover ik zag enige ronde exemplaar en verder 3 mooie tankjes. Ze moeten nog lopend gemaakt worden, want pindakaas in de lagers i.p.v. olie.

Heel leuk: een standje ‘Nordic Watches’ van twee Finse heren, met mooi vintage horlogespul. Desgevraagd bleek er ook één Finse Leijona in de aanbieding, die ik natuurlijk gelijk gekocht heb.

Tenslotte ook nog bij Marnix uit de fameuze tientjes graaibak nog 6 leuke opknappertjes gevonden, waaronder één hele aparte: een hele oude, kleine (32mm), ik schat van vóór 1920, trenchwatch achtig ding. Simpel, merkloos ijzeren (niet vernikkeld) gun metal kastje, zeer eenvoudig cilindergang uurwerkje en een gave emaille wijzerplaat. En: het ding loopt! Gewoon op tijd! Zie de foto hieronder, ik heb het al een beetje opgepoetst.

Al met al, toch weer een geslaagde beurs. Ik kwam tevreden, maar wel een beetje moe weer thuis. Vandaag geen afspraken, dus lekker dit verslagje maken en alvast een beetje knutselen aan de wrakjes.

22 likes

Een douchekop?

1 like

Het verbaast mij elek keer weer dat er alleen hele oude spullen worden aangeboden.
Is er niks nieuws en van hogere klasse zal ik maar zeggen.
Is het echt een spuitjes beurs ?
Er zou genoeg nieuw spul moeten zijn.

1 like

Beetje hijgerige handelaartjes toestand lijkt mij

1 like

Jawel maar de helft is nep

4 likes

Ja. De pis lag overal. Je kunt met enkele straal dit toch gewoon in de pot mikken?

Niet als je gelijktijdig de helikopter doet.

4 likes

Ik vraag me af wat jullie doen als je een horloge ziet op de Rikketik wat iets duurder is dan een tientje, laten we zeggen 500+ Euro. De kast/wijzers en dial zijn netjes. Je kent de verkoper niet. Vragen jullie dan of de deksel eraf mag of heb je een mobiele Weishi oid in je tas? Of koop je blind?

3 likes

Ik koop nooit zulke dure horloges, iets duurder dan een tientje is bij mij al de limiet. Maar ook daarbij koop ik - als ik de verkoper ken, of het is iemand van HF - met de afspraak dat ie terug mag als het niet goed werkt. We zijn in elk geval duidelijk over de al of niet bekende issues of gebreken. Bij kopen op afstand (veiling o.i.d.) is dat iets meer een gok, maar je kunt ook dan met wat correspondentie vaak wel goede afspraken maken. Als blijkt dat de verkoper dat niet kan of wil is het voor mij sowieso al een dealbreaker. Bij dure horloges geldt dit alles natuurlijk evenredig meer!
‘Buy the seller’ is nog steeds een goede insteek!

4 likes

Uitzonderingen daargelaten zijn handelaars op dit soort beurzen een soort autodealers maar dan zonder de BOVAG garantie. Dus oppassen geblazen.

6 likes

Het lijkt mij dat je er dan veel verstand van moet hebben of iemand meenemen die er heel veel verstand van heeft.
Ik zou dit niet durven want vind dat een vrij grote gok is hij wel echt?
En je weet niets over de onderhoudshistorie.
Dan kies ik liever voor een vertrouwd adres waar je na aankoop kan aankloppen en op terug kan vallen wanneer nodig en niet van een onbekende op een beurs.

3 likes

Dan zou ik de deksel openmaken en alles inspecteren met een loupe. Verder vooral kijken / voelen hoe de kroon werkt. Gaat het opwinden goed? Draaien de wijzers normaal als je de tijd instelt. En altijd iemand meenemen voor vier ogen principe.

Een Timegrapher heeft geen nut met zoveel herrie. Dan word je meteen niet serieus genomen.

En als je samen rode vlaggen ziet, dan haak je af. Als dat horloge enkel en alleen oud is, en je hebt een goed adres voor service, dan zou ik het wel aandurven. Eerder zo, dan online.

3 likes

Persoonlijk zou ik alleen geld uitgeven aan horloges op de Rikketik als ik het mij kan veroorloven om het bedrag af te schrijven als ‘miskoop’.

Als het om een bedrag gaat dat ik als ‘serieus geld’ zie, dan geldt voor mij het credo ‘buy the seller’.

3 likes

Tja, online koop ik ook vintage horloges van soms 1k+ op basis van een paar foto’s van een volkomen wildvreemde. Ik weet wat ik koop, als ik kan zien dat kast, uurwerk en wijzerplaat origineel zijn heb ik een goede basis, er kan uiteraard iets tegenvallen in het uurwerk maar dat is vrijwel altijd wel te repareren.
Voordeel is wel dat ik veel zelf kan, dus ik maak me niet zo gauw druk over uurwerkproblemen.

Overigens heb ik nooit heel dure horloges gekocht op de Rikketik; duurste was dacht ik iets van 180 Euro ofzo. Maar dat komt omdat de echt bijzondere stukken op de Rikketik vaak gewoon veel te duur zijn voor wat het is.

7 likes

Soms. En soms word je keihard genaaid door een verkoper. Alleen weet je daarna wel bij welke verkoper je niets meer moet kopen en bij welk kraampje je extra hard moet zeggen “ik zou daar niks kopen”

Ooit is een caribbean gekocht op de rikketik. Was volgens verkoper geserviced. Later bleek de amplitude 140, uurwerk super vuil en was er een wijzerplaatpoot afgebroken.

3 likes

Ja, vooral het gemopper lijkt een aparte verzamelaarstic te worden

Maar ik herinner me dan ook nog de ‘oude’ Rikketik, en vooral van thuiskomen met een of twee knappe horloges, wat bandjes en zo. Ook alle moois dat onbereikbaar was maar gewoon al top om in het echie te zien staat me nu nog steeds bij. En de fietstocht er naar toe natuurlijk

Gefeliciteerd met je nosjes, Lex - die gaan de pret met terugwerkende kracht nog verhogen denk ik!! :hugs:

3 likes

Is het nog gelukt? Of was je alleen bij de hertog jan tap?

3 likes

Sorry voor de late reactie, lag vandaag hele dag op bed verder niet interressant.
Hier een comple foto van mijn aanwinsten op de Rikketik, die andere foto voor heel weinig, moest een bandje op welke @Phodebimos (Ed) voor mij erop gezet heeft. Waarvoor dank Ed, zowel voor het meerijden, bandje op het horloge en de gezellige dag.
Natuurlijk ook weer andere bekenden gezien en gezellige mee gesproken.

Op de foto zie je een Bell Matic, SeikoMatic-P, Monvis en vintage. Het bruroklokje is gewoon leuk (geen waarde) is van William Widdop van de firma Widdop Bingham. Gewoon leuk om te hebben en met een mooie foto aan de andere kant van mijn modelletje Assie :wink:

is gewoon quartz en geef ik geen waarde aan :smiley:

Nog even van elk horloge de foto:

Ben nog niet helemaal in orde, dus verder ff geen hf vanavond :innocent:

fijne avond vrienden :+1:

15 likes