RLC review: Citizen NY0040 Promaster en korte vergelijking met Seiko SKX

Hallo allemaal,

Nu een paar dagen in Sri Lanka de Citizen NY0040 Promaster om de pols dus tijd voor een review. Daarnaast zal ik ook een kleine vergelijking met de SKX maken aangezien ik in het verleden zowel de SKX007 en SKX009 in mijn collectie heb gehad. Maar eerst even de Citizen NY0040 Promaster. Gekocht als vakantie horloge. Ik heb gekozen om voor de blauwe versie met sunburst dial te gaan. Een keer wat anders dan een zwarte duiker. Ik heb de Citizen NY0040 Promaster gekocht met zowel de rubberen als de stalen band. Maar de stalen band doet mijns inziens echt afbreuk aan het horloge. De stalen band voelt echt heel erg goedkoop aan. De band heeft gevouwen schakeltjes en de sluiting is met een plat geslagen stukje metaal. Not my cup of tea en meteen na het op maat hebben gemaakt van de band de rubberen band er weer op gezet. Voelt mijns inziens veel fijner en doet het horloge meer tot zijn recht komen. De rubberen band is comfortabel en loopt van 20mm naar 18mm. De sluiting ziet er voor een horloge in deze prijsklasse goed en solide uit. Op de zijkant van de band staat een tabel met de No Decompression Limits voor het duiken. Dit oogt wel wat druk, maar ik vind het ook wel weer tof aangezien de Promaster gemaakt is om te duiken. It fits its purpose. Dan nu genoeg over de banden. Nu het horloge zelf.
Wat meteen opvalt is dat de screw in crown aan de linker kant zit ipv het gebruikelijke rechts. Ondanks dat het wat onwennig aanvoelt is het wel erg comfortabel. De kroon prikt niet in hand/pols. Onder de motorkap zit een automatisch Miyota uurwerk, unidirectional winding. Het uurwerk kan ik handmatig worden opgewonden en heeft geen hacking functie. De Promaster heeft een dag en datum functie. De 60 click bezel voelt zeer solide aan een heeft geen backplay. De wijzerplaat van deze blauwe variant heeft en blauwe sunburst en speelt mooi met het licht. De indices zijn applied en de lume is fel groen. De caseback is simpel en glad maar solide en is bedrukt met het Citizen Promaster logo. De lugs zijn zowel geborsteld als glanzend gepolijst. De diameter van de Promaster is 40mm maar draagt mijns inziens iets kleiner en voor mijn pols precies goed.

Dan nu een korte vergelijking met de Seiko SKX. Punten waar de Citizen op wint zijn de applied indices, de winding functie van het uurwerk, de rubberen band van de Citizen is mijns inziens beduidend beter en comfortabeler dan die van de SKX. Dit komt met name omdat de rubberen band van de Citizen van 20mm naar 18mm loopt. Daarnaast voelt de sluiting hoogwaardiger aan. De Citizen heeft applied indices met een metalen randje eromheen waardoor de wijzerplaat hoogwaardiger aanvoelt dan die van de Seiko. Een ander punt waarop de Citizen van de Seiko SKX wint is de uitlijning (die is gewoon goed) en de bezel voelt solider aan. De vorm van de bezel is wel wat meer uitgesproken van de Citizen dan die van de Seiko en op het gebied van bezel design/looks wint de SKX mijns inziens.
Punten waar de SKX mijns inziens op wint zijn. De metalen band. De metalen band van de Citizen Promaster met zijn gevouwen schakels is mijns inziens gewoon echt ruk. Dan is de Seiko Jubilee vele malen beter. Een ander pluspunt van de SKX zijn de vele after market banden opties. Met bijvoorbeeld een Miltat Solid Jubilee of Super 3D Oyster of een Crafter Blue rubberen band wordt de SKX naar een veel hoger niveau getild zeker met een V-Clasp bij de metalen banden. Bij Citizen zijn de after market opties een stuk beperkter. Een ander pluspunt van de Seiko is het glas. Aan de rand van het glas zit een soort gepolijst randje waardoor het hele horloge een stuk hoogwaardiger aanvoelt. Een ander punt waar de SKX mijns inziens op wint is de caseback met de gegraveerde Kanagawa wave. Bij de Citizen is de caseback glad en zonder relief. Een ander punt waarop mijns inziens de SKX wint, maar dat is meer een persoonlijk en emotioneel pluspunt is dat de SKX een groter icoon is dan de Citizen. Daarnaast vindt ik de tekst Burger (Citizen) op de wijzerplaat toch een beetje gek.
Wanneer men kijkt naar de prijs kwaliteit verhouding dan is de Citizen de mijns inziens winnaar aangezien deze circa honderd euro goedkoper is dan de SKX en min of meer hetzelfde biedt. Beide zijn ISO certified divers.

Dan nu de conclusie:
Overal gezien neig ik voor de standaard uitvoering met rubberen band meer naar de Promaster. Op metalen band is de overal feeling van de SKX wellicht beter zeker met een after market Miltat of Crafter Blue band. Qua uurwerk en qua afwerking/feel het horloge head only (kast en wijzerplaat) heeft de Citizen mijn voorkeur. Zeker deze blauwe versie met sunburst en applied indices. De handopwind functie van het uurwerk is mijns inziens ook een groot pluspunt voor de Citizen. Toch denk ik dat je eigenlijk met beide geen verkeerde keuze kunt maken. Beide horloges zijn elke cent dubbel en dwars waard. Voor circa 200-300 euro heb je in beide gevallen een tijdloze iconische solide en betrouwbare duiker die vele tientallen jaren mee zal gaan. Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie deze review en korte vergelijking leuk vonden om te lezen.

MvG Ralph



67 likes

Heb enkel het einde gelezen en begrijp dat ook jij tevreden bent over dit horloge. Zijn idd echte alleskunners!

Veel plezier daar nog. :ok_hand:

4 likes

Ik vind de tekst bijna onleesbaar door het gebrek aan alineas, die heb ik voor het gemak overgeslagen.

Toffe sunburst heeft de NY0040!

16 likes

Komt ie zelfs op vakantie met een “post” :joy:…

Ga vakantie vieren man! Hang um even lekker uit de broek, drink er te veel, geniet van wat we hier niet hebben en realiseer je dat we het godvergeten goed hebben in dit zeik landje…

Aloha!

5 likes

Mijn beste,

Dank voor het delen van jou enthousiasme over deze Citizen Promaster!!
Je hebt er grondig werk van gemaakt!!
Chapeau!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

8 likes

Al met al een mooi horloge :star_struck:… Leuk ook dat je dit horloge nog even vergelijkt met de skx.

Fijne vakantie!

1 like

No worries ik kan multi tasken. Deze review even in een dood momentje op de route getypt. Ik dacht ik zal mijn HF vrinden eens even voorzien van een review en een vergelijking. Daardoor de review ook op mijn telefoon getypt wellicht daardoor de gebrek aan alinea’s mi scuzi. Desalniettemin hoop ik dat deze review nuttig voor jullie is…:yum:

9 likes

Nou vooruit dan maar… :rofl:

Je schrijft over 40mm diameter, klopt dat wel?

1 like

Leuke review! Wel Ă©Ă©n vraag: Heb je er zoveel extreme dingen mee gedaan waardoor je een van je andere horloges niet om wilde doen, of viel dat eigenlijk wel mee? Heb zelf 3 jaar geleden namelijk een Casio Duro (MDV106) als vakantie horloge gekocht maar laatste keer heb ik toch gewoon de Tudor mee genomen / om gehouden, ook naar strand, zee en zwembad.

1 like

Volgens mij moet het 42mm zijn.

4 likes

Kunnen rolex en die andere dure merken van je niet tegen een beetje zon en warmte ?:see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil:
Een horloge moet je dragen. Niet in een kistje alleen voor een fotocollectie foto :smirk::smirk:

4 likes

Beetje teleurstellende foto’s to be honest… er staat maar 1 horloge op de foto! :laughing:

2 likes

Hey Ralph, leuke review! Leuke vergelijking met de skx ook. Ik mis nog wel een poll zodat we kunnen stemmen voor de citizen of de skx :joy::joy::joy:. Ok, zit je te dollen. Have fun daar!

3 likes

Heel mooi horloge en een leuke review. De citizen heeft mijn voorkeur boven een Skx. Draagt veel lekkerder volgens mij. Maar jeetje,… En dat geldt zowel voor de seiko als voor de citizen.: wat zijn die waffle straps lelijk zeg!!

Geniet van je vakantie.

3 likes

Leuk verhaal/review! Ik heb zelf nooit een skx in bezit gehad, maar kan wel meepraten over de Citizen.
Ben erg content met deze “alleskunner” en vooral de sunburst is erg mooi.

Ik kan me alleen niet vinden in jouw opmerking over de stalen band. Daar ben ik juist erg tevreden over, vooral ook omdat deze is voorzien van een glidelock en daardoor erg comfortabel draagt.

Fijne vakantie! :sunglasses:

1 like

Lekkere review en leuk vergelijk met de skx.
De ny vind ik echt een fijn horloge en jouw blauwe versie is een plaatje.
Geniet van je horloge en vakantie.

1 like

Nou, ik kan je uit jarenlange ervaring mededelen dat Hardlex ook gewoon keihard wint van het door Citizen gebruikte mineraal. Dat laatste is echt drie keer ruk. Ik heb echt moeite gedaan om Seiko glazen te vernaggelen, maar bij m’n Citizen met mineraal lukt het altijd in no-time.

Ik heb nog nooit een Citizen horloge gezien waar de tekst Burger op stond. Foto, of ik neem het met een korrel zout.

Wat heb je aan handopwind functies als je geen hacking hebt?

Leuke vergelijking hoor, maar soms is je schrijfstijl wat houterig, bijna op het onnatuurlijke af. Chillax, Winston, dan denk ik dat het lekkerder gaat lopen. Maar “Dan nu” is geen goeie “En toen” vervanger. Wel weer leuke foto’s van die Sunburst, dat maakt het weer leuk.

De NY00040 en de SKX zijn natuurlijk samen met de Mako drie echte, echte japanse prijsvechters, alledrie wel ergens iconisch, maar mijn hart gaat toch naar Seiko uit.

Al moet ik zeggen dat de laatste Orient Kamasu’s met saffier wel erg, erg veel waar voor weinig geld zijn.

8 likes

Het is dan ook een toolwatch. Waarom zou je dat in godesnaam niet doen? Facepalm. :slight_smile:

Hahahaha, ik heb die met de gladde bezel die dus iets krasgevoeliger is dan de normale Black Bay, daarom duurde het even voordat ik de mentale stap durfde te zetten :wink:

2 likes