RLC XXL Review: Seiko Duik Familie (SKX, Turtle, Samurai, Sumo, 51mas, MM200 en MM300)

Het waren 4 geweldige minuten!

2 likes

Onderschat t.o.v. saffier.
En dan met name voor een echte duikersklok, beperkt gewoon de schade aan je klok bij een botsing met rotsen onder water.
Alleen nog het glas vervangen en geen splinters in je uurwerk van het saffier.
Als notoire desk diver mag het van mij natuurlijk ook saffier zijn. :wink:

4 likes

Ik heb eens een Hardlex gebroken en daar komen toch ook behoorlijk wat kleine
scherfjes van af en zijn in het uurwerk terecht gekomen.
Ik was tijdens het klussen met een tang van een bout afgeschoten tegen een ander onderdeel.
Rob heeft er toen voor de zekerheid een nieuw uurwerk in gezet en saffier op mijn verzoek.
Dat was met de SNZG13, maar dat is geen duiker he? :wink:

2 likes

4 hele minuten dat is inderdaad wel heel snel haha. :joy:

1 like

Prima stukje tekst Ralph! Mooi informatief, voorzien van een aantal afbeelding. Erg netjes! Je hebt zowel de hele rang van bekende Seiko duikers wel gehad denk ikā€¦ maar een Shogun vond je niets @RLC?

Voor nu een fijne werknacht (als ik dat goed onthouden heb :wink: )
Horologio tempura garnalus

1 like

Hardlex met ar coating.

2 likes

De Shogun inderdaad nooit gehad. Trok mij toch minder. Vond hem qua specs, looks en afwerking op fotoā€™s erg veel lijken op mijn Sumo. MM300 was voor mij de logische volgende stap. De Marine Master 300 zette wel mijn overige Seiko duikers (op de SKX na wat eigenlijk heel bijzonder is en maar aangeeft wat voor dijk van een horloge zoā€™n SKX is) buiten spel. Eenmaal de MM300 in het bezit was ik opzoek naar een andere horloges dat in de buurt kwam bij de MM300. De SPB051 en SPB077 spraken mij erg aan en voelde qua afwerking en bouwkwaliteit zo ongekend goed aan. Dit was ik, met uitzondering van de MM300, nog niet van Seiko gewend.

Het volgende is puur en alleen op fotoā€™s en filmpjes op YouTube gebaseerd, maar als ik de SPB077 en de SPB051 vergelijk met de Shogun dan denk ik dat de Shogun het vierkant aflegt.

Vooral deze foto laat de afwerking en degelijkheid van de SPB077 erg goed zien:

De Seiko Monster heb ik overigens ook nooit gehad. Vond ik qua looks te grof en te lomp. Hetzelfde geldt voor de Tuna. Daarnaast is de Tuna een Quartz horloge wat mij persoonlijk minder trekt. Neemt niet weg dat de Tuna een legendarische Seiko duiker is. Er is bij de Tuna ook bewust voor een Quartz uurwerk gekozen zodat het horloge robuuster was en tegen een stootje kon zonder in te leveren op precisie. Qua historie en filosofie zeker een icoon!

1 like

Binnenkant of buitenkant?

Hoi Ralph,

Mooi overzicht!

1 like

Binnenkant

1 like

Goed verhaal! De spb051 staat nog op mijn lijstjeā€¦
Heb je ondertussen al een voorkeur voor spb051 of spb077 aangezien je eerst zelf ook niet kon kiezenšŸ˜†

1 like

Of er al een echte voorkeur is weet ik niet. In de praktijk heb ik de SPB077 tot nu toe vaker om geknoopt.

1 like

Als er geen X op stond had ik deze al een keer gekocht. Dan maar een oude sumo en wie weet ooit een mm300.

2 likes

Persoonlijk ben ik ook niet zoā€™n fan van de Prospex X op de dial. Ben blij dat ik een Pre-Prospex MM300 heb en ben blij dat ik een Pre-Prospex Sumo SBDC001 heb gehad. Echter bij de SPB051 en SPB077 weet ik dat het moderne reinterpretaties zijn dus dan neem ik de X voor lief en stoort het mij nagenoeg niet.

2 likes

Seiko end game duikers :sunglasses::+1:

1 like

Chappeau! Mooie review, erg fijn maandagochtend leesvoer.
Grappig, ik kom tot dezelfde conclusie als @Shining.
Ik heb een skx009 en als ik dan deze mooie rij doorlees zou een Upgrade voor mij of de Sumo, of de Mm300 worden.
Maar dan zonder de X.

2 likes

Klopt dit wel ?

1 like

:joy::joy::joy:

Leuke en handige review zonder te diep in de specs te gaan Ralph! Bedankt voor je tijd en moeite!

Als ik zelf een favoriet moest kiezen zou ik natuurlijk voor de MM300 gaan en daarna de 51MAS (een lichte bias voor de 51MAS, omdat ik zelf de blauwe versie heb haha)

1 like

De 53mas is ook prachtig! :sunglasses::+1:

2 likes