Ik vroeg me af of er een verschil zit in de robuustheid van een flieger ten opzichte van een duiker. Als ik nl aan een toolwatch denk dan heb ik eerder een plaatje van een duiker op staal in gedachte dan een flieger op staal. Wellicht komt dat ook door de bezel die een duiker wat robuster laat ogen, of ligt dat aan mij of zit er ook daadwerkelijk wel een verschil in.
Ik begrijp dat het ene merk niet te vergelijken is met het andere maar is er in het algemeen iets over te zeggen.
De vraag kwam in me op omdat als ik ga klussen of iets dergelijks ik mijn IWC chrono pilot altijd verruil voor een Seiko of een andere duiker. (dit staat dan nog los van de prijs van het horloge).
Ik kon op het forum er zo niet iets over terug vinden, dus vandaar mijn vraag.
gevoelsmatig toch wel, als ik een submariner zou hebben dan zou ik denk ik die eerder omhouden dan mijn iwc. (waarschijnlijk komt die submariner er toch nooit, dus zal het niet weten of het echt zo is).
Dat begrijp ik, maar als ik denk aan een robuust horloge dan zie ik toch eerder een duiker voor me dan bv een pilot, terwijl het binnenwerk qua techniek toch wel erg overeenkomt.
De drukvastheid, of waterdichtheid, van een horloge is eigenlijk een hele goede graadmeter voor de robuustheid van een horloge. Des te verder een horloge drukvat is, des te sterker zijn de diverse onderdelen, zoals glas(dikte) en behuizing.
Daarnaast speelt de constructie van een horloge nog een grote rol. Bij een duikhorloge is de kroon bijvoorbeeld vaak beschermd (crownguard) en vastgedraaid op een tube. Dit helpt ook tegen stoten van buitenaf.
Kortom, ik zou zeggen dat in de meeste gevallen een duikhorloge robuuster is als een vliegeniers horloge.
Eens, maar nu gaat het niet meer over ‘flieger’ versus ‘duiker’, maar over relevante criteria ten aanzien van robuustheid.
Er zijn immers ook pilotenhorloges waarmee je 200 meter onder water kan, terwijl sommige duikhorloges een lunette hebben die je er met een flinke tik af mept, of waarvan je de keramische insert aan diggelen slaat.
Het uurwerk zal toch vaak de beperkende factor zijn.
Maar ook het uurwerk wordt door een steviger kast beter beschermd tegen schokken, stoten en trillingen. Des te meer massa, des te beter het uurwerk wordt beschermd.
En uiteraard bestaan er pilotenhorloges die robuuster zijn dan duikhorloges, daarom schreef ik ook ‘in de meeste gevallen’. Maar, volgens mij en over het algemeen, is een duikhorloge per definitie robuuster gebouwd dan een pilotenhorloge.
Weinig tot niets. Toolwatch heeft eigenlijk weinig te maken met het soort horloge. Als jij dat prettig vind kan je ook een dresser gebruiken als toolwatch.
Een duiker heeft ten opzichte van een flieger de voordelen van een goede of hogere bezel fie het glas beschermd en over het algemeen een hogere WR.
Uurwerk ligt totaal aan het type dat is gebruikt.
Maar zoals Jan13 als voorbeeld geeft, zo zijn er hier op HF vele die een Gshock als toolwatch gebruiken.
We zijn het volgens mij grotendeels eens, maar ik vind het toch leuk om er nog even op door te gaan:
Gevoelsmatig klopt dat, maar technisch gezien niet. Demping (= absorptie van energie) is wat je nodig hebt om kwetsbare onderdelen te beschermen, maar massa absorbeert geen energie. Als je kijkt naar de meest schokbestendige horloges, dan zijn dat juist relatief licht geconstrueerde ontwerpen waarbij veel aandacht is gestoken in demping van de kwetsbare onderdelen ten opzichte van de kast.
Dat is inderdaad interessante materie. Stel je slaat met een hamer tegen een kiezelsteen, en je slaat met dezelfde hamer tegen een baksteen. Binnenin beide stenen zit een klein mannetje; welke krijgt de grootste oplawaai?
Laat ik beginnen met dat ik graag in contact kom met je dealer, goed spul
Maar simpel: het mannetje in de kiezel, om twee redenen:
massa
absorptie
De kiezel zal een grotere versnelling hebben dan de baksteen doordat deze lichter is en minder kracht absorbeert door zijn dichtheid. De baksteen zal breken en het mannetje schrikt maar wordt niet gelanceerd
Alleen is een horloge geen kiezel of baksteen die je wegslaat met een hamer. Een horloge zit om je pols, en de massa van de kast is min of meer verwaarloosbaar ten opzichte van die van je arm. Wat gebeurt er als je horloge een klap krijgt, bijvoorbeeld omdat je ermee tegen een muur aan slaat? Het kom plotseling tot stilstand, maar vanwege hun traagheid willen de onderdelen van het uurwerk nog graag door blijven bewegen in de richting waarin ze dat al deden, en dus krijgen ze een opdonder. Al maak je de kast een halve kilo zwaar, dat maakt geen enkel verschil.
De enige echte oplossing is om dat mannetje goed in te pakken, zodat de schok geabsorbeerd wordt.
Ik heb wel eens Vostok duikers laten vallen.
En iemand is er ooit met een lada overheen gereden.
Zou ik ook wel eens willen doen, helaas heb ik geen Lada.
Dat kan allemaal gewoon: Zoek je robuust koop een Amphibia.
Als het gebruikt materiaal maar onverwoestbaar is. Neem de vrienden van Sinn, Tegiment onverwoestbaar staal (eventueel duikboot staal) op fliegers als op duikers.