Onlangs ben ook ik in het mijnenveld van vintage Rolex gestapt en hoop ik een exemplaar te hebben gevonden die mijn hart sneller doet kloppen.
Het ontwerp en de eenvoud van de Zephyr is iets wat mij al geruime tijd in de ban houdt en twee weken terug zag ik mijn kans schoon bij één van mijn favoriete verkopers op het Japanse yahoo auctions.
Bij deze beste man had ik al twee keer eerder met een positieve ervaring een horloge gekocht, namelijk een King Seiko en een Omega Constellation.
Nu had die daar ook een Rolex Zephyr 1038 te koop staan… De advertentie gaf keurig aan dat het horloge functioneert in redelijke nette staat verkeerd, maar dat er wel een probleem met de schroefkroon is.
Uiteindelijk heb ik hier voor mezelf een uiterst bedrag gesteld om mee te bieden, gewacht tot de laatste minuut van de veiling, geboden en … gewonnen!
Deze week heb ik het horloge via Fedex binnen gekregen en ik ben mega verrast over hoe mooi hij in werkelijkheid er uit ziet.
Hier alvast een foto:
De beschrijving van het horloge klopte helemaal… Hij is werkend, in nette maar schmutzige staat, waarbij het inderdaad klopt dat de kroon niet meer naar binnen te draaien is.
Servicebeurt met nieuwe kroon/ tube is dus wel een must!
Volgens mij is hij voor zijn leeftijd nog redelijk strak. Op de lugs zijn echter wel wat kleine butsjes te vinden.
De minimalistische champagne kleurige plaat met cross hair line en gouden wijzer zien er heel fraai uit en gaan heel mooi samen met de finely engine turned bezel…
Echter heb ik als Rolex noob wel wat vraagtekens bij het horloge, waarvan ik hoop dat hier wellicht een antwoord op gegeven zou kunnen worden.
Aangezien ik het horloge als head only gekocht heb zitten er wat dat betreft geen papieren bij die mij ervan kunnen overtuigen dat alles origineel is.
Bij het googelen van een Rolex 1038 Zephyr komen er bijna alleen maar modellen voorbij met gouden engine turned bezel en kroon of is het model volledig van goud, maar van het type met stalen engine turned bezel en kroon zoals ik in mijn handen heb kan ik nergens een tweede van vinden.
In andere woorden… Is deze Rolex in alle opzichten origineel zo geleverd en leuk of is hij ooit verbouwd (met bijvoorbeeld andere wijzers en wijzerplaat) en daarmee meuk?
En zijn er nog andere bijzonderheden die ik over het hoofd gezien heb?
Wie kan mij wat meer over dit model vertellen en waar moet ik op letten als ik deze laat servicen?
Hier nog wat extra foto’s en bedankt voor het lezen
Ik kan zelf geen enkele zinnige bijdrage leveren hieraan, maar ik hoop keihard voor je dat hij “echt” is. Dan heb je tevens ook de eerste Rolex vast die ik zonder twijfel en met volle plezier zelf zou dragen. Mooi!
De Zephyr zoals ik hem ken (en zoals hij ook op google staat onder ref 1038) heeft een geheel eigen bezel. Een soort coin edge met minute markers erin verwerkt. Veel fijner dan de bezel op jouw exemplaar. Jouw kast komt meer overeen met een referentie 1007.
Ik durf geen keiharde uitspraken te doen over echtheid, maar het zou kunnen dat op enig moment de bezel is vervangen voor deze meer voorkomende en goedkopere stalen bezel. Een originele Zephyr bezel vinden is namelijk een spelt in een hooiberg. De bezels zijn uitwisselbaar aangezien de kasten gelijk zijn van beide refs.
Kast ziet er verder overigens netjes uit en ik vind de wijzerplaat met lange minute track wel aansprekend
Thanks… jouw punten waren me ook al opgevallen! Maar dat was precies de reden dat ik die andere foto’s nog ter vergelijking had toegevoegd… bij de één komen de plaat met lume dots en leaf wijzers overeen (ook een 1038 volgens de post) en de ander heeft de zelfde bezel maar dan in een volledig gouden configuratie.
En van welk jaar komt je horloge? (kijk naar serienummer) en hoeveel heb je precies betaald als ik vragen mag? (Hoef je uiteraard niet te zeggen als je dat liever niet wil
Is men er zeker van dat de plaat klopt (dit als Rolex leek zeggende)? Gebrek aan lume op de 3/6/9, de plaatsing van de “L” van “Rolex” tov de lijn, de plaatsing van de “T SWISS T”. Het lijkt allemaal net anders dan wat ik zie bij andere Zephyrs
Het serienummer begint met 2243 wat ergens suggereert dat hij uit 1970 moet komen… daarnaast was de prijs het risico waard en voel ik mij ook comfortabel met de vraag die ik hier gesteld heb