Rolex 16220

Goedenavond,

Aangezien Schaapie en de andere AD’tjes geen gehoor geven aan mijn wensen ben ik verder gaan kijken om mijn eerste Rolex aan te schaffen.

Nu ben ik voornemens om deze 16220 uit 1999 te kopen. Met name de frisheid, scherpte en dial trokken mij direct aan tot dit horloge.

Voordat ik de knip trek wil ik voor de zekerheid nog even gebruik maken van jullie expertise. Het enige twijfelpunt, als die er al is, zit in het feit dat deze al maanden te koop staat. De vraagprijs is 5700-,.

Zien jullie iets merkwaardigs of iets wat ik wellicht over het hoofd heb gezien? Schijnt volledig origineel en “ongepolijst” te zijn. Hoor graag jullie meningen.

Bij voorbaat dank!

Geen doos en papieren?

1 like

Inderdaad, band ziet er veel strakker uit dan de kast, wat op zijn minst merkwaardig is.

3 likes

Geen doos en papieren helaas. Krijg er wel een jaar garantie bij. Horloge is volgens de verkoper nagelopen door de horlogemaker voor verkoop. Serienummer is gecontroleerd.

De engine turned bezel en de roman dial zijn natuurlijk smaakgebonden en wellicht de reden dat deze zo lang te koop staat?

Komen claspnummer en serienummer overeen qua jaartal?

Lijkt me een mooi exemplaar. Ben zelf niet zo van de roman en oyster op een dj overigens.

1 like

Ik zou even vragen wat dit inhoud. Betekent dit een service? Of alleen even op de timegrapher (en eventueel open gemaakt) en “oke” bevonden.

6 likes

Waar precies…

1 like

Natuurlijk. Loopt binnen COSC normen blablabla

1 like

Kan van alles betekenen, meestal het laatste inderdaad. :no_mouth:

De brushing van de kast moet idd grover zijn, en hoort ook de cirkelvorm van de kast aan te houden. Hier is in de lengte van de lugs gebrushed, met een te kleine korrel.

2 likes

Hartstikke bedankt voor alle reacties. Wordt gewaardeerd. Heb een foto gekregen van het serienummer tussen de lugs en deze zelf online gecontroleerd. Of de claspnummer overeenkomt met serienummer heb ik niet gevraagd. Dit zal ik nog navragen. Ben ik ook benieuwd naar. Betreffende hoe het horloge loopt en dat deze volledig is gecontroleerd door zijn horlogemaker, zal ik nog eens wat dieper op inhaken.
Scherp ook Peter wat de brush betreft. Hier kan ik wel mee leven omdat het netjes is gedaan.

1 like

Fotos vertekenen een beetje.
Dit is een hele knappe datejust.
De brush loopt zoals die hoort te zijn.

8 likes

Laten we het eerste hopen. Claspcode X zou het moeten zijn als ik google mag geloven? Dit ga ik navragen. In theorie zou de clasp dan alsnog op een aftermarket band gezet kunnen zijn. Hier moet ik dan de verkopende partij maar op geloven. Mijn Rolex kennis hierin is te beperkt en weet niet of ik dit in het echt zou kunnen zien.

1 like

Scherpe zeg! Is dit de jouwe?

1 like

Juist daarom zou ik hem nemen, net even anders dan de massa.

2 likes

Ik vind het een mooi exemplaar en de verkoper plaatst naar mijn idee eerlijke foto’s, die de staat goed weergeven. Voordeel van de engine turned bezel is dat deze van staal is en met de jaren veelal scherper blijft dan de witgouden kartels van een fluted bezel.

2 likes

Is mijn “ex” tijdje geleden ingeruild bij tien over tien

Ik denk stopheling.nl

2 likes

Kijk vandaar. Wat grappig. Dacht even dat jij de verkoper was aangezien hij ook Jordy heet😁

Net exemplaar lijkt me. Ik heb niks met de bezel, vind die engine-turned altijd overkomen als de armoedige versie van de fluted bezel. Maar de wijzerplaat is fantastisch. Dichte wijzerset vind ik ook mooier, al zijn deze s avonds wel echt moeilijker afleesbaar

7 likes

Als je naar de beschadigingen op de lugs linksonder en linksboven kijkt zou het mij niet verbazen als dit hetzelfde exemplaar is?