Rolex 16610 vs 114060

Ik heb een vraag aan de Rolex kenners/liefhebbers.
De Rolex 114060 is een heel mooi horloge maar ik kijk ook rond naar vintage modellen en naar jong gebruikte modellen.

Wat ik me afvraag is het geringe prijsverschil tussen een nieuwe 114060 en een gebruikte 16610.
Ik kan een hele mooie 16610 voor 5500 kopen maar een nieuwe 114060 kost me maar 500 meer.
Het fijnere van de 16610 spreekt me wel aan maar het prijsvoordeel niet.

Waarom zou ik dan toch voor een 16610 moeten kiezen en dus voor een horloge die 7-12 jaar ouder is en maar 500 Euro minder?

De druppel laten we even voor wat het is want daar verschillen de meningen over.

Lijkt me eigen aan Rolex dat de waardevermindering gering blijft of zelfs onbestaande is.
Welk model je uiteindelijk kiest is zeer persoonlijk want het zijn echt wel verschillende horloges.

Ik heb zelf de 114060 als “daily watch”, het comfort van de nieuwe band en de look van de ceramische bezel maken voor mij het verschil.
Mijn 16710 en 16570 zijn echter ook zeer comfortabel en iets minder aanwezig.

Conclusie: passen en vervolgens beide aanschaffen :wink:

1 like

Dat hoeft toch niet, als ik moet kiezen tussen een nieuwe no date sub, of een oudere “normale” dan gaf ik die 500 meer wel uit voor de nodate ( of waar mogelijk een jongere gebruikte, zal wellicht nog iets aan het verschil doen en wellicht op hetzelfde uitkomen ).

De gekte rond Rolex zorgt ervoor dat ze zeer waardevast zijn of zelfs duurder dan destijds nieuw.

Ik persoonlijk zou voor een 114060 gaan, ook al ben ik best wel een vintage liefhebber. Dat afgeleefde van veel vintage modellen in combinatie met goedkoop aanvoelende period correct klapperbandjes is ook niet alles. Het kopen van een vintage is ook niet zonder risico, maar nieuw ook niet echt met die bijna perfecte imitaties :slight_smile:

Ben ik het voor een deel wel mee eens.
Maar een 16610 uit bijvoorbeeld 2008 noem ik geen vintage. Vind ik meer van horloges van 1990 of ouder.

Hier een voorbeeld.
Verschrikkelijk mooie staat, 2008 en alles erbij zelfs de aankoopbon.
Maar wel een vraagprijs van 5750 Euro terwijl je een mooie 16570 kan kopen voor minder dan 4000.

Als ik in dit budget shop moet alles goed voelen… een 114060 dus

1 like

Ik zou de sub lekker laten voor wat het is en een 16570 Explorer II halen.

Je ziet hem minder, hij is aparter dan de standaard sub en ook nog eens een stuk goedkoper.

1 like

Je koopt een jong gebruikt 114060 voor rond € 5.000,-. Er stond er pas eentje te koop op Uhrforum, complete set uit 2012 met de bekende 1.0000 dagen garantie van Ralf Haffner voor slechts € 4.500,-.

De afwerking is fenomenaal, maar hij is wel wat meer aanwezig. Ik ben zelf geen liefhebber van de loupe dus mijn keuze was eenvoudig.

[URL=http://s658.photobucket.com/user/EricPePa/media/Rolex%20SND/16DF6070-8900-49FD-94A3-1EC5AD2F1BCF_zpsteaxsmya.jpg.html]

[/URL]

Daar neig ik dus ook steeds meer naar. Een nieuwe of jong gebruikte 114060.
Of misschien toch een Oyster Perpetual 39mm in grijs of 16570 in wit want dan valt er veel minder te kiezen. :confused:

En dat allemaal bij een Omega fan ben.
Ik vind de Seamaster 300 master co-axial ook gruwelijk. Te koop voor 3800 Euro. De Spectre is bijna hetzelfde horloge maar dan 2x zo duur. Gaat nergens meer over.
Een Rolex komt in beeld omdat ik al een Omega Speedmaster en Omega Seamaster 300 blue ceramic heb. Deze weg doen is geen optie en 3 Omega’s waarvan 2 Seamasters is iets teveel van het goede.

@Myspeedyworld…dat is een punt. Gezien mijn collectie, kleuren die in mijn kleine collectie ontbreken(wit/grijs/zilver) en prijs misschien toch de beste optie.

1 like

Voor beide is wat te zeggen. Ga je de datum missen op de 114060? En bij een jong of nieuw horloge heb je voorlopig geen bijkomende kosten van een service. Het voordeel van beide is dat zou het niet bevallen je ze ook weer snel kwijt bent.

De 16610 is volgens mij de laatste referentie met de “oude” kast. Lijkt me niet vreemd dat deze in de toekomst duurder zal worden…

Groet, Glenn

1 like

Het is een beetje appels en peren. Niet alleen zijn het qua kast, datum, band etc. andere horloges maar de 16610 is uit productie. De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod op de markt.

Als je liever een 16610 hebt is de vraag of 5.500 voor jou een acceptabele prijs is voor wat je krijgt. Tenzij je toch een moderner horloge wil (wel zonder datum). Dan is de vraag of je daar 500 pop extra voor over hebt.

Begrijp je dilemma heel goed. Maar ik zou liever een 114060 hebben dan een 16610, je hebt dan alle voordelen van de upgrade en hoeft voorlopig geen service uit te laten voeren. Brengen we een 5513 0f 1680 in de vergelijking wordt het verhaal voor mij anders. De saffier 14060 en 16610 zie ik nog niet als klassiekers, maar meer als gewoon oude horloges (met alle respect).

1 like

Ik zie het inderdaad ook niet als vintage maar een iets oudere Submariner.
Als het verschil 1500 Euro zou zijn dan zou ik voor een 16610 gaan. Storen doe ik mij niet aan de druppel. Het is toch een stukje Rolex.

@Oom_Piet…de 5513 is natuurlijk ook schitterend maar ik ben een beetje een Precies_Piet en dan is het moeilijk om te vinden wat je precies wilt.
Dan wil ik egaal verkleurde en matchende lumen op wijzers, markers en parel, beslist geen ontbrekende parel, dikke kast, weinig gebruikssporen etc. Dan kom je al snel aan 8,5K en als full-set al snel over de 10-12K.
Ik ben dus Ăłf geen echte vintage liefhebber Ăłf ik verdien er te weinig voor Ăłf ik heb gewoon teveel eisen. Of natuurlijk een combinatie hiertussen :wink:
En dan is een nieuwe of jong gebruikte misschien een betere keuze voor mij.

Dit is qua lumen de perfectie nabij;
http://www.vintage-db.com/IManager/Media/9222/319798/EN/reg/vintage-db-rolex-submariner-5512-maxi.jpg

1 like

Ter overweging… Ik weet niet of je van het bandjes wisselen bent. In dat geval kiezen voor de 16610/14060/ 16570/ 114270 (als je 36mm kan hebben).

Wil je het comfort van een mooie stalen en luxe band/ sluiting …

Bedoel je de 114270 Explorer I?

Banden wisselen doe ik wel maar niet heel veel.
Ga meestal voor 2 banden per horloge.

ja, te snel getypt :smile:

Als je 5.5 k wilt uitgeven een luxe/ bling gevoel wilt hebben zou ik de Sub C nemen. Top horloge

Kan gebeuren. :wink:

Omdat ik een beetje een mieren… ben heb ik ook weleens aan NOS Explorer II 16570 gedacht.
Maar “New Old Stock” heeft voor mijn gevoel te lang stil gelegen of zie ik dat verkeerd?

Wat is lang? De nieuwe Explorer was volgens mij in 2011 geĂŻntroduceerd.

Maar het moet dus eigenlijk nieuw zijn als het zo lees?

Het hoeft zeker niet nieuw te zijn. Ik stuitte toevallig op een NOS Explorer II van een mede forumlid.
Leuk voor de 16570 liefhebbers dat deze dan nog nieuw te verkrijgen is ook al is het voor de prijs van een nieuwe 216570.
Het lange stil liggen is dan weer zo’n vraag die erbij komt als we het zo over onze mooie hobby hebben.