Rolex Datejust 1600 buckley dial

Goedenmiddag,

dit is mijn eerste topic hier op het forum. Ik ben ook niet zo actief op internet maar vind het zo nu en dan wel leuk hier wat te lezen en soms inspiratie op te doen. Maar nu heb ik een vraag.

Ik heb een oude Rolex Datejust van mijn schoonvader gekregen. Mijn schoonvader heeft deze vele jaren geleden ook gekregen en eigenlijk gingen we er vanuit dat deze nep was. Totdat ik door mijn gegroeide interesse in horloges nog eens vroeg naar de Rolex. En na veel onderzoek en het horloge eens bij een juwelier laten zien, kwamen we erachter dat in ieder geval de band, kast en het uurwerk origineel zijn. Het uurwerk is het Rolex caliber 1570. De kast en het deksel hebben beide referentie 1600 ingeslagen. Het serienummer is 16324XX En een laatste service paraaf in het deksel van 11.67!

Omdat zowel mijn schoonvader als ik niet de wens hebben dit horloge te dragen (mijn schoonvader draagt Seiko en ik momenteel een Hamilton Khaki field mechanical) Wilden we het horloge verkopen. Ik heb de Rolex laten poetsen bij Dik Wakker. Wat een vakman is dat. De Rolex ziet er helemaal super uit. Hij heeft er tevens een nieuw glaasje ingezet en het horloge getest op waterdichtheid.

Ik heb het horloge vervolgens op Chrono24 aangeboden voor €3500,- Ik heb erg veel reacties gehad op de advertentie en kon het horloge makkelijk verkopen. Echter…intussen wees iemand mij ook op de wijzerplaat. Als je goed kijkt lijkt de wijzerplaat met de hand getekend/geschilderd te zijn. Er zitten kleine foutjes in en bijvoorbeeld het “swiss” label op 6 uur staat niet perfect in het midden. Ik kreeg er een naar gevoel bij en heb de advertentie van Chrono verwijderd. Nu bijna een jaar later vraag ik mij toch af wat dit kan zijn met de wijzerplaat. Ook omdat de rest origineel is. Wie zou me hierover wat meer kunnen vertellen. Is het gewoon domweg “nep” of is het wat anders. Ik hoor graag jullie meningen. Ik zal zoveel mogelijk foto’s uploaden. Als jullie nog andere foto’s willen zien kan ik die maken.

Groet WM

1 like

De eerste foto was uiteraard een foutje :joy:

2 likes

Ik wilde net zeggen: dat is wel een heel bijzonder uurwerk! :joy:

1 like

Haha ja ook wel toe aan service geloof ik

2 likes

Ik weet niet of de 1600 ook met Tritium gemaakt zijn, maar als dat het geval is dan mis ik de T aan beide kanten van Swiss. De letters zien er inderdaad niet zo zuiver uit als die van Rolex

Plaat klopt op zeker niet

Rest lijkt me echt

Geen expert,

Maar als ik de kleur van de lume zie, de staat van het uurwerk en de corrosie aan de binnenzijde van de kast zou ik zeggen dat de wijzerplaat opnieuw is opgemaakt.

Waarschijnlijk was er ooit waterschade en is daarom de wijzerplaat weer opnieuw opgemaakt.

image

Op AWCO staat een 16013 Buckley te koop. Daar zie je ook het verschil met deze plaat. Ondanks dat dat een nieuwer model is

Die van mijn vader zal ook een paar jaartjes jonger zijn, maar voor het idee…

Nieuwe plaat erin en shinen met die handel :+1:
Niet veel gedragen? Er zit niet veel rek op de band.

Dank je wel voor je meedenken👍 Nee die letters zijn te rommelig inderdaad. Geloof ook niet dat de Rolex kwaliteitscontrole daarmee accoord was gegaan😂

Ah dat zou wel eens de reden kunnen zijn inderdaad. Ik kon echt niks bedenken waarom je een originele 1600 zou gaan opschilderen🙈

Thanks, ja dat is inderdaad wel de plaat die ze hebben proberen na te schilderen😂 Mooi horloge👌

Nee klopt de band is erg netjes. Ja nieuwe plaat erin zou fantastisch zijn. Dat zou dit horloge een nieuwe kans geven. En geen dubbel gevoel meer. Heb je een idee hoe ik dat zou kunnen aanpakken? Wellicht iemand op het forum hier? Thanks

Dank je wel voor het meedenken/kijken👍

Je kunt altijd een ‘gezocht’ topic aanmaken? Zo’n plaat moet wel te vinden zijn toch?

Zijn de wijzers wel origineel? Anders wordt het een plaat- en wijzerset. Paar honderd euro gok ik (Buckley dial weet ik niet zeker trouwens) en dan is wel dat stomme gevoel weg.

Klein voorbeeldje, maar de staat is niet super.

Ja super​:+1::+1: Ik ga vanavond even een topic maken

Wijzerset heb ik ook twijfel aan…

De Rolex kroon zit toch ook te ver naar boven dunkt me, tegen de “rail” aan.