Hi guys, ik heb sinds enkele maanden een rolex daytona gekocht. Nu heb in hem deze week per ongeluk van een tafeltje van ongeveer een meter hoog laten vallen… vanbuiten niks aan te zien, maar het uur loopt niet meer… iemand die weet wat er aan kan schelen? en hoeveel reparatie ongeveer kan kosten?
Bij Rolex schat ik de kosten in als HOOG.
Tenminste bij een AD of Juwelier.
Maar als ik het zo lees gaat het alleen om de urenwijzer.
Dat zou betekenen dat het uurwerk zelf nog in orde is en dat er alleen iets mis is met het uurwiel of misschien zit de wijzer alleen maar los. Zoiets is vrij simpel op te lossen en hoeft bij een goede horlogemaker niet zoveel te kosten.
aiai, dat is even schrikken.
Wat er aan de hand kan zijn kun je denk ik niet beoordelen zonder het open te maken. Doe dit alsjebliefft niet zelf…
Ik heb een Breitling eens laten vallen/stoten waardoor hij veel te snel liep. Daar bleek dat de spiraal over zich heen zat. Was zo verholpen en kostte niets. Maar er kan natuurlijk meer aan de hand zijn. En dan ben je wel aan de beurt helaas.
Het beste kun je hem naar een horlogemaker brengen. Dit kan via iedere Rolex dealer/juwelier. En ik begrijp dat er een betrouwbare horlogemaker Wesselink en Vreeker in Alkmaar zit. Daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Komt heus wel weer goed, maar het gaat je misschien wel geld kosten.
Succes
Oke heel erg bedankt voor jullie antwoorden! nu had ik gisteren wel dom gedaan door het uur manueel te verzetten en 40x hem manueel op te draaien… hoopte dat ie zo terug zou werken… zou ik zeggen dat ik hem laten vallen heb of doen alsof ik van niets weet? kwestie van de garantie te kunnen behouden?
eerlijkheid duurt het langst… gewoon ff afspraak maken in Alkmaar, W&V inderdaad. Je kunt ook naar je AD gaan maar reken op flinke kosten.
Juweliers lezen dit forum ook…
Terug naar je dealer, reken op minimaal een euro of 750 voor een service als er niet teveel stuk is en een doorlooptijd van minimaal 6 weken. Bij het repareren zien ze precies of het horloge is gevallen.
Auw, dat doet pijn, denk dat de reparatie ook pijn gaat doen. wellicht op de limbodel verzekering? succes in ieder geval
Toevallig met creditcard aangeschaft? Zit vaak verzekering van je aankoop bij.
Horloge van 11000 (er vanuit gaande dat het een SS is) met creditcard?
Why not? Ik heb ook mijn creditcards behoorlijk geupgraded, voordelen wegen behoorlijk op tegen de kosten (die ook minimaal zijn, gezien relatie met de bank).
Als het horloge in huis is gevallen dan zou ik aanraden om te kijken of dit onder je inboedelverzekering valt…
Inderdaad, garantie is bedoeld om consumenten te beschermen tegen productiefouten, niet tegen hun eigen lompheid
Helemaal waar. Maar deze Rolex (neem aan dat het echte is) zal ook als shock-resitant zijn verkocht. Volgens ISO 1413 komt “shock-resistant” grofweg op het volgende neer: "It is based on the simulation of the shock received by a watch on falling accidentally from a height of 1 m on to a horizontal hardwood surface.
Ik zou dus niet zo snel afzien van aanspraak op garantie
Helemaal waar.
Maar wat wanneer je met je auto tegen een paaltje rijdt tijdens het inparkeren en je motor valt daarbij uit elkaar en de auto start niet meer.
Het is dus wel degelijk van belang om af te vragen of een horloge bij een van van een tafel kapot mag gaan?
Is dit pure pech of zou elk horloge kapot gaan? In het laatste geval zou ik mijn sub niet meer durven te gebruiken.
(is een knipoog)
Kijk er zijn ook mensen die doordenken i.p.v. meteen in de verdediging schieten voor Rolex.
(dit is een knipoog)
Leuk deze invalshoek!
Gewoon eerlijk aangeven dat die gevallen is, grote kans dat ze dan coulant zijn als je deze pas hebt gekocht.
Maar als je doet alsof je van niks weet en er is duidelijk te zien dat het horloge gestoten of gevallen is dan reken maar op een flinke rekening afhankelijk wat er kapot is.
Dat is zeker een optie als je All Risks of " van buitenkomende onheilen" dekking hebt voor je kostbaarheden. Krasjes en deukjes die gebruiksfunctie niet beinvloeden zijn uitgesloten, echter reparatie uurwerk is dan gedekt!
Ik denk echter niet dat je met je artikel over ISO normen ver komt bij de balie van S&C, laten stuiteren is geen garantie is betalen (gelijk hebben vs. gelijk krijgen).
Misschien dat je er wat geld mee terugkrijgt van je rechtsbijstand als je er wat moeite insteekt, maar zelfs dat denk ik niet. Het is niet te bewijzen dat jouw val voldeed aan dezelfde randvoorwaarden als de ISO tests.
Tja, ik zou in ieder geval bij de balie vragen, om met de manager er over te spreken. Mijn aanpak zou ook niet zijn om hem/haar gelijk met de ISO norm om de oren te slaan. Ik zou er eerlijk over zijn dat het horloge gevallen was, maar dat het niet van dien aard was, dat het horloge daardoor kapot zou moeten gaan. En als we er niet uit kwamen, dan zou ik niet schromen om de rechtsbijstandverzekering aan te spreken. Die is gratis, een eigen advocaat zou ik er ook niet op zetten. Overigens heb ik nog nooit iets met rechtsbijstandverzekering samen hoeven uitvechten. Met de dealer en/of de importeur en/of fabrikant los je het normaal wel op. Het kost wellicht wat tijd & energie, maar ik vind het altijd een leuke uitdaging.