Rolex DJ 36 Jubilee bandaanpassing en beoordeling lichte glasschade

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum. Gisteren heb ik een aankoop ontvangen die ik vorige week op Chrono24 heb gedaan. Het betreft een Rolex DJ 36mm met jubilee band uit 2008. Nu heb ik 2 vragen:

1. De jubilee band moet aangepast worden naar de polsgrootte van mijn vrouw, wat is hier de beste oplossing voor?

2. Het horloge heeft een hele lichte, maar toch vervelend zichtbare schade aan de rand van het glas (zie ook bijgevoegde foto’s tussen de 26 en 27 minuutmarkering). Natuurlijk ben ik op de hoogte dat het geen nieuw horloge is, maar ik heb de verkoper vooraf expliciet gevraagd om het uiterlijk van het horloge op een schaal van 0-100% aan te geven, hierbij ook specifiek naar het glas (en bezel, band e.d.) vragend – hierbij is in het antwoord eigenlijk alleen gerefereerd aan de beschrijving op Chrono24 en niets aanvullends gemeld. Er wordt nu aangegeven dat dit helaas niet ontdekt is en er wordt EUR 100 voor het ongemak aangeboden. Nu vraag ik mij af wat de kosten van het vervangen van het glas zouden zijn en meer in het algemeen wat jullie gedachten hierbij zijn.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties,

Gr. Shabbybaba

Ik heb het geprobeerd te markeren op de foto’s. Is tie nu wel zichtbaar, raymond1974?

Het horloge langs een juwelier brengen en enkele schakels eruit laten halen. Mochten alle verwijderbare schakels er al uit zijn gehaald, dan langs een goudsmit brengen.

Heb dit laatste ook voor mijn Datejust laten doen (heb erg smalle polsen). De goudsmit had prachtig werk geleverd, je ziet er niets van. Ik was maar €15,- kwijt. Belangrijk is wel dat de schakels er aan de goede kant uit worden gehaald zodat de sluiting mooi op het midden van je pols valt.

1 like

Nou dat is in ieder geval meer dan:

Volgens mij ben je via een AD al snel 300,- kwijt. Mocht er glasresidu in het uurwerk zijn gekomen (lijkt me niet bij schade aan de binnenkant) dan zal het uurwerk een service moeten hebben en wordt het duurder.

Als ik een horloge koop wat in de beschrijving anders is dan wat er geleverd wordt dan zou ik er enkel mee akkoord gaat als het herstellen gedekt wordt door de compensatie.

Mooi horloge trouwens, heb dezelfde met een zilveren dial (dial ruilen? :grin:)

2 likes

Haha, bedankt voor het compliment, Drebin. Hij is voor mijn vrouw - dus ik zal het doorgeven en laat het je weten, maar heb vrij lang voor deze blauwe dial moeten zoeken, dus ik denk dat er waarschijnlijk niet positief op het ruilvoorstel zal worden gereageerd :slight_smile:.

Ik neig het met je eens te zijn - al moet ik wel bekennen dat een deel van de kosten in principe in de prijs verwerkt zaten voor mij (‘voor mij’ zeg ik er uitdrukkelijk bij, omdat de verkoper aangeeft deze schade over het hoofd te hebben gezien). Vanuit dat oogpunt zou ik dus wel geneigd zijn om de kosten te willen delen. Dat zou voor mij inhouden dat als ik zekerheid heb over het reparatiebedrag (bijv. de door jou genoemde EUR 300), dat ik dat als tegenvoorstel aan de verkoper zou willen doen. Raad je me simpelweg aan om langs de AD te gaan? Ik woon zelf in DH, dus dat zou SC hier in het centrum zijn dan. Complicerende factor kan wel zijn dat er geen papieren zijn meegeleverd, dit wist ik voorafgaand aan de aankoop en ook dit zat zogezegd ingeprijsd rekeninghoudend met vergelijkbare modellen.

Alvast dank voor je reactie.

Gr. Shabbybaba

Kon je op de foto’s op Chrono24 de beschadiging in het glas zien?

Beetje lullig van de verkoper om dit niet te melden, ook niet nadat er specifiek om gevraagd werd.

Dat is het nou net, ik heb de verkoper vermeld dat ik de schade achteraf, nu ik het horloge in het echt heb gezien ook wel in de foto’s van Chrono24 kan ontwaren, maar dat is achteraf. Vantevoren niet, ik kan wel even proberen de Chrono24 foto’s erbij te zetten, zodat je zelf kunt oordelen gerard1970.

Hier gaat het dus vooral om. Als bij de advertentie duidelijke foto’s stonden waarop de schade te zien is, dan is het wat mij betreft van de kant van de verkoper klaar.

Bedenk ook dat verkopers op chrono24 veelal handelaren zijn, die waarschijnlijk zelf het horloge niet hebben gedragen. Aanbod zal als het goed is geïnspecteerd worden en goed op de foto worden gezet, maar je kunt niet verwachten dat een verkoper elke kleine beschadiging documenteert.

Over het hoofd zien van deze schade bij een dergelijk duur horloge is onzin in mijn optiek. En dus zou ik hem (meer) laten betalen. Ook al voelde prijs al goed voor je…

Ja, al claimen sommige horlogemakers ook originele glaasjes te hebben. Anders zul je inderdaad naar een SC moeten (doorlooptijd kan wel eens tot 6 weken gaan duren).

Dit wordt alleen gecompliceerd als het horloge gestolen is en als gestolen is opgegeven. Dan ben je hem kwijt vrees ik.

Dank je Thomasvd. Hoe groot zijn je polsen als ik vragen mag? Ik meen gelezen te hebben dat de jubilee (Superjubilee is het volgens mij - met de Rolex kroon sluiting) vanaf een 13 cm pols gedragen kan worden. Mijn vrouw haar pols (het is haar horloge) is 13,5 cm, dus het zou moeten lukken met de verwijdering van de regulier te verwijderen links. Ik zal eens informeren bij een goed aangeschreven juwelier/goudsmit. Bedankt voor je reactie.

1 like

Bedankt voor al je andere antwoorden - ik ga aan de slag en laat je/jullie weten hoe dit afloopt!

Zoals al eerder opgemerkt de schade zit net boven het serienummer, en maakt het verhaal van de verkoper als niet opgemerkte schade als zeer onaannemelijk.
Je mag verwachten dat de verkoper een degelijke beschrijving naar aanleiding van een goede inspectie van het horloge geeft en iedere vorm van inspectie had deze schade opgemerkt, ergo is de verkoper niet geloofwaardig en probeert zich er nu met een schamele 100 euro vanaf te doen.

Maar TS geeft ook aan aantal zaken ingecalculeerd te hebben en lang naar dit stuk te hebben gezocht.
Gezien het gebrek aan papieren, en service verleden (ligt wel in de lijn der verwachting gezien de ervaring tot dusver) is het wellicht ook een idee om hem zelf bij Rolex aan te bieden voor een grote beurt.

Korst een paar centen maar dan komt hij wel in perfecte staat, geserviced en met (service) papieren terug wat dus wel een meerwaarde zal zijn.

Maar korte versie, ik zou niet akkoord gaan met de 100 euro en minimaal 500 eisen, en dan eens kijken of je ergens rond de 200 a 300 uit komt en hem dan naar Rolex Brussel brengen, want het is wel een pracht van een horloge.

2 likes

Het gaat er inderdaad niet om of de inspectie is uitgevoerd, het gaat er om hoe het horloge in de advertentie is beschreven. Als de advertentie het heeft over ‘als nieuw en onbeschadigd’, dan kun je dit de verkoper aanrekenen. Als in de advertentie staat ‘tweedehands met kleine draagsporen, zie foto’s voor de staat’, dan is het een heel ander verhaal.

En nogmaals; veel handelaren op chrono24 moeten het hebben van de grote volumes. Die gaan echt niet 5 minuten naar elk aangeboden horloge staren om te kijken of er ergens misschien een kleine schade zit.

Klopt wat je zegt, maar je mag verwachten dat het serienummer wel gechecked wordt (al was het alleen maar om te checken of het om gestolen waar gaat) en zoals @raymond1974 geheel terrecht al opmerkte de schade zit zo goed als recht boven het serienummer. Dit viel niet te missen.
En als je dan als koper nogmaals expliciet navraagt zoals TS gedaan heeft gedaan dan zou ik hier ook mijn twijfels over hebben en 100 euro wel erg schamel vinden.

1 like

Een hap uit een saffier glas is geen “klein draagspoor” hoor :slight_smile:

Nou dan verliezen deze handelaren heel snel hun geloofwaardigheid en daardoor handel, want op internet wordt je genoemd als je onwaarheden verkoopt

2 likes

Elke fatsoenlijke handelaar inspecteert wel even zijn waar lijkt mij toch?

:point_up:t2:

Graag gedaan. Ik durf het niet precies te zeggen, maar m’n polsen zijn echt klein.

Veel succes en ik hoor graag of het is gelukt :slight_smile:

Uiteraard. Maar we weten nu nog steeds niet hoe het horloge in de aanbieding beschreven was…

Ik denk het niet als je advertentie en bewijs van de koop (mails en betaalbewijs) hebt.

Dan ben je koper te goeder trouw (uitgaande van een normale aankoopprijs).

https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-3/artikel86

Hiermee krijg je als koper ook bijv. een revindicatierecht en ook Rolex zal gewoon tot afgifte over moeten gaan.

Natuurlijk weet de verkoper van de schade. Dat er iets aan de hand was had je al kunnen weten toen je vroeg naar de staat. Het antwoord “zie omschrijving advertentie” is heel duidelijk. Verkoper kan zich dan verschuilen. 100€ Zou ik accepteren. Soms zit het mee soms zit het tegen.