Rolex Explorer, of toch Airking?

Beste,

Nieuw hier op het forum, even voorstellen; ik ben Ken, 33j, afkomstig uit België en al een hele tijd horlogefanaat, ondanks dat ik nog geen grote collectie heb.

Kort het achterliggende verhaal, indien dit in een verkeerd subforum is geplaatst, hoor ik het graag!

Een tijdje geleden wilde ik m’n eerste echte luxe-horloge, ik hou persoonlijk wel van tijdloze designs en merken, maar bij momenten mag er al eens wat “flash” bij komen zien :slight_smile: De keuze viel op volgende concurrenten; Omega AT, GS Snowflake, Rolex Explorer (39) en Airking, uiteindelijk dacht ik bij mezelf ‘als ik dan toch zoveel geld uitgeef, mag het ook wel een beetje zijn waarde houden’, ik zou sowieso nieuw gekocht hebben en stilaan bleven de Explorer en de Airking als laatste over. Van de AT vond ik de case wat minder mooi, iets te veel vormen naar mijn mening, en met de GS had ik na een tijdje niet veel meer.
Uiteindelijk heb ik de Explorer gekocht na een wachttijd van 5 maanden. Ik draag de horloge overdag op het werk en voor mij was het belangrijk dat deze under-the-radar bleef. Dat zit met deze Explorer wel snor, niemand merkt hem en zo heel erg vind ik dat niet.

Nu, ik draag deze horloge een 3-tal weken en stilaan krijg ik een beetje spijt, of toch zeker tweede gedachten. Ik was bij de koop zeer hard in twijfel of ik de Explorer of de Air King zou nemen. De Air King vond ik eens iets anders, iets fris, anti-rolex zowaar. Maar ik durfde niet en nam de Explorer. Nu vind ik de Explorer misschien wat te saai, wat té ingetogen? Ik weet het niet meer. De groene en gele accenten op de Air King vind ik persoonlijk wel echt mooi en wie weet komt Rolex nooit meer met zo’n concept…

Wat denken jullie hiervan, en wat binnen 10-20 jaar, want het is wel de bedoeling dat deze horloge lang in de collectie blijft (ik hou het sowieso maar bij 1 rolex) en dat deze uiteindelijk wordt overgedragen aan de zoon.

17 likes

Ken, welkom op HF!

In jouw plaats zou ik voor de Explorer kiezen.

De Explorer houden zou mijn keuze zijn. Prachtig model. Ik heb nou eenmaal niks met de Air King(de moderne versie niet althans)

1 like

Weet je wat beter is dan Rolex?

.

.

.

.

Twee Rolexen. Ik stem voor beide :v:

7 likes

Allebei leuke horloges, maar als je toch om meningen vraagt: ik vind de Explorer met afstand beter dan de Airking, Dat gezegd hebbende is de explorer geen super opvallende klapper. Als je een Rolex wil die van je pols af spat en die anderen opvalt moet je iets anders kiezen.

En hou je van ingetogen klasse: Explorer. :ok_hand:

2 likes

Welkom! Juist omdat je hem voor de lange termijn wilt zou ik voor het meest tijdloze, zeg maar saaie, ontwerp kiezen. De Explorer dus.
Wat nu in de mode is, is straks uit de mode. Wat nooit in de mode is gaat er ook nooit uit, maar kan wel altijd “in stijl” zijn.
Zeker als je er maar één neemt zou ik van bovenstaande uit gaan. Was het je derde of vierde: Go Nuts! :smiley:

1 like

Persoonlijk vind ik de Air-King wat sportiever/speelser dan de Explorer. Dat houd niet in dat ik de Explorer niet mooi vind, maar de AK knalt er net meer uit naar mijn mening.
Zelf vind ik de Milgauss ook mooi, waar ook veel mensen toch anders over denken.

4 likes

Welkom op HF !
Dat van het waardebehoud is niet echt een argument als het horloge (het horloge) toch overgaat naar je zoon.
Eigenlijk moet je twee dezelfde aanschaffen en het NOS-exemplaar aan hem geven op zn 21e.
Schept een band, allebei hetzelfde horloge.
Je kunt dan natuurlijk ook hem het uitgewoonde exemplaar geven (het horloge van vader!) en zelf het NOS-exemplaar gaan dragen. Dit horloge (dit horloge) komt uiteindelijk toch ook weer bij hem terecht…

4 likes

Ik zou zelf ook voor de Explorer gaan (maar ik ben bevooroordeeld :wink: ). Wat zeker ook belangrijk is, hoe draagt het horloge. Heb je ze beiden om gehad? De AK draagt echt veel groter en zwaarder. Dit viel mij ook tegen van de Milgauss.

Verpats de Expl en koop een mooie blauwe OP39 en steek 500 euro in je zak. Opgelost. Ik were ook niet echt warm van de Expl. Top gebouwd , maar mij te steriel.

Welkom op HF!

Als jij de Airking beter bij jou vind passen dan zou ik daarvoor gaan. Je moet kopen / dragen waar JIJ blij van wordt. Als jij naar de Explorer kijkt en geen grote lach op je gezicht krijgt omdat een stemmetje AK roept. Dan lijkt me de keuze makkelijk gemaakt :wink:

Succes!

1 like

Ik vind de Explorer ook niet zo mooi, de AK of de OP zijn mooier naar mijn mening maar iedereen heeft zijn eigen smaak natuurlijk. Bij Rolex spreek je over een serieuze investering, dan moet het echt 100% je goesting zijn, als je nu al na 3 weken twijfelt, denk ik niet dat je de juiste keuze gemaakt hebt.

1 like

Lekker houden, die Explorer!

Inderdaad geen héél opvallend horloge, dat bevalt me juist.

Wil je het bij één Rolex houden en toch iets opvallenders hebben, dan zou ik er een ander horloge bij kopen. Een duiker bijvoorbeeld :wink:.

2 likes

Ik denk dat de Explorer op langere termijn een betere keus is dan de AK. De Explorer kan altijd en overal. Ik ben ook bevooroordeeld.

3 likes

Ach, ik heb niets van het bovenstaande gedaan. Rolex is niet per se m’n kop thee en horloges koop ik niet voor de re-sale waarde maar daadwerkelijk omdat ik ze geil vind.

In hetzelfde traject heb ik een Railmaster, OP 36 blauw en rhodium, een nieuwe DJ 36, een Archimede Outdoor en een Sinn 556i gepast, maar geen van allen deden ze het echt. Ook paste ik een Snowflake die omwille van de 62GS kastvorm, de dikte en de power reserve afviel.

Tot ik deze om de pols deed:

Op dat moment wist ik het. De kleur, 44GS kast en het feit dat ie minder dik was deden het hem onmiddelijk. Ik was op dat moment ook totaal niet op zoek naar een quartz horloge met donkere plaat, trouwens.

Mijn punt is niet dat ik je weer de richting van een GS op wil sturen, dus voordat iedereen over me heen valt: Het gaat mij er om dat als je echt weet wat je wilt, zaken gewoon duidelijk zijn.

Bij twijfel? Niet doen. Want geen klik.

Dat gezegd hebbende: De Airking is toffer, maar de explorer wordt al veel leuker op een vintage leertje. Bandensletten moet je waarderen voor wat ze zijn. :+1:

6 likes

Lekker houden, staat goed!

2 likes

Als je nu al zo twijfelt kun je misschien beter toch voor de Air King gaan … voor dat bedrag is het namelijk zonde als je niet het volle plezier eraan beleeft … waardevastheid is voor mij persoonlijk niet van belang, maar t is rolex hè?! Dus dat zal met de verliezen wel gaan meevallen :blush: … succes met je verdere keus in ieder geval!

1 like

Nieuwe airking is niet smaakvol, explorer houdt zich goed

1 like

Personally zou ik dan gaan voor de Air King.
Iedereen kiest de Explorer, en hij zou toch maar eens de status ‘discontinued model’ krijgen :wink:

1 like

Jij moet lekker doen wat jij wil. Wat ik zou doen is de Explorer lekker houden en een leuk horloge met wat kleur erbij kopen. Hoeft niet duur te zijn, je hebt hele leuke seikootjes voor weinig, kan je die een beetje flipperen als je ze beu bent.