Rolex, hoe zit dat nu?

Beste forummers,

Sinds een tijdje begin ik de Rolex duikers steeds mooier te vinden en zit ze dan ook regelmatig op internet te bekijken.
Ik kom alleen niet wijs uit de verschillen in de modellen; ik ben geinteresseerd in de duiker met de zwarte bezel; dan zie ik vervolgens de ‘sea-dweller’, de ‘date-just’, de ‘submariner’, de ‘Oyster-perpetual’ en misschien nog wel meer.

Is er een kenner die mij de verschillen duidelijk kan maken?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes,
Joep

Kijk hier eens rond. Volgens mij weten ze daar alles wel…
http://www.rolexforum.nl/

Ook even hier kijken.

http://pageflip.dpsonline.it/book/view.asp?id=179

Groet,
Werner

rolex.com?

Inderdaad kijk eens op Rolex.com alleen zijn er veel verschillen qua Rolex duikers, zo heb je de:

• Submariner no date
  • Submariner date
  • Sea Dweller
  • en sinds kort de Deep Sea

Verschillende prijscategorien en ook uiteenlopende charme van de horloges, persoonlijk als je voor een duiker zou moeten kiezen zou ik voor de Seadweller gaan, een horloge dat veel weg heeft van een Sub maar toch een eigen mooie schoonheid heeft, en als leuke functie kan die een paar 100 meter dieper, en een heel groot optisch vershil is het hogere saffierglas alsmede het ontbreken van een vergrotingsloop… Succ6

Van het rijtje wat je opnoemt kan je alleen de Seadweller en de Submariner als echte duikers zien.

De Seadweller is met datum maar zonder vergrootglas,is ook duurder dan de Submariner.
De Seadweller kan ook een stuk dieper.

Submariner heb je in date en no date de huidige versie is tot 300 meter diep.

Joep,

Misschien moeten we een keer een zuidelijke workshop arrangeren? Dan nodig ik een paar Rolexgekken uit voor een klein college? Als je er een keer (in Maastricht) meer over wil weten moet je eens bij Steiner naar binnen gaan en Philipp om uitleg vragen. Maar Krabong van dit forum kan er ook wat van!

Als je voor de duikermodellen gaat dan kom je uit nij de Submariner met of zonder datum(loepje). De Sea Dweller (zonder loepje) heeft een heliumventiel en wordt nu niet meer geproduceerd. Overigens zijn ze nog wel te koop zo hier en daar (bijv. bij Burger en bij Fillipucci en Steiner (in Maastricht). De Sea Dweller deep Sea is een vette knoepert die door sommigen als een tikje erg rubuust en fors wordt aangemerkt. De ‘oude’ Sea Dweller is overigens mijn favoriet. kijk ook hier eens voor de modellen en hun nummers:

http://www.vintagesubmariner.com/index.html

groet, Hans CP

Sea Dweller naast de Deep Sea

Rolex staat ook op mijn wishlist. Van de duikmodellen is de seadweller m’n favoriet. Wel datum, geen loep, en niet zo grof als de deepsea, maar meer elegant als de sub.

Ik ben van de verschillende modellen ook verschillende versies tegengekomen, met rode prints enzo. Ik ga me er binnenkort toch maar eens in verdiepen. Mocht die Omega Liquid Metal tegenvallen…

Wellicht goed om eerst eens helder te hebben of je er echt mee gaat duiken of dat je het model / merk gewoon gaaf vindt?!

Ik vraag dit omdat de Rolex scene is gesplitst in modern en vintage. Persoonlijk voel ik me aangetrokken tot beide groepen. Mag ik zo vrij zijn om je wat beelden te laten zien?

Hier een belangrijk verschil, plexi glas bij de oude, saffier bij de moderne:

Modern:

Moderne kast (2008) zonder pinholes:

Moderne kroon:

Verschil Sub (links) en Dweller in dikte:

Moderne wijzerplaat, glossy en wit gouden randjes om de indexen:

Vintage:

Maxi MK3 van Opa wijnboer a.k.a. Hans CP. Je ziet hier duidelijk de vintage oude (matte) plaat:

5513 maxi mk1 van Bullibeer:

1680 van JMN:

Dit is geen duiker maar een GMT, heeft ook een zwarte bezel. Wellicht goed om er eens naar te kijken:

Hier hetzelfde horloge maar dan met pepsi bezel:

De oude klokjes hebben super coole details, zoals de open 6 op de datumschijf:

En dan hebben we ook nog het oude Tudor, kast, kroon en glas waren vroeger 100% Rolex. Klokjes zijn mega cool en kosten de helft (grofweg…) van wat vintage Rolex kost.

79090 van Clockwise:

76100 van primetime.de:

Snowflake:

Wellicht heb je nu nog meer vragen dan antwoorden maar dat maakt het leuk! De reis naar je droomklok is vaker mooier dan het bezit. Als je verder nog iets wilt weten horen we dat wel (tu)

gr. Roel

Heerlijke beknopte maar goede bijdrage Roel!
Hierdoor moet je wel verliefd worden… dank je!

Wat Frenk zegt…bedankt voor de heledere uiteenzetting Roel…ik zag door de rolexen ook het rolexbos niet meer:)

Roel,dank voor de uitleg,is nu voor mij ook een beetje beter begrijpbaar. (tu)

Radjoe

Mannen, bedankt weer voor de info, het is me alweer een stuk helderder!

Groetjes,
Joep

Het komt nooit meer goed met Roel :slight_smile:

:)-d

Zeemeester Schreef:

Het komt nooit meer goed met Roel :slight_smile:

Oh… jawel hoor Vince, ik voel me prima :slight_smile:

@ Topic starter:

Hier nog een plaatje van een 5508 en een moderne Deepsea:

En hier een vooraangezicht van de Seadweller, dus met datum maar zonder loepje:

En hier een 16610 (de moderne sub met datum en dus loepje) maar dan in de Panama edition. Er zijn er 150 van gemaakt, 75 in staal en 75 staal - goud. Probleem is wel dat deze uitvoering i.p.v. 3500,- ongeveer 15000,- (of 19000 ik weet even niet wat Burger vraagt) kost:

En dit is ook wel grappig. Twee moderne Seadwellers, de linker (van Jeroen) heeft een short feet wijzerplaat, de rechter long feet. Voor iemand die niets met horloges heeft een onnozel detail maar dit is dus mijn hobby :slight_smile:

En hier nog tot slot een Seadweller naast een sub zonder datum, de 14060. De 14060 is er met twee lijnen tekst en met 4 lijnen. Een 4 lijnige sub no date is overigens altijd een 14060M.

En? Welke gaat het worden?

gr. Roel

beste Krabong,
interessant die subtiele verschillen maar ik heb 10 minuten zitten turen naar de vergelijking tussen short feet en long feet wijzerplaat maar ik zie geen verschillen.
Dat ligt natuurlijk aan mij maar misschien kan je de verschillen verduidelijken.
Een seadweller is een van mijn grails maar hier had ik nog nooit van gehoord.

Groetjes

Lenno

Vergelijk de letter f in ft met elkaar. Dan wordt het duidelijk.

Michel

TIEN minuten?! Ja maar Lenno toch… :+:D

Lange voetjes:

Korte voetjes:

foto is geroofd van JK watchstore :stuck_out_tongue:

Er is overigens ook nog verschil bij de indexen rondom SWISS MADE bij de verschillende platen.

Gr. Roel

Krabong Schreef:

TIEN minuten?! Ja maar Lenno toch… :+:D

Lange voetjes:

http://i134.photobucket.com/albums/q109/krabongfot
o/Dweller2.jpg

Korte voetjes:

http://i134.photobucket.com/albums/q109/krabongfot
o/shortfeet.jpg
foto is geroofd van JK watchstore :stuck_out_tongue:

Er is overigens ook nog verschil bij de indexen
rondom SWISS MADE bij de verschillende platen.

Gr. Roel

Die met lange voeten zou ik noooooit willen hebben…:stuck_out_tongue: