Rolex Jubilee & Oyster band met rek repareren

ook dat de clasp code match met jaartal van kast.

1 like

Na een lange radiostilte zit ik zeker niet stil. Hieronder een nieuw projectje op een hoger niveau, enjoy😆

De grootste ergernis bij Rolex Oyster-banden is dat de schakels na verloop van tijd flink inslijten, waardoor er op den duur letterlijk happen uit het metaal verdwijnen. Dit wordt veroorzaakt door de constructie van de band: door zijwaartse rek gaan de onderdelen ‘happen’ en vreten ze zich in elkaar vast.

Inmiddels heb ik de juiste spullen aangeschaft om dit probleem voor eens en altijd op te lossen. Vanaf nu kan ik een Oyster-band weer écht restaureren, zodat de schakels er weer als nieuw uitzien zonder happen.

Het laswerk dat hierbij komt kijken is ontzettend complex, maar met mijn nieuwe machine is het resultaat fantastisch. Kan ook met trots delen dat ik inmiddels bezig ben met het opzetten van mijn eigen bedrijfje :zap::zap::zap:

Ik gebruik uiteraard 904L "Rolexstaal’ om het op te vullen, zodat allemaal matcht.

Hieronder de restauratie van een oyster schakel. Hapje eruit door rek.

Ook de middenschakels las ik op, waarna ik ze perfect afwerk op mijn lapping-/ schuurbandmachine met het juiste SIA-schuurpapier. Ook dit is heel secuur werk😬

Uiterst belangrijk dat de schakels weer 100% vlak wordt afgewerk in de juiste hoek.

Hieronder nog een duidelijke before en after, waarbij een zij schakel was ingesleten.

Voor

Na

Na heel wat laserwelding met 904L staaldraad hier een duidelijke before en after van een banddeel. Hier zie je duidelijk het effect als een oyster band ingesleten is en het eindresultaat.

Voor

Na

Voila

Door ook de rek op te lossen pak je direct het probleem aan. De schakels kunnen dan niet meer inelkaar happen😁

Ik vind deze upgrade echt het allergaafste wat ik tot nu toe heb gedaan. Het is prachtig om te zien hoe een totaal versleten Rolex-band door mijn eigen handen weer helemaal in strakke staat wordt gerestaureerd. En dit is pas het begin; er komt nog veel meer aan, want ik ga me binnenkort ook richten op het herstellen van horlogekasten en andere werkzaamheden.

Tot de volgende keer! Ik wil iedereen ontzettend bedanken die mijn topic heeft doorgelezen, geliked en me heeft uitgedaagd. Zonder dit forum was ik er waarschijnlijk al mee gestopt, maar ik haal er zoveel voldoening uit om mijn passie hier met jullie te mogen delen. Mag ook een keer gezegd worden :heart::grin:

:wave::wave:

74 likes

Erg indrukwekkend. Veel succes met het opzetten van je nieuwe bedrijf!

1 like

Chris je bent een held 🫶🏻

Van dit soort vakmanschap geniet ik enorm!!!

Succes met het opstarten van je bedrijf. Ik heb geen Rolex, alleen Breitling en Seiko, anders werd ik klant bij jouw :star_struck:

1 like

Dank voor je bericht! Ik heb er ontzettend veel zin in. Eindelijk de stap gezet om de boel echt te professionaliseren! Achter de schermen wordt er momenteel hard gewerkt aan de website. Er komt natuurlijk ontzettend veel bij kijken, maar stap voor stap krijgt het vorm.

Geen zorgen, je kunt binnenkort ook voor andere merken bij mij terecht. Zodra de laatste puntjes op de i zijn gezet, deel ik alle details in een nieuw topic :cowboy_hat_face:

9 likes

Gaaf man!

1 like

Ah supertof man!

Wat een prachtige resultaten behaal je. Ik ben heel benieuwd naar de volgende stappen!

Jij ook bedankt voor het delen, wij hebben er ook lol van! :smile:

PS: hoe maak je de brushing nou op de band?

1 like

Prachtig om te zien.
Heel veel succes met je nieuwe bedrijf.

1 like

:clap::+1:

wat betreft de brush voor Rolex Jubilee staat het antwoord hier boven, een Bergeon borstel. Voor oyster banden gebruik ik vaak de schuurband machine, persoonlijk vind ik dat makkelijker om rechte lijnen te creëeren.

1 like

Aah omdat die oyster schakels relatief vlakker zijn?

Omdat het kan😬 je kan oyster schakels in een boog krijgen schakel voor schakel en dan met de schuurband machine afwerken met het juist hardheid rubberen wiel. Jubilee schakels werkt dat niet. En zo hebben je voor alles wel een aparte afwerking nodig. Maar Rolex brush is meestal 400 gritt👍

Ik krijg trouwens binnenkort een speciale schijf uit Zwitserland die ook door Patek Philippe wordt gebruikt. Het geeft een abnormale mooie finish op rechte vlakken zoals een royal oak of Tissot PRX band.

Ik heb het effect naast een schijf gezien die vrijwel iedereen gebruikt en het geeft een veel hogere reflectie in de brushing. Deze schijf werkt geheel trillingsvrij op de lapping machine, dus niet op een polijstmachine. De Zwitserse Franken zijn in iedergeval overgemaakt, nu nog even afwachten🤤

Ter illustratie

12 likes

Wat een vakwerk zeg!!!
Complimenten!!:100:

1 like

Fraai werk :ok_hand:

1 like

Heel gaaf @Chris_EU! Succes gewenst met je bedrijfje. En wie weet klop ik ooit bij je aan. Het idee dat het kan is al prettig.

1 like

Zoals altijd prachtig Chris
En veel succes gewenst met je bedrijfje maar dat gaat wel goedkomen

1 like

Spulleke :ok_hand:t2:
Gaaf wat je allemaal doet hoor!!

1 like

Vakmanschap, mooi werk zeg. :ok_hand:t3: Succes met het bedrijf!

1 like

Geweldig vakmanschap Chris.
Veel succes met het bedrijf, met deze passie en vakmanschap kan het alleen maar een succes worden!

1 like

Prachtig!! En heel veel succes met je bedrijf.

1 like

Bedankt voor alle berichten! Druk bezig en ondertussen ook een renovatie :cowboy_hat_face:

6 likes