Even kijken of ik het snap
De randlinkjes zijn de solide buitenste linkjes…?
Ja die ik hou ik flink veel over.
Maar zijn essentieel ook , en verre van onbruikbaar.
Pennen breken soms , ik ga niet uitboren etc d’as ellende , ik vervang ze dan gewoon.
Ook altijd een aantal met ingesleten plekken vd sluiting… vervang ik gewoon.
Een nieuwe band kost je 1100 a 1300 euro en ze zijn zeer moeilijk aan te komen.
Voor pakweg een derde van dit bedrag kan je een restauratie doen.
Dat scheelt helemaal niks.
De sluiting en endlinks moeten voor een schappelijk bedrag weer verkocht worden om uit te komen.
Zodoende bedrijfsmatig ook helemaal niet rendabel.
Maar de onderdelen die ik op voorraad heb zijn onmogelijk los te kopen , en bieden dus mogelijkheden die vrij uniek zijn.
Lekker hobbyen dus en een geinig uurloon hou ik over.
Vooral alle “horloge mafklappers” die ik zo leer kennen is gewoon heel tof.
Even nieuw leven inblazen hier in dit topic: Je werk ziet er prachtig uit! Herstel je nog steeds Jubilee banden? Heb er een die aan een revisie toe is en zou graag met je in contact komen.
Thanks guys.
En ja, ik herstel nog steeds banden.
Genoeg mensen weten mij te vinden om hobbymatig bezig te blijven.
Dus dit topic slaapt prima in het archief.
Wel leuk dat het weer even naar boven komt.
ja maar … .ja maar … die voor / tijdens / na foto’s van jouw projecten zijn altijd zo om te smullen !
En behalve dat doe je tegenwoordig eigenlijk ook al de Oysters ? en en … zoveel vragen en gulzigheid naar het schaamteloos meekijken met jouw projecten
Waar ik steeds meer naar streef is een 100% soepele band i.p.v te rigoreus rek verwijderen.
Een nieuwe band heeft ook speling.
Schakels te dicht op elkaar wil je niet.
De rek is dan 0.0 maar het draagcomfort en soepel om de pols gaat dan verloren.
Correct.
Dikkere pen gaat lekker verder eten in de grote radius aan de binnenkant van de CL.
Pas geleden een band gedaan waarbij dit het geval was.
Dat was huilon.
Kwestie van alle “hoge” punten even vlak kietelen.
Materiaal weghalen is bijna geen sprake van, het verschil is met een schuifmaat niet te zien.
Dus minder dan 0.01.
Dit is echt een must om de schakels weer zo strak mogelijk tegen elkaar te kunnen persen zonder dat ze gaan “happen”
Als je dan bedenkt dat 1 schakel 8 contact oppervlaktes heeft…
Top tip voor iedereen die grasduint naar een vintage DJ , vraag altijd foto’s vd achterzijde van een band.
Daar zie je goed de staat van de band, voorzijde zegt niks.
Scrolde net even terug naar het begin van mijn topic, 295 likes
Ongelofelijk gaaf maar 300 zou wel echt een mijlpaal zijn!
Mocht dat nog gebeuren dan geef ik bij de 300 een Rolex pouch kado aan in mijn ogen een die-hard liefhebber, die pluk ik uit alle bovenstaande reacties.
Zojuist was ik nr 300. Wat enorm gaaf om zo’n restauratie te zien zeg. Ik heb een DJ met jubilee in bestelling staan, maakt het extra mooi om zoiets te zien tijdens het lange wachten. Puur vakwerk!