Rolex Ladies Precision vintage Gold/Green - Zeldzaam?

Beste Allen,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen aan meer informatie over mijn moeder haar Rolex.

De Rolex is in 1975, in Pakistan, als geschenk verkregen. Helaas zonder doosje bonnen, etc.
Het horloge is een paar keer gedragen, maar de afgelopen 45 jaar in het dressoir blijven liggen.

Ik heb al de nodige uren op google gezocht, maar niets vergelijkbaars kunnen vinden.!
Wie kan mij meer vertellen over dit horloge?

Met vriendelijk groet,
Hendrik

Ik kan er weinig over vertellen behalve dat hij gemaakt is van 9 karaat goud. Wel goud dus maar een laag gehalte.

Waarschijnlijk staat aan de binnenzijde van het achterdeksel het referentienummer. Aan de hand daarvan ga je meer vinden op internet

2 likes

Het feit dat je er niks over kan vinden zegt al genoeg. Ik denk dat er een horlogemaker zeer creatief is geweest. ( in die landen niet vreemd) Blijft staan als de stempels kloppen het 9 k goud zou kunnen zijn.

Da’s geen Rolex.

2 likes

Wat staat er achterop de kast? Online kwam ik deze tegen alleen dat betreft wel een plaat waar duidelijk Precision op staat:

Na verder zoeken lijkt het heel erg op de referentie 8133.

2 likes

Wow goed gevonden, die lijkt er zeer veel op.

Bedoel je een soort hybride? Rolex binnenwerk ander fabricaat case?

Sluit het niet uit inderdaad. Anyway: goudwaarde plus kratje pils

Dat zou wel jammer zijn. Maar zeggen de foto’s die ik van de binnenzijde heb gepost ook niet meer?

Dit is heel normaal, 9K is typisch voor de Engelse markt (Pakistan was een Engelse kolonie). In de meeste landen is 14k het minimum gehalte om iets massief goud te mogen noemen, zij weken daar van af. In Frankrijk was dit trouwens 18k. De kasten werden lokaal gemaakt om invoerheffingen te vermijden. Die zijn dus van een ander merk, maar dat maakt het niet minder echt.

Ik denk wel dat de wijzerplaat een keer is geverfd.

4 likes

Nee,niet hybride.

Belastingontwijking.
Ook merken als Longines, Omega, Patek etc. deden/doen dit.

Horlogemerk verscheept een los uurwerk naar het buitenland. Daar werd vroeger o.b.v. het aantal functionele rubies een belasting op geheven.

De kast werd lokaal geproduceerd en daarover werd importheffing vermeden.

Vaak was op de import van een compleet gouden horloge een veel hogere heffing verschuldigd (ook om de eigen industrie te beschermen/bevoordelen).

Er is nog een voordeel: de Engelse markt - daar heb je het hier bij deze Rolex vrijwel zeker over - gebruikt “goud” dat in Zwitserland en in de meeste Europese landen niet als goud aangeduid mag worden.

Het is 9 karaat, oftewel 9/24e danwel 375/1000e goud.
Onder de 14 karaat oftewel 14/24e / 585/1000e mag in Nederland iets geen goud genoemd worden.

EDIT: HorloG tikt sneller dan ik.

EDIT 2: Rolex maakte vrij lang zelf geen uurwerken, maar kocht die in bij Aegler. Rolex was een door Hans Wilsdorf in 1905 in London gestarte onderneming die feitelijk alleen marketing deed en onderdelen inkocht, zoiets als Nike tegenwoordig. Pas in 1919 vestigde Rolex zich in Genève en nog veel later later kocht Rolex de Aegler uurwerkfabriek (oorspronkelijk in Biel, net als Omega). Dat was pas in 2004…

Rolex heeft trouwens nog veel meer producenten van onderdelen overgenomen:
Gay Frères bandenfabriek
Beyeler wijzerplaatfabrikant
Boninchi kronenproducent

11 likes

Leuke extra informatie HorloG. Ben heel benieuwd naar de verdere achtergrond. Sinds mijn moeder hem in bezit heeft (1975) is er nooit meer iets mee gebeurt. Dan zou de wijzerplaat daarvoor geverfd moeten zijn, wellicht op verzoek oid?

Kun je een hoge resolutie foto laten zien van de wijzerplaat?

Ook jij bedankt voor de historische info Bernard, leuk om te weten!

1 like

De bracelet is 9k gestempeld voor essayoffice Birmingham voor 1972:

2 likes

Mijn telefoon maakt niet hele goede kwaliteit, maar zie hieronder.
De “streepjes” lijkten te zijn gevormd in het metaal van de wijzerplaat en is niet de groene verf.

3 likes

Hij is zeker nageverfd, dat kun je zien aan de verf die tegen de indexen opkrult.Als je een wijzerplaat verft dan doe je dat als de indexen er nog niet op zitten, die zitten dan namelijk in de weg. Ze hebben echter wel de moeite genomen om de tekst er ook weer op te zetten. In de fabriek zouden ze dit niet zo doen, maar je kunt ook niet uitsluiten dat dit door een juwelier is gedaan. De letters zijn dermate klein (let op de specifieke lettervorm met serif) dat je dit er zelf niet zomaar even op zet.

Mogelijk heeft deze kleur een bijzondere culturele waarde in Pakistan, dat is mij niet bekend.

3 likes

Dank. Ik zie wat je aangeeft. Het valt me ook op dat alle details van het horloge zeer nauwkeuring en verfijnd zijn, behalve de verf van de wijzerplaat.

M.b.t. tot de keur zal ik nog eens dieper graven.

Volgens mij zijn dit zogenaamde “embossed” markers, dus die zijn één geheel met de wijzerplaat en dus al wel aanwezig bij het lakken. De verf loopt bij dergelijke markers altijd tegen de markers op.

Ben overigens met je eens dat deze plaat opnieuw gelakt is, de lak hecht slecht en begint overal al los te laten vanwege gebrekkige voorbehandeling.

3 likes