Rolex of Omega

Dat is ook fair. Het is pure onlogische liefhebberij, nostalgie en romantiek. Oude 911 rammelt ook. Kost je een vermogen om te onderhouden. Mag je van de verzekeraar ook weinig KM per jaar mee maken. Je hebt er geen donder aan. En toch.

3 likes

Of een Seamaster 300m big triangle. Zet je hem op nato band. Winning.

(Er zijn betere exemplaren te vinden. Deze lijkt een brakke relume te hebben gehad)

4 likes

Het laatste horloge op aarde waar jij mee rond zou lopen, dan zie ik je nog eerder een SKX terug kopen. :slight_smile:

Dat is een beter idee wat de Rolex catalogus betreft, uitgezonderd een OP 36.

Voor wie nu roept “hee, de 1908”… Die is aardig. Geen 25 - 37K aardig. Dan is een Patek Calatrava, Lange Saxonia of Breguet 5157 veel eerder aan de orde. De 1908 is wat ordinair, want ja, het blijft Rolex. :wink:

Yup. Die zijn zowaar het overwegen waard, ondanks de bezel. Ik had laatst een Bark bezel in handen omdat @HanDavinci z’n DD mee had. Bark is wel cool.

2 likes

Dat is, zo vrees ik, heel erg onzin.

De eerste Spring Drive in productie, in 1999, was gewoon een Seiko. Daarnaast is er de Spring Drive Space Walk geweest, en in de afgelopen 25 jaar waren er diverse Seiko sportreferenties met een Spring Drive. Credor heeft ook al sinds 2007 een Spring Drive lijn, waarvan de Eichi II de bekendste is geworden, terwijl Grand Seiko pas in 2004 begon met Spring Drive.

Dit is 'm. De SBWA001. Een doodgewone Seiko. Zoals het heurt.

Ik vind het wel een erg raar argument. Spring Drive als technologie is volledig uniek. Binnen het iets luxere tot zeer luxe segment is dat echt alleen Grand Seiko / Credor die daar iets mee doen, maar ik snap de filosofie niet zo goed dat het gebruik van deze uurwerken door Seiko zelf afbreuk zou doen aan de engineering of uniekheid er van.

En een Eichi II heeft een poepje andere finishing dan die Spacewalk of mijn Shunbun, want een Eichi II is de goedkoopste manier om aan een Philippe Dufour te komen, zeg maar. Daar verandert de Spacewalk niks aan.

Dat is een soort enfant terrible, ik kan ze goed hebben, maar op het eind van de rit zijn het oversized sporthorloges die het moeten hebben van design quirks. Ik heb Moser nou geen dingen zien doen die “anders” zijn, als je hun kaas-horloge en hun “apple watch zonder wijzers met tourbillon” even terzijde schuift.

Ze zijn zelfs op de integrated bracelet bandwagon gesprongen, en dat is toch wel een teken van conformiteit, in dit tijdsgewricht.

Dan vind ik FP Journe spannender dingen doen, die had zelfs de ballen om een quartz horloge uit te brengen in een tonneau case.

2 likes

Kuch…:wink::grimacing:

2 likes

Godsamme, ik heb hier simpelweg de knaken niet voor maar als ik ze wel zou hebben, zou 90% van de collectie mogen vertrekken.

:drooling_face:

1 like

Dat is een c-shape.

1 like

Aldus CWC…

2 likes

Sjonge, een horlogemerk die de kastvormen niet kent :smiling_face_with_tear:

1 like

Beetje jammer als je je klassiekers niet kent idd. :slight_smile:

1 like

Dat zegt meer over cwc dan over die kast, in mijn beleving.

1 like

Ok… Hebben jullie een voorbeeld van een C-shape en een Tonneau kast?

Want dit zelfde model maar dan van
Hamilton ( Khaki AviationPilot Pioneer Mechanical ) noemt men ook een tonneau shaped kast. Of heeft iedereen het zo verkeerd?

3 likes

image

5 likes

De klassiekers:

C-Shape wordt vaak voor Omega’s gebruikt waar het lijkt alsof er 2 C’s tegenover elkaar als ontwerp basis gebruikt zijn.

Have fun reading

3 likes

Jaaaa ik ben zelf echt grote Rolex fan. Ik begin steeds meer omega te waarderen.

Mijn ideale horloge zou zijn de omega speedy op een Rolex jubilee band. :smiling_face_with_three_hearts::pleading_face:

2 likes

Dank jullie voor de opheldering. :+1:t3:

Wel apart dat zoveel “gerenommeerden” dit een tonneau kast noemen.

2 likes

Je kunt ook roomser zijn dan de Paus. Er zal geen AD zijn die je niet-begrijpend aanstaart als je vraagt om de Omega met de tonneau-kast in de etalage. (Als de AD überhaupt zelf al weet dat het eigenlijk een C-kast is, en geen tonneau.)

3 likes

Soms mag je al blij zijn dat ze de Omega’s weten staan in de etalage.

5 likes

Huidige Speedmaster heeft een prachtige en geweldige band

2 likes

Dank je wel allemaal voor de uitleg over de verschillende vormen en benamingen.
Ik heb weer wat erbij geleerd van jullie.

1 like