Hi All, helaas was ik net wat te laat achter dit forum gekomen, en ben ik denk ik iets te enthousiast geweest op Catawiki. Laat ik het zo zeggen; 2 dingetjes zijn fout gegaan.
Ik had te weinig besef dat 34 mm wel vrij klein is (oeps)
Ik heb over het volgende heen gelezen “Rolex refinished blue dial with silver hands”
21% voor importkosten had ik mij niet besefd
Het goede nieuws:
Ik heb het vermoeden dat alleen de wijzerplaat niet 100% is en de rest wel klopt.
Volgende heb ik gechecked en zijn denk ik kenmerken van echtheid;
Serienummer is aanwezig aan de binnenkant waar je de band kan loshalen
Modelnummer aan de kant van de 12 aanwezig
Serienummer komt overeen met garantiecertificaat
Zeer gewichtig
Je hoort hem bijna niet tikken alleen in absolute stilte met het horloge in je oor en hij loopt met heel veel minitikjes per seconde vergelijkbaar met wat ik op youtube heb gezien
praktisch krasvrij
Band heeft aan de binnenkant S 12 staan komt overeen met het jaartal 1994
Datum vergroot zeer goed, zeer goed leesbaar.
Na een dag loop hij nog steeds goed op tijd
Glas is geheel krasvrij
Alleen de plaat;
Ik heb het gevoel dat hij minder contrastrijk is dan dat het hoort te zijn, alleen als je recht op de letters kijkt zijn ze wel ragscherp zelf ondanks dat het zo miniatuur is
Zelfs de t swiss made t onderin zijn na vergroting zeer scherp
De lichtgevende bolletjes bij de streepjes lijken niet helemaal netjes.
Om dat kleine horloge op de foto te krijgen is een uitdaging
Mijn licht hier is niet geweldig
De orginele foto komt aardig in de buurt van wat het echt is alleen dat ik het minder diep blauw vind, meer babyblauw afhankelijk van hoe je er op kijkt
De vraag is, heb ik het heel slecht gedaan of valt het mee?
Tja … je vraag of je het slecht hebt gedaan kan je alleen zelf beantwoorden …
Ik heb een aantal keer dit model mogen bezitten over de afgelopen jaren (2021 - heden) en heb nooit meer dan €3500 betaald (ook niet in de absolute piek vorig jaar).
Ruim €5000 euro vind ik schrikbarend veel maar zolang jij er plezier van hebt is er niks aan de hand (alle beetjes te veel betaald is leergeld toch)
Mocht je hem ooit van de hand doen (je weet nooit wat de markt doet) ga je waarschijnlijk een 20 - 40% moeten afschrijven.
Ondanks al mijn (haakjes) en misschien iets wat persoonlijke mening hoop ik dat je enorm veel plezier hebt van je aankoop.
PS foto’s lijken op zich goed, echter blijft een echtheid via foto niet 100% zeker te zeggen!
Je hebt het forum gevonden dus dat is een stap de goede richting in voor het verkrijgen van (meestal) nuttige tips en tricks.
Catawiki is een mijnenveld, zeker op het gebied van Rolex. Zonder kennis van zaken is het niet verstandig hier te kopen omdat het vaak horloges zijn die in de normale handel niet te slijten zijn. Dat komt dan weer door het gebruik van non-OEM parts of simpelweg horloges waar wat aan mankeert.
De plaat is inderdaad niet origineel en de lumepips zijn om z’n zachts gezegd slordig. Maargoed een wijzerplaat is relatief eenvoudig te vervangen. De kast is behoorlijk gepakt tijdens het polijsten en lijkt op de foto’s niet meer mooi symmetrisch. Dat is lastiger te herstellen en doet m.i. afbreuk aan het horloge.
Los van deze beweringen gaat het er om of je er zelf blij mee bent en of je het een mooi horloge vindt. Wanneer je je geenszins aan bovenstaande zaken stoort, wie zijn wij dan om te zeggen dat je het niet goed hebt gedaan?
Ps. Vergissen in de additionele kosten is classic. Been there done that.
Dank je! Als ik het zo met het blote oog bekijk is hij gelukkig wel symetrisch, ik moet zeggen op de foto ziet het er veel heftiger uit dan in het echt. Ik vind het een erg mooi model, alleen net een tikkie te klein voor mijn pols.
Misschien zou ik het retourneren toch overwegen en de zwarte Airking 14000M hier van het forum kopen uit het blauw.
Die loopt ook nog eens prachtig en dat weet je bij deze waarschijnlijk niet zeker.
Misschien ben ik te hard maar ik zeg het toch vanwege sommige positieve reacties.
Je hebt 5000 euro betaald voor een 30 jaar oude 34mm Date met een slordige redial en een flinke polijstbeurt van Catawiki.
Ik zou als ik jou was absoluut mijn geld terug vragen, zelfs met verlies. Het is een hoop geld voor weinig horloge. Ter vergelijking- je had een Cartier Santos uit 2024 voor 5.5k kunnen kopen.
Ik neem aan dat je het uurwerk ook nog niet hebt gezien, misschien kom je daar ook narigheid tegen.
Eens met jouw analyse.
Aan de positieve kant: het is een pré dat eigenlijk alle meest gemaakte beginnersfouten in deze ene transactie samenkomen. Dus dan heb je ze allemaal maar gelijk gehad en van geleerd voor de volgende
Ik zou hem zéker terugsturen, hier heb je helemaal niks aan en je verlies gaat nog veel groter zijn als je hem ooit besluit te verkopen.
Kun je die importkosten trouwens niet ook gewoon terugkrijgen? Ik heb dat volgens mij wel eens gedaan. Moet je wel een bewijs van retour overleggen aan de douane.