Rolex Sea-Dweller, Seiko Marinemaster, Chr. Ward Trident; 3 duikers in 3 segmenten. Een objectieve vergelijking, met heel veel foto’s

Eerlijk is eerlijk. De Rolex Sea-Dweller 116600 vind ik het mooiste moderne duikhorloge. Punt. Mooier ook dan een moderne Submariner. De matte wijzerplaat is erg gaaf. De bezel is volledig voorzien van markeringen rondom, wat meer balans oplevert. En het is de enige Rolex zonder de (in mijn ogen niet zo fraaie) cyclops voor de datum.

Maar wat als je zo’n Rolex duiker (nog) niet kan of wil betalen? Mis je dan veel als je het 1 of 2 klasses “lager” zoekt? Want van een afstandje lijken de “specs” redelijk vergelijkbaar, zoals een keramische bezel en een stalen band met fijnafstelling in de sluiting?

Het leuk mij leuk om dat eens te bekijken en beschrijven, met veel gewone foto’s en macro’s. Daarbij beperk ik mij tot de “objectieve” factoren, het gaat mij hier niet over status, prestige of “geld verdienen met je horloge”. Waarom doe ik dit eigenlijk? Gewoon omdat het kan en horloges een mooie hobby voor me zijn (fotograferen helaas niet, sorry :rofl:). En jullie wat leuks te lezen hebben op deze zondag …. Nog een tweede disclaimer vooraf: ik draag al mijn horloges, dus er zitten krassen op (niet geschikt voor tere OCD zieltjes :wink:)

Eerst een voorstelrondje

De Rolex:
De Sea-Dweller is referentie 116600. Deze variant is maar 3 jaar gemaakt, tussen 2014 en 2017. De Submariner was beter vergelijkingsmateriaal geweest, maar de Sea-Dweller vind ik mooier. De opvolger, referentie 126600, is 43mm en draagt voor mij te groot. Vergeleken met zijn voorganger, de 16600, zijn de keramische bezel en de verbeterde band (met Glidelock verstelling) de meest zichtbare verschillen. Prijzen voor een gebruikte full set liggen inmiddels boven de 12.000,- euro.

De Seiko:
De Marinemaster is referentie SLA021. Ten opzichte van eerdere versies heeft ‘ie nu een keramische bezel en saffierglas. Sommige liefhebbers vinden de X op de wijzerplaat minder mooi, maar ik het vind het mooier dan met “Marinemaster”. Prijzen liggen rond of net iets onder de 2.000,- euro voor een mint (gebruikt) exemplaar.

De Christopher Ward:
Inmiddels is de Trident Pro toen aan “Mark 3”. De wijzers en kastvorm zijn veranderd en de sluiting is verbeterd. Je kunt dit zeker geen Homage noemen. In niets is dit een slaafse “kopie” van bekende A-merken. Sinds de Mark 3 is deze duiker ook 40mm te koop, naast de bestaande maten 38mm en 42mm. Hiernaast zijn veel kleurvarianten te koop. Voor ieder wat wils dus. Prijzen liggen op of onder de 1.000,- euro nieuw. Regelmatig zijn er promotiecodes waarmee je onder de 900,- euro uitkomt.

De Kast en de Bezel

De Rolex:
De afmetingen zijn circa 40mm breed, 47mm lug to lug en 15mm dik. De waterdichtheid is 1.330 meter, aanzienlijk meer dan de Seiko en Chr. Ward. Ik ga het nooit nodig hebben in elk geval…. Alles is gemaakt van 904L staal, wat harder is en beter bestand tegen corrosie. De band zit extreem strak tegen de kast en de lugs aan. Opvallend is wel dat de band niet precies langs de lugs loopt, terwijl dit bij andere keramische Rolex modellen wel zo is. Waarschijnlijk komt dit door de relatief dikke kast, in combinatie met de relatief korte lug to lug van 47mm (korter dan bij de Submariner of GMT bijvoorbeeld). De kastvorm is verder relatief simpel: geen facetranden bijvoorbeeld. Makkelijk als er later gepolijst en geborsteld moet worden, daar zie je vrijwel niets van. En op zich ook wel passend bij een “tool watch”. De Bezel werkt zeer prettig en er is geen “speling”.
Oordeel: 9 punten voor de kast en 10 punten voor de bezel.

De Seiko:
De Marinemaster is duidelijk het grootste: ruim 44mm breed, 50mm lug to lug en ruim 15mm dik. De waterdichtheid is desondanks “slechts” 300 meter. De Marinemaster is dus nauwelijks dikker dan de Sea-Dweller, maar oogt flink dikker. Misschien omdat de wijzerplaat dieper lijkt te liggen? Of omdat de Seiko groter is en er dus meer op je afkomt? Of door de constructie van de deksel bij de Rolex waardoor de kast dunner lijkt? Hoe dan ook, de kast van de Seiko is zeer knap gemaakt; veel facetranden en hierdoor boeiend om naar te kijken en erg 3-dimensionaal. Daarnaast is de Zaratusu polishing op de zijkanten van de lugs zeer fraai gedaan. De bezel gaat helaas wat stroever en er zit best wat speling op.
Score: 8 punten voor de kast en 6 punten voor de bezel.

De Chr. Ward:
Afmetingen zijn ongeveer 40mm breed, 48mm lug to lug en 13mm dik. Waterdichtheid is 600
meter. De kast van de Mark 3 is flink gewijzigd ten opzichte van de Mark 2; de zijkanten zijn ook 3-dimensionaal geworden en er is een mooie facetrand aangebracht. De lugs worden snel smaller naar de uiteindes toe. Van bovenaf gezien vind ik dat zelf iets minder mooi, maar de zijkanten vind ik wel zeer geslaagd. Voor een horloge in deze prijsklasse absoluut mooi bedacht en netjes gedaan. De bezel werkt prima.
Score: 7 punten voor de kast en 8 punten voor de bezel.

De wijzerplaat en wijzers

De Rolex:
De matzwarte wijzerplaat is zeer strak afgewerkt. De wijzers en de lume plots zijn gemaakt van witgoud wat langer mooi blijft dan staal. De afwerking is niet van (met de hand afgewerkt) A. Lange of Patek niveau, maar “vlekkeloos industrieel” is het zeker wel. De lume in de wijzers en lume plots is super egaal verdeeld. Bij het nemen van de macro foto’s viel maar 1 minpuntje op: de tekst van de “2” op het datumvenster lijkt een beetje inkt te missen onderaan. Verder zou ik het mooier vinden als het datumvenster verder naar rechts had gestaan; nu lijkt het uurwerk te klein voor de 40mm kast. Tenslotte ben ik geen enorme fan van de “Mercedes” uurwijzer, maar echt storen doet het mij ook niet.
Oordeel: 9 punten voor de wijzers en 8 punten voor de wijzerplaat.

De Seiko:
De wijzerplaat lijkt op het eerste gezicht mooi afgewerkt. Wel oogt ‘ie wat klein vergeleken bij de kastgrootte. Alsof je naar iemand kijkt met Obesitas, waar alles groot aan is, maar het gezicht slank. Bij het nemen van de macro foto’s valt op dat de lume niet volledig egaal is verdeeld bij de uurmarkeringen. De uur- en minutenwijzers zijn fraai geborsteld aan de bovenzijde en gepolijst aan de zijkanten; schitterend gedaan! De secondenwijzer is minder fraai afgewerkt, er lijken wat ruwe plekjes op te zitten. De kleur van de lume is trouwens overduidelijk niet wit zoals bij de 2 anderen, dit is vanille- of cremekleuring. Kwestie van smaak, maar wit/wit vind ik zelf mooier.
Oordeel: 8 punten voor de wijzers en 7 punten voor de wijzerplaat.

De Chr. Ward:
Het is allemaal opvallend netjes afgewerkt, beter dan ik had verwacht. Minder fraai vind ik twee ontwerpkeuzes: het uiteinde van de secondewijzer en de plaatsing van de merknaam op “9 uur”. Na een 2e blik zie je op “12 uur” een matblauw logo terugkomen, maar dat is erg subtiel gedaan waardoor er toch iets lijkt te missen “bovenin”.
Score: 7 punten voor de wijzerplaat en 7 punten voor de wijzers.

De Lume

Hier kan ik kort zijn. Bij alle merken is dit kwalitatief prima. Ook Chr. Ward gebruikt Super-LumiNova en dat doen ze ook rondom op de bezel. Bij Seiko is dit alleen gedaan tot en met de “20”, bij Rolex helemaal niet op de lume-pip op “12 uur” na. De Rolex maakt als enige gebruik van blauw gekleurde lume. Seiko heeft haar eigen LumiBrite gebruikt, maar of dat beter is dan Super-LumiNova,?
Score: alle merken 8 punten.

De band en sluiting

De Rolex:
De band is zeer comfortabel en dit is absoluut 1 van de sterke punten van Rolex. De band heeft de juiste dikte en breedte, vormt zich soepel rond de pols en is absoluut geen “harentrekker”. De Glidelock fijnafstelling in de sluiting werkt uitstekend. De band is bovenop volledig geborsteld en “vlak”. Schakels zijn met schroefjes te verwijderen. Samengevat: dit is de benchmark!
Score: 10 punten voor de band en 10 punten voor de sluiting.

De Seiko:
Hier laten de Japanners toch grote steken vallen. De band voelt te dun aan, zeker voor zo’n dik en groot horloge. Hierdoor wordt een topzwaar gevoel onnodig versterkt. Schakels verwijderen moet pinnetjes in plaats van schroefjes. Vergeleken met de Rolex zit de band ook minder strak tegen de kast en de lugs aan.
De sluiting is helaas nog veel slechter. Hij voelt goedkoop aan voor een horloge van circa 2.000,- euro. Als je de fijnafstelling gebruikt zie je een dun stukje metaal verschijnen tussen de band en de sluiting. De aanzet van de sluiting zelf is ook vrij dik, zeker ten opzichte van de rest van de band.
Score: 6 punten voor de band en 4 punten voor de sluiting.

De Chr. Ward:
De band is wederom opvallend goed gemaakt. De band heeft de juiste dikte en breedte (20mm). Vergeleken met de Rolex voelt het iets minder soepel aan en hij lijkt soms een beetje een harentrekker. Minpunt is dat het verwijderen van schakels met pinnetjes moet; hier is goed gereedschap en veel geduld absoluut noodzakelijk.
De sluiting voelt zeer solide aan. Er zit geen extra veiligheidsklepje op (zoals bij Rolex en Seiko), maar geen moment ben ik bang dat het lostkomt. De “Glidelock” werkt zoals bij de Rolex, alleen heb je hier een nagel nodig voordat je kunt verschuiven. Gezien de prijs vind ik het prima.
Hiernaast verdient de Trident pluspunten door een “quick release” band. Met je vingers maak je zo de band los en vast zonder tools. Erg goed gedaan.
Score: 7 punten voor de band en 7 punten voor de sluiting.

Het uurwerk

De Rolex:
Binnenin tikt kaliber 3135. De gangreserve van 48 uur begint weinig te worden, nieuwere kalibers van Rolex komen tot 70 uur en bijvoorbeeld Omega vaak tot 60 uur. Als Superlative Chronometer, zou de nauwkeurigheid binnen de -2 en +2 seconden per dag moeten liggen. Dat is ook mijn ervaring, uitstekend dus. De robuustheid van de Rolex uurwerken is over het algemeen uitstekend. Zelf heb ik de schokbestendigheid al eens ervaren toen mijn Explorer op een stenen vloer viel (niets aan de hand). Ik heb in elk geval geen enkele twijfels bij deze 3135. Ook het aangeraden service interval van 10 jaar is prettig.
Score: 10 voor nauwkeurigheid, 6 voor gangreserve en 10 punten voor robuustheid.

De Seiko:
De Marinemaster gebruikt kaliber 8L35, in-house uiteraard. Gangreserve is 50 uur. De nauwkeurigheid zou op papier tussen de -10 en +15 seconden per dag moeten vallen. De vorige bezitter moest ‘m echter terugsturen naar Seiko omdat deze werkelijke afwijking groter was. Na een regulering loopt ‘ie nu prima. Tegelijkertijd staan Seiko’s wel bekend als zeer solide.
Score: 4 voor nauwkeurigheid, 6 voor gangreserve en 10 punten voor robuustheid.

Christopher Ward, Trident Pro “Mark 3”.
De Trident gebruikt kaliber Selitta SW200-1. Gangreserve is 38 uur en dat vind ik te mager. De nauwkeurigheid die gegarandeerd wordt is nogal grof: -20 tot +20 seconden per dag. Maar in de praktijk kom ik uit op +4/+5 seconden per dag! De robuustheid schat ik lager in dan bij Seiko en Rolex, zelf zou ik een Selitta niet 10 jaar of langer zonder service laten tikken (maar misschien is dat verkeerd ingeschat). Hier staat tegenover dat het laten servicen van een Selitta bij elke horlogemaker kan en dus niet duur hoeft te zijn. En Christopher Ward geeft 5 jaar garantie, zeker bovengemiddeld in deze prijsklasse.
Score: 8 voor nauwkeurigheid, 5 voor gangreserve en 7 punten voor robuustheid.

Het eindoordeel

De Rolex komt met 90 punten duidelijk bovenaan. Ondanks de relatieve dikte, draagt de Sea-Dweller erg comfortabel. Perfect is ‘ie niet, maar hij komt er wel dichtbij. Als geld geen grote rol speelt, dan is dit een geweldige keuze.

De Seiko komt lager uit dan ik vooraf had gedacht en eindigt onderaan met 67 punten. De kastvorm en -afwerking is top (Grand Seiko niveau), maar hij laat teveel punten liggen bij bijvoorbeeld de nauwkeurigheid, de band en de sluiting. Het draagcomfort is goed genoeg, maar door het formaat is het niet echt een “alleskunner”. Meer een gaaf horloge voor in het weekend, naast een ander (kleiner/dunner) horloge.

De Chr. Ward komt met 71 punten iets boven de Seiko uit. En dat past eigenlijk ook wel bij de algehele indruk tijdens het dragen. Het is gewoon een erg comfortabel horloge zonder echt zwakke plekken. De lugs en wijzerplaat zou ik zelf iets anders ontwerpen, dat wel. Maar verder gewoon erg geslaagd. En door de fijne sluiting en de relatief dunne kast (13mm) zou je dit horloge perfect als dagelijkse “allrounder” kunnen dragen. In 38, 40 en 42mm te krijgen en in vele kleuren dus voor iedere pols geschikt. En door de lage prijzen (zeker gebruikt) ook erg leuk voor “erbij”; een blauwe Trident naast een zwarte duiker van een ander merk bijvoorbeeld.

Bedankt voor het lezen en ik ben benieuwd naar jullie reacties / meningen.

94 likes

Mooie vergelijking, Remco. Wordt een stuk objectiever inderdaad als je punten per onderdeel toekent en eigenlijk nog best verrassende uitslag, hoewel die denk ik wel gewoon terecht is.

Mijn keuze zou uit dit rijtje zonder meer ook de Rolex zijn, zonder toekenning van punten, maar dat komt doordat ik de Seiko gewoon te grof/lomp vind (kan hem bij anderen overigens zeer waarderen, alleen niet bij mezelf) en Christopher Ward doet me als merk gewoon helemaal niets. Die emotie heb je als koper natuurlijk ook gewoon nodig. :+1:

1 like

Dank je wel @flowert. Met Chr. Ward heb ik ook geen emotionele band.
Misschien vooral omdat er geen echte historie is.
Over 30 jaar is dat misschien anders.
Nomos en veel andere merken waren ooit ook nieuw, onbekend en niet in-house.

De Seiko draagt trouwens iets kleiner dan de cijfers vermoeden.
Maar het blijft een stevige knaap…

1 like

:+1:Mooi om te lezen, t.a.v. de CW: deze is 600m waterdicht en de bracelet heeft een een eenvoudige functie om deze te wisselen.

1 like

Je hebt gelijk, pas ik aan. En foto van de quick release bijgevoegd.

Mooie vergelijking. Enige kanttekening die ik er bij zou plaatsen: deze vergelijking is mooi voor niet-duikende dragers. Terwijl dat de feitelijke functie is van deze modellen. Nu zie ik vooral esthetische punten langskomen die voor een sierraaddrager van belang zijn, maar voor een echte duikgebruiker toch minder.

Ik zou wel eens een review willen zien na 5 jaar gebruik onder water. Pakt misschien wel heel anders uit.

1 like

Ik mag toch hopen dat een duiker een duikcomputer gebruikt en geen mechanisch horloge. Dit zijn “kijk mij eens bij het zwembad” horloges. Ik denk dat Jaques Cousteau de laatste was die deze als zodanig gedragen heeft…

5 likes

Snap ik, maar gaat mij niet lukken om dat te schrijven denk ik …
De Lume en de Bezel zijn natuurlijk wel echt functioneel voor duikers en beschreven.
Ik twijfel er trouwens geen moment aan dat de Seiko een fijn horloge is als je echt gaat duiken.

1 like

Leuk om te lezen !

1 like

Leuke vergelijking! Seiko komt er terecht slecht af… vind dit een van de mindere seikos wat betreft design, en voor 2k verwacht je gewoon een betere band. Groot en plomp.

116600 lijkt me de terechte winnaar als geld geen rol speelt. Moet voor mezelf echt eens gaan kijken naar een chr. ward diver GMT als vakantiebeater. Goeie prijs/kwaliteit.

1 like

Absoluut een goede optie. Je Sub dragen is niet altijd handig op vakantie. Dit is erg leuk voor ernaast.

Leuke review en leuk geschreven…

Duidelijke winnaar die op basis van relatief feitelijke punten niet onverwachts is (mede ook gezien de prijs :wink:slight_smile: )

Enige waar ik een beetje twijfel aan de punten is de nauwkeurigheid van de Seiko… je schrijft:
“De nauwkeurigheid zou op papier tussen de -10 en +15 seconden per dag moeten vallen. De vorige bezitter moest ‘m echter terugsturen naar Seiko omdat deze werkelijke afwijking groter was. Na een regulering loopt ‘ie nu prima. … …Score: 4 voor nauwkeurigheid”.
Moest de vorige bezitter hem terugsturen direct na aankoop? Mogelijk is daar een oorzaak voor (natuurlijk lastig aantoonbaar of het horloge wel of niet de fabriek binnen de waarde heeft verlaten)
Tevens, hij loopt na regulering wel prima binnen de waarde, waarom dan toch lage(re) punten voor die nauwkeurigheid?edit het verschil +2/-2 of +15/-10 is wel stuk ruimer. Dat is wel feitelijk… maar toch

Wat ook feitelijk beoordeeld kan worden zijn het standaard garantietermijn en, ook omdat je niet “fresh out of the box” horloges beoordeeld de interval en kosten voor een service van het horloge?

2 likes

Wat een super vergelijking. Top!

1 like

Mooie eerste zin i.c.m. de titel. :joy: :wink:

Zonder gekheid, bedankt voor het delen, had ook verwacht dat de Seiko hoger zou scoren. Heb die een paar keer in mijn handen gehad en was altijd erg onder de indruk van het model.
Het is iig een mooie set zo bij elkaar.

2 likes

De reden voor de afwijking van de Seiko ken ik niet.
@bordewolf, was er iets bijzonders aan vooraf gegaan? Of liep 'ie gewoon slecht?

Garantietermijnen zijn 5 jaar voor de Rolex, 5 jaar voor de Chr. Ward en ik dacht 2 jaar voor Seiko. Servicekosten liggen bij Rolex vermoedelijk aanzienlijk hoger, ik zou rekenen met 800 euro. De Seiko kan ook duur zijn, omdat de kast alleen van bovenaf kan worden geopend. De Chr. Ward zal relatief het goedkoopste zijn in het onderhoud. Voor maximaal 250,- euro ben je klaar vermoed ik.

1 like

Fouten maken is menselijk. Dat is de 114060 :upside_down_face:… de 116600 is wel de mooiste Rolex diver met datum…

1 like

haha, ja dat objectieve kwam daarna pas …

1 like

Interessant stukje. :+1:
:thinking: Toch maar doorsparen en hopen dat ik eens mazzel heb op een vliegveld.

1 like

Mooi stukje leesvoer. Bedankt!

1 like

Prettig stukje leesvoer, dank hiervoor.

Ik kan mij volledig vinden in de uitslag.die chr wards doen het verdomd goed. Mooi spul.

1 like