Rolex staat stil

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar maanden een Rolex Oyster Perpetual Date Explorer II en ik ben er erg blij mee. Documentatie erbij is alleen erg beperkt en de Rolex site daar kan je ook bijna niets op terug vinden.

Nu hoop ik dat iemand me kan helpen met 2 vragen.

Ten eerste staat erop Perpetual Date waarbij ik dacht dat dan de horloge ook zelf verspringt van de 30ste of 31 ste naar 1 dus dat je dat niet handmatig hoeft te veranderen telkens. Toch doet hij dat niet en loopt bij elke maand door tot 31 en dan naar 1 dus om de maand moet ik de datum verzetten. Weet iemand of dit normaal is?

Tweede, het horloge heeft geen batterij maar werkt met de bewegingsenergie. Nu draag ik soms een dagje mijn oude Omega nog wel eens maar als ik mijn Rolex 1 dag niet draag staat hij al stil. Dat is wel heel kort dat die dan doorloopt. Ook hierbij vraag ik me af of iemand ervaringen hier mee heeft en of dit normaal is.

Alvast bedankt allemaal,

Mark

Weet je zeker dat de Rolex echt is?

1 like

Een Rolex moet ongeveer 2 dagen op eigen kracht kunnen lopen, zoals bekend verspringt de datum vanzelf, loopt altijd door tot 31, bij een eeuwigdurende kalender is dit anders geloof ik ? Die houdt dacht ik wel rekening met maanden met 30 dagen…
Zelfs imitaties hebben een gangreserve van 2 dagen en een automatische datum…

groet

Heb je een foto van je horloge, misschien ?

Hallo allemaal,

Ik mag wel degelijk hopen dat het een echte is, ik heb een serie nummer, boekje etc. Noem het maar op. Ik weet het, het is nooi garantie maar ik heb de volle pond betaald bij een juwelier dus ik mag wel hopen dat ie echt is.

Lastige is alleen… dat ie in Hong Kong gekocht is. Niet lachen allemaal maar ik werk voor een Chinees bedrijf met hoofdkantoor in Hong Kong. Daar op zakenreis heb ik met collega´s bij een echte juwelier in een groot winkelcentrum de Rolex gekocht. Kortom zelfs met alle namaaks in de werled moet je in ee repectabele winkel toch een echte kunnen kopen? jammer is dus alleen dat ik niet daar weer zomaar even binnen kan springen.

Fot´s maak ik nu en zet ik er zo bij. Ik begin me nu wel een beetje zorgen te maken. Andere antwoord van Ed, Rolex loopt altijd tot 31 door, en verspringt? Wil dat dan zeggen dat je hem dan toch handmatig moet verzetten of behoort de datum ongeacht de maand altijd goed te staan, laat ik het zo stellen?

Nogaamls bedankt,

mark

Hallo allemaal,

De foto´s zijn slechter dan ik had gehoopt. Op de een of andere manier kan ik van meer dichtbij niet meer scherpstellen helaas waardoor je niets meer ziet.

Ik heb al een aantal neppers gezien maar in de details zag ik telkens de vreschillen. Nu weet ik niet hoe mooi ze tegenwoordig gemaakt worden maar ik kan me haast niet voorstellen dat hij nep is.

Groet,

Mark

Ja, excuus, een beetje onduidelijk misschien hij loopt gewoon tot 31 ĂŠn automatisch weer naar 1 enz.

Weet je hoe dat werkt ? in het uurwerk zit een datumring met de 31 datums erop, aan die ring zitten kleine “tandjes” , door de energie van het uurwerk wordt o.a. die datumring gedraaid, per 24 uur verspringt ie uiteraard 1x om 12 uur 's nachts natuurlijk, er zitten van die tandjes aan omdat ie anders om 12 uur 's middags de helft van de datum aangeeft… Er zijn ook andere systeempjes zoals de “big date” die heeft 2 (anders gevormde) ringen.
Die tandjes draaien langs een buigzaam staafje met een verdikkinkje, dat dan over het tandje buigt en precies (dat is de kunst) om 12 uur in het gootje tussen twee andere datums “schiet” , dat is het klikje dat je hoort als je de datum verstelt.
Ja toch, mensen ? (ben niet zo technisch…)
Dus zo’n datum houdt geen rekening met de lengte van de maand.

Wil je niet ongerust maken, hoor, maar gezien de berichten van Henrik en Jaap, twijfel ik ook wel, Rolexen zijn oerdegelijk. “een probleemloos horloge voor alledag” stond er in een recent nr van een horlogetijdschrift, letterlijk.
Zelfs Rolexen van tientallen jaren oud (of jong) lopen-mits onderhouden- als een trein…nogmaals: de gangreserve moet veel meer zijn dan 1 dag.
Is ie wel goed gesmeerd, vanbinnen?

Groet,

Mark, ga anders eens langs een Rolex dealer. bijv Schaap & Citroen die kunnen je wel zekerheid geven en je gelijk helpen met je vraag.

Perpetual (eeuwigdurend) staat in dit geval voor de beweging van het uurwerk, en slaat op het automatisch opwinden van het uurwerk en dus niet op de calender. Voorheen moest een uurwerk met de hand opgewonden worden, maar door de uitvinding van het automatisch pwind mechanisme kon het horloge dus “eeuwigdurend” door blijven lopen.

Ruud

Hallo,

Ik krijg hier alleen tekst, kan iemand me vertellen hoe ik een foto kan plaatsen?

Mark

Beste Misha,

Je hebt gelijk, zat ik al een tijdje aan te denken om meteen duidelijkheid te krijgen. Scapp zal het wel niet worden want ik woon in Barcelona maar ik zoek hier wel een officiele dealer en vraag meteen om het eens goed na te kijken.

Bedankt voor de hulp,

Mark

Mark kijk hier maar eens:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340

Hallo allemaal,

Ondanks dat ze (nog) niet helemaal duidelijk zijn, wilde ik toch twee foto´s laten zien. Ik zal proberen beter foto´s van dichtbij te maken om die ook te laten zien.

Ik zal naar een dealer gaan en het uurwerk eens goed laten doorlichten en me laten informeren.


Thanks allemaal voor de uitgebreide antwoorden en de hulp,

Mark

Dit is gewoon een explorer.
Hij heeft geen perpetual kalender. Er staat op de wijzerplaat ‘Oyster Perpetual’ maar dat heeft niks met de datum te maken. Het klopt dat hij doorloopt tot 31

volgens mij is hij nep ik bied 150 euro :sunglasses:

Wind je Rolex eens goed op, dus een slag of 40.
Leg hem dan weg, als hij dan na 1 dag al stilstaat is het niet goed.

Mooi ding trouwens.

Nou, ik weet het zo net nog niet, moeilijk te zien van een afstandje, maar volgens mij kan ie best wel echt zijn.
Mark, kijk eens naar de verbindingen van de schakels, dit moeten boutjes zijn en geen pinnetjes ?
En het Rolex-kroontje moet kleine “scherpe” pootjes hebben,
bij sommige imitaties zien ze er beetje “wollig” uit, niet scherp dus.

groet

Volgens mij heeft een explorer geen geschroefde band, maar ik kan me vergissen.

Als je hem overigens bij een juwelier hebt gekocht, ook al is het in Hong Kong, dan mag je er van uit gaan dat ie echt is. Zeker als je hem met dozen en papieren/

Bedankt voor je nuttige bijdrage. Hier is Mark vast heel veel mee geholpen. Alleen waarom is hij dan nep denk je? Ik kan het zo niet zien van die afstand.

Mark, dat 'ie in Hong Kong is gekocht betekent niet automatisch dat hij nep is, net zo min dat als je iets in de winkel in Turkije koopt dat het automatisch nep zou moeten zijn. Als het een officieel verkooppunt was zal het wel goed zitten. Misschien is er iets mis met het uurwerk, niet genoeg smering oid… gewoon ff mee naar de horlogemaker (of klokkenmaker, het is immers een klokje).

Ik denk dat Mark zich helemaal nergens zorgen over hoeft te maken.
Het is vrijwel zeker dat dit een echte is, zeker gezien hij ook papieren/doos heeft.
Het perpetual probleem is al opgelost, en misschien is er een mankement aan het uurwerkn, maar ook dat kan worden opgelost.
Don’t worry :wink: