Mijn baas heeft een submariner 11610 date uit 1991, hij is enige weken geleden gaan zwemmen met een open kroon.
Resultaat, rolex kapot… Binnengebracht bij de juwelier en opgestuurd richting Zwitserland. resultaat is een reparatiekost van 3850 euro en om hem terug te krijgen een bestekkost van 360 euro. In een opwelling heeft ie gezegd dat ze hem mogen houden !
Vraag is of dit wel een goed idee was, is een complete set met waterschade niet meer waard dan 360 euro ? Is er een
alternatief voor de 3850 euro ?
Zeker is het meer waard dan 360 euro in onderdelen.
Geen idee van reparatie bij derden, maar ik zou er zeker NIET voor kiezen om 'm weg te doen voor dat bedrag.
Laten maken en verkopen levert ook meer op dan dit.
Misschien een rare vraag maar welke onderdelen zouden er nu stuk zijn?
Was het zout of zoet water?
Is alles gecorrodeerd of wordt er zekerheidshalve erg veel vervangen?
Vriend van mij had waterschade aan zijn Submariner (stond echt helemaal vol met water). Volledige service, wijzerplaat en wijzers vervangen was 1180 euro totaal (incl alle te vervangen onderdelen).
Dat weten we nog niet maar er zal best een marge overheen gaan…
Wanneer een second opinion een vergelijkbare prijs als voor jouw vriend aantoont, zal (en mag) de eigenaar van het klokje in dit draadje zich gelukkig prijzen denk ik.
Misschien een beetje off-topic. Maar is waterschade meteen te merken? Stel ik val in een zwembad/water/[vul maar in] met mijn vintage DateJust, dan weet ik gelijk wanneer die niet meer waterdicht was?
Of kan het zijn dat het horloge blijft lopen maar aan de binnenkant wel schade is ontstaan waardoor hij slechter gaat lopen in verloop van tijd? M.a.w. zie je waterschade altijd gelijk?
Vroeg ik me ook af maar dat verteld het verhaal (nog?) niet.
Een tandwieltje gaat niet stuk van water en water heeft zelfs tot op zekere hoogte een (schrale) smerende werking dus wat kan er kapot zijn? Zout water is natuurlijk een ander geval.
Schade lijkt mij idd afhankelijk van de mate waarin het horloge daarna nog heeft gelopen en of er zaken zijn gecorrodeerd.
Ehhh, er nog even over denkende, wanneer het klokje echt helemaal vol water staat en nog een tijd blijft doorlopen, is de inwendige weerstand gedurende die tijd wel groter…
Ik denk dat die tijd dan te kort is voor echte slijtage maar er kunnen wellicht wel onderdelen beschadigen?
Die foto doet me realiseren…
Een gebruiker kan een horloge dus best vol water krijgen, maar dezelfde gebruiker krijgt het er nooit meer snel uit…
Oftewel, hoe lang heeft het water erin gezeten? Weer interessant ivm corrosie…
Naderende eindconclusie:
Het is alleen naderhand te bekijken door een vakkundig iemand die normale prijzen rekent en zonder er 2 x een marge tussen te hebben.