Aan allen dank voor de hulp, hij laat het horloge terugkomen en gaat voor de second opinion…
Bij Zout water zal het sneller corroderen. Echter ‘normaal’ vocht + zuurstof is genoeg om corrosie te vormen. Dus in dit geval niet echt relevant.
Inderdaad: “sneller”
Denk dat een hogere concentratie zout toch veel vervelender dingen met diverse metalen doet dan een lagere.
Wel dus. Het tandwieltje zou je “niet stuk” kunnen noemen zolang je de vorm van het tandwiel als zodanig nog herkent, maar de functionaliteit van het kaliber is veel eerder ten einde. Het corrosieproces is o.a. een functie van tijd, temperatuur, en beschikbare zuurstof. Na hoeveel tijd het misse boel is is inderdaad niet gemakkelijk beantwoorden.
Diverse members vragen hier of het zeewater was, maar zwemmen in zoet water is in NL vaak zwemmen in chloorwater. Chloorionen zijn erg corrosief, en het is maar de vraag wat sneller doet corroderen, zeewater of chloorwater.
Chloor is vluchtiger dan water, dus theoretisch kan chloor sneller uit het horloge verdwijnen dan het water. Het zout verdwijnt daarentegen niet en bij uitdampen wordt de concentratie alleen maar hoger.
Allemaal genuil in de marge zodra je water in je klok hebt.
Gedeeltelijk eens.
Ja, chloor ionen peuzelen zelfs bepaalde soorten RVS op, de snelheid is echter behalve temp en zuurstof ook afhankelijk van de concentratie in het water en ik denk dat dat in een zwembad wel meevalt.
Zout wordt inderdaad alleen maar een hogere concentratie die maar vocht blijft aantrekken en door corroderen.
Voor mijn gevoel is zout erger maar ik kan me vergissen.
Dus time is always of the essence…
Ben wel benieuwd wanneer het kaliber als geheel niet functioneel meer zou zijn?
Wat zal er kapot gaan?
Misschien krijgen we hier van @williams nog een vervolg wanneer de verdronken Rolex is geopereerd en er een beeld is, interessant!
Dat gaat echt heel snel, de roest die zich vormt op de astappen zorgt ervoor dat deze amper nog bewegingsruimte heeft in de steen. Het uurwerk loopt dus gewoon vast.
Dat klopt natuurlijk[quote=“ThaPapper, post:25, topic:111110”]
Voor mijn gevoel is zout erger maar ik kan me vergissen.
[/quote]
Ik ken geen vergelijkend onderzoek (zout vs chloorconcentratie), maar heb geruime tijd geleden wel eens een (niet Nederlands) stuk gelezen over chloor in drinkwatersystemen. Ook de lagere concentraties (dan in zwembaden) zijn al corrosief voor het waterbehandelingssysteem. (Dan kun je er weer PH en zoutgehalte bij halen maar dat voert hier echt te ver).
Ik denk iig dat chloorbadwater aanmerkelijk agressiever is dan “schoon” water, en wie weet wel agressiever dan zeewater.
En verder:
http://www.ebay.nl/itm/Geniune-Rolex-Movement-3135-/332260411584?hash=item4d5c4388c0:g:ng0AAOSw9~5ZOU-e
Denk dat het met grondig schoonmaken en zo nodig losse delen sprokkelen wel voor nog minder moet kunnen, ligt aan de mate van ellende achter dat ribbeldekseltje.
Dat bedoel ik
Okay en meteen einde astapjes/lagertjes vermoedelijk.
Viel me net in dat de “onrust” (heet dat ding geloof ik?) door de waterige weerstand ook wel zal stoppen, dus vrij snel einde lopen van het uurwerkje lijkt me zo.
Wordt eigenlijk steeds nieuwsgieriger naar de uiteindelijk een diagnose…
Let’s call it a day, in beide gevallen schade aan het uurwerkje en zoals je al eerder schreef; waarschijnlijk “in de marge”.
Ik vind het theoretiseren erover echter wel interessant, wat gebeurt er nu echt achter het “ribbeldekseltje” …
Sjemig wat zal 'ie gebaald hebben
Deels heb je zelfs groot gelijk , echter kan ik je ook vertellen uit ervaring dat de ellende achter het ribbeldekseltje veelal tegenvalt hoor , zowel bij chloor,zout,zoet of welk vocht dan ook
Bij interesse wil ik wel eens wat fotootjes plaatsen
Gr Hub
Heel graag Hub, alvast bedankt!
Misschien een nieuwe draadje?
“horloges en waterschade”?
Ik vraag me trouwens wel af of een uurwerk nog zou kunnen functioneren als je het zou onderdompelen in gedemineraliseerd water.
Waterschade ontstaat ook in demin water. Het condens wat je soms op het glas ziet, is ook ‘zuiverder’ water dan normaal zoet water. Dat is in dit geval niet zo, hier is water/vocht van buiten in het horloge gekomen.
Ooit 12 rvs 316L ketels de ASME BPE ‘saline’ test laten ondergaan…
8% heel puur zout voor 24 uur bij 37 graden. Alle lassen waren naar de klote (rond de lassen is het geen 316L meer) maar RVS zelf viel reuze mee.
… Laatste keer dat ik die test deed maar als materiaal van het uurwerk dus van lagere kwaliteit is, kan er een hoop kapot. Zout is niet grappig, zeker niet bij hogere (vakantie) temperaturen.
De kosten van het herstel van de 12 ketels…
Graag! Ben ook benieuwd hoe er getest wordt op waterdichtheid?!
http://www.mpetersen.nl/waterdichtheid/testen_op_waterdichtheid.htm
Dit kwam ik al tegen, maar waarom wordt er dan getest met water als dit zeer schadelijk is?
Omdat de druk IN het horloge groter is dan daar buiten…dus alles wat in het horloge zit wil eruit…ook onder water…daardoor komt er dus geen water in het horloge maar gaat er lucht uit en zie je dus luchtbelletjes onderwater…
…maar je moet vervolgens wel HEEL snel het klokkie weer omhoog uit het water halen… Ik hou het voorlopig qua wd-testen bij horloges met een schroefkroon; en laat bij de eerste test dan het uurwerk er uit.
Daarom zoek ik inmiddels ook naar een “droge” tester voor een redelijk bedrag. Al 's eentje laten gaan, en laatst eentje net misgelopen - komt nog wel. Die meet de vervorming van de kast onder vacuum, op een duizendste mm. nauwkeurig. Je kunt alleen niet meer zien waar het lek zit; maar in dat geval kun je dan weer de natte tester inzetten.
Eigenlijk wel teleurstellend dat er bij Rolex (triple lock!) meteen water in de kast loopt als de kroon niet dichtgeschroefd is. Bij een “simpele” Seiko is dat niet zo met slechts één simpele pakking tussen kroon en tube. Tijd voor een quattro lock crown?
Ben ook erg benieuwd hoe @Hub_Hannemann dit ziet.