En als er veel defect is [zeker na 17 jaar lopen zonder service ] ben je dan bij een niet gecertificeerde horlogemaker nog goedkoper uit? Denk het niet want ze hebben wel de standaard onderdelen die her en der nog te verkrijgen zijn maar niet de delen die alleen op ruilbasis “te krijgen” zijn.
Bij een basis revisie na een jaar of 7 tot 8 is de rotor-as eigenlijk altijd versleten, is een nieuwe veer minimaal noodzakelijk en natuurlijk alle pakkingen. Dit is voor € 395,- tot € 450,- haalbaar maar na 17 jaar lopen is er zeker veeeel meer nodig en dan zal een prijs van € 500,- echt te laag zijn. Denk alleen maar eens aan een kroon met tube, veerton compleet, wisselaars van de automaat en misschien is de rotor-as dermate versleten dat alle kloven gekrast zijn doordat het automaat gewicht erover geschuurd heeft. € 800,- of iets erboven is een reëel bedrag.
Bezel is gemakkelijk te maken, met schoonmaken en het vervangen van de bezel veer.
Een goed werkende bezel, is toch wel belangrijk op een sub. Hoe voelt het uurwerkje als je aan de kroon draait? Een Rolex kan lang zonder service, maar dit exemplaar heeft zeker een beurt nodig! Dit voorkomt ook toekomstige problemen, waarbij (meer) uurwerk onderdelen kapot gaan.
Onder €1000 kun je het wel vergeten en ik denk dat het horloge daarmee €3500 tot €4000 waard is als de doos en papieren aanwezig zijn. Ik twijfel echter of je het ervoor krijgt aangezien de band flink toegetakeld is. Horloge zou wel mooi staan op een rubberen band bijvoorbeeld, dat vind ik althans. Zonde dat er bespaard is op onderhoud.
Ja maar een dealer wil er geld aan verdienen. Als je hem daarna dan van de dealer wil kopen kost hij ook wel meer. Ik zou best bereid zijn er meer voor neer te leggen dan 3500 als ik in de markt was voor een sub in ieder geval. Band is makelijk weer te refinishen.
Precies wat ik zeg. Rolex hanteert een service tarief incl de onderdelen die vervangen worden. Opmaken van de case en band komt er extra bij uiteraard… Daarom zou ik deze Sub uit 2002 ten aller tijde naar een officieel Rolex service center brengen.
Het is een geschroefde kroon. Eerst losdraaien als een schroef en dan floept de kroon een beetje uit. in deze stand kan je het uurwerk handmatig opwinden door aan de kroon te draaien.
Succes!
Dat is iets anders dan direct bij Rolex zelf dus. Polijsten zou ik niet bij een RSC laten doen, die verpesten de kast en band. Polijsten altijd bij Rolex zelf.