Rolex Submariner 114060 of 14060(M)

Beste forumleden,

De Submariner is voor mij ‘het’ horloge, en zal het volgende horloge moeten gaan worden.
Nu is er een ‘klein’ prijs verschil tussen de 114060 en de14060(M), echter vind ik de keuze nog zeer lastig.

Ik neig op dit moment het meeste naar een 114060, puur op de verbeterde band met glidelock en de keramische bezel. Echter draagt de 14060(M) weer een stuk kleiner, en is een 2 liner…

Wat zou jullie keuzen zijn en waarom?

Als je kleiner wil dan lijkt me dat dus een duidelijke zaak.

Ik persoonlijk vind deze dan weer mooier.

Maar een datum is voor velen weer een nogo.

Als je het echt niet weet dan zou ik voor de goedkoopste gaan.

:+1:

4 likes

Als je de verbeterde band en keramische bezel wilt dan lijkt me dat dus een duidelijke zaak.

Ik persoonlijk vind deze dan weer mooier.

Maar het missen van een datum is voor velen weer een no go.

:wink:

16 likes

Ik heb zelf

de mazzel dat ik ze beide bezit .
zag op het Italiaanse forum bijna de zelfde vraag ( heb de onderste teks voor je geplakt hoop dat je er iets aan hebt ,Groet Can )
dit is een lange interventie. Heel lang, zou ik zeggen. Misschien zelfs een beetje saai, hoewel sommige delen ervan volgens mij bruikbaar zijn op een cognitief niveau. Maar veel daarvan bevat persoonlijke evaluaties en meningen die proberen mijn eigen en andermans gevoelens te verzamelen en te objectiveren ten opzichte van de nieuwe stilistische en technische keuzes van het Rolex-modehuis. Als persoonlijk echter dubieus. Aan diegenen die de moed, het onbewuste of het masochisme zullen hebben om verder te gaan, wens ik u een goed boek.

Laten we beginnen.

Wat is charme? Fascinatie is iets dat over het algemeen onuitsprekelijk is, deels gebaseerd op subjectieve maar deels absoluut objectieve componenten. Er zijn onbetwistbare esthetische of formele canons om die bepaalde ‘je ne sais quoi’ te creëren die deze één-op-één-relatie tussen het fascinerende en het gefascineerde onderwerp bepaalt, maar er zijn ook aspecten verbonden aan meer subtiele suggesties (vaak bepaald door het imaginaire en door de bewoond door degenen die er gefascineerd door zijn), die de ‘charme’ van het waargenomen onderwerp vaststellen, of het nu een persoon of een ding is.
Hieruit kunnen we begrijpen hoe de fascinatie die uitgaat van een onderwerp een proces is dat unaniem of bijna unaniem kan worden gevonden, omdat het ook een uitsluitend individueel en persoonlijk feit kan zijn, en daarom kunnen zelfbonden niet eens geldig zijn voor één persoon.

Al dit lange en langdurige uitgangspunt, dat ik aan mezelf toeschrijf, het enige vaderschap, zal ik een definitief gevoel moeten geven voor de vergelijking, bepaald door een recente aankoop, die ik wilde vaststellen tussen de twee versies, verleden en heden, van de Submariner no- data (inderdaad voor mij de Submariner tout-court, aangezien het model met datum de Submariner Date is, het kan een semantisch verschil van weinig betekenis lijken, maar wie de geschiedenis kent - vaak overtreding op het gebied van mythologie - van dit uitzonderlijke uurwerk weet dat het is niet zo).

De twee modellen die het onderwerp van de vergelijking zijn, zijn aan de ene kant de laatste declinatie van de Submariner, nu gedefinieerd door de “oude koers” Rolex, die van de 5-cijferige referenties, namelijk de 14060M COSC, aan de andere kant de recente evolutie behorende tot de was een 6-cijferige referenties en technisch-esthetische innovaties die Rolex, bijna in lawine, geleidelijk heeft ingegoten in zijn recente productie, na tientallen jaren van bijna snobistisch conservatisme en trouw aan bepaalde esthetische canons, namelijk 114060.
Ik denk dat het nuttig kan zijn en juist, vooral met betrekking tot degenen die nieuw zijn in dit forum en in het algemeen in de wereld van de horlogemakers, om op een complete manier op te sommen wat deze twee referenties onderscheidt.

72ahyq

2vih94k

Vanuit esthetisch oogpunt zijn de verschillen echt talrijk en sommige van geen gering belang, zoals om te leiden tot wat goed gedefinieerd kan worden als een vervorming van de tot nu toe gevolgde formele canons. Het meest voor de hand liggende is misschien de carrure: de bredere handgrepen, die bijna haaks staan ​​op het ontwerp van de behuizing, en de veel massievere kroonbeschermers, geven een meer geaccentueerd, bijna agressief karakter aan het algemene ontwerp.

Dan is er de ring, die van het gezeefdrukte aluminium van de oude modellen wordt doorgegeven aan het nieuwe “Cerachrom” -materiaal (Rolex-patent), gemaakt van onbreekbaar keramiek en met gegraveerde grafische tekens, bekleed met een PVD-proces met een dunne laag platina. Omdat het veel meer licht reflecteert dan het vorige materiaal, is de kleur niet langer een absoluut zwart maar bijna grenzend aan parelgrijs, afhankelijk van de intensiteit en het voorkomen van het licht dat erop valt.

De wijzerplaat wordt gekenmerkt door de implementatie ook op deze referentie van de verhoogde indices (de zogenaamde “grote glazen”) en van de bollen ook toegenomen in omvang, kenmerken geleend van de nu historische Submariner referentie waarop ze voor de eerste keer werden geïntroduceerd, het is de moeite waard om de 16610LV (of "
De taak om de nachtelijke luminescentie uit te voeren, is toevertrouwd aan het nieuwe Rolex-product “Chromalight”, dat lichtblauw oplicht in plaats van het gebruikelijke geelgroene van de tot nu toe gebruikte Superluminova.

Daarna gaan we verder met de armband, met talrijke, substantiële innovaties: de eindstukken zijn niet langer gemaakt van plaatstaal, maar zoals bij alle andere Rolex-modellen zijn ze inmiddels ook SEL, dat wil zeggen in massief staal.
In massief staal zijn ook de centrale schakels van de armband, tot nu toe in plaats daarvan leeg (en in ieder geval voor mij is het altijd onbegrijpelijk dat Rolex de halsstarrigheid tegenhield in het voorstellen van dergelijke armbanden tot de laatste tijd, met de onplezierige bijwerking van de bekende “loslating” van de armband met gebruik, zelfs wanneer de goedkoopste van de Oriënt of Seiko van de duiker was en is uitgerust met volledig gerangschikte armbanden). Aan de andere kant, omdat er altijd een plicht is om te betalen, is de dikte van het gaas afgenomen: van de 3 mm van de armband van 14060 is het gegaan naar 2,5 van 114060. Ja, je hebt het goed begrepen: een massaler geval wordt bewaard om de pols van een dunnere manchet.

Maar het is in de afsluiting dat er bijna een revolutie plaatsvond in vergelijking met de nu anachronistische, hoewel effectieve, plaatwerkdoos genaamd “Fliplock” (ook een innovatieve op zich - een Rolex-patent en een oplossing die in de loop van de tijd door bijna alle andere huizen). We hebben nu de “Oysterlock” -sluiting, in stevig staal, robuuster, veiliger en aangenamer voor het oog, uitgerust met het “Glidelock” -verlengsysteem, in een minder geavanceerde versie dan die welke bijvoorbeeld op de Deep-Sea is geïmplementeerd, maar hoe effectief ook:

sz8t9e
(Foto geleend van www.righttime.com/rt/pre-owned/rolex_116619.htm )

Eindelijk komen we bij het ‘hart’ van het horloge, de beweging: het kaliber is hetzelfde als de voorganger 14060, dat wil zeggen de 3130, opvolger van de 2001 van de vorige 3000, maar met een belangrijke verandering die Rolex introduceerde in zijn productie vanaf 2005: de blauwe “Parachrom” -spiraal, gebouwd in niobium en zirkonium, die, eenmaal vrijgekomen uit het fusieproces, reageren met zuurstof atmosferisch op een karakteristieke blauwe kleur.
Deze spiraal is niet-magnetisch en 10 keer beter bestand tegen schokken dan de traditionele Nivarox die tot nu toe werd gebruikt, ten behoeve van de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid die in de loop van de tijd wordt gehandhaafd.

2qwcwhw
(Foto geleend van het net - Google-zoekopdracht)

Welnu, aan het einde van deze lijst, ik hoop niet te droog, van objectieve elementen die dit nieuwe product kwalificeren, kunnen we een globale evaluatie verwachten: ongetwijfeld geeft de nieuwe Submariner een indruk van “totale kwaliteit”, zoals redelijk zou zijn te verwachten van een horloge dat markeert meer dan € 6.000 op de lijst. Onnodig te vragen, in dit bereik van uurwerken, als wat wordt verkregen voor dit cijfer voldoende is voor de betaalde prijs, wat moet worden benadrukt is dat het uiterlijk (en, het wordt ook verondersteld de substantie) is dat van een mooi horloge, goed gemaakt, solide, effectief in het behalen van projectdoelstellingen.

We moeten ons echter afvragen wat een punt is dat uit dit uitgangspunt voortkomt: de 14060 (zoals ook de neef 16610) is de afstammeling in directe lijn, voor opeenvolgende aanpassingen, maar altijd met een welomschreven herkenbaarheid, van de voorganger 6204 van de jaren 50 van de vorige eeuw. vorige eeuw. Het algemene uiterlijk is in de afgelopen decennia weinig veranderd, bijvoorbeeld om een ​​collectieve verbeelding te creëren die de iconische rang heeft verheven tot een ontwerp dat is gemaakt van elegante en slanke lijnen, met een bijna ononderbroken stroom van de kast-armband die is ingesteld om te komen tot een unicum elegantie en techniciteit combineren.

Dit heeft nu plaats gemaakt voor duidelijker, bijna gebroken lijnen, tot het volledig verdwijnen van de karakteristieke “schuine rand” (kruis en vreugde van vele enthousiastelingen) in de verbinding tussen het bovenste deel en de zijkanten van de zaak. En niet in de laatste plaats esthetisch, althans wat mij betreft, is de chromatiek van de klok. Bij modellen met aluminium ring, waarbij het diepzwarte oppervlak van dit functionele element goed overeenkwam met het vergelijkbare oppervlak van de wijzerplaat, werd het chromatische contrast gespeeld tussen de helderheid van het staal en het “totale zwart” van het kiesringsamenstel.
De elementen die op het spel staan, zijn veelvuldig: de keramische ring voegt een variatie van grijs / zwarte tonen toe, de “grote bril”, bijna onbeschadigd met hun verhoogde helderheid vanwege de grotere amplitude van de contouren van de indexen en de sterke kleurnoot van luminescent materiaal, op zijn beurt trekken het oog bijna om af te leiden met een overvloed aan details van het algehele beeld van de klok. Dit alles zorgt voor een zeer variabel chromatisch, aangenaam of anderszins afhankelijk van persoonlijke neigingen, maar dat ik persoonlijk waardeer omdat het op de een of andere manier ‘ongeordend’ is, niet harmonieus.

Natuurlijk, de 14060, met de vele details nu of technisch verouderd of esthetisch gedemodelleerd (bijvoorbeeld het kwadrant dat nu een beetje “kaal” wordt geacht, met die indices en die bollen van kleine afmetingen, althans volgens de huidige canons), kunnen we zeggen dat het verdwijnt onvermijdelijk in vintage. Terugkerend naar het uitgangspunt aan het begin van deze post, moeten we echter niet alleen spreken van objectieve of objectiveerbare elementen, aangezien dit uurwerk een sterke emotionele lading met zich meebrengt die nu is vastgesteld en langdurig heeft geduurd; dat is precies waar charme in het spel komt , dat aspect van aantrekking dat verder gaat dan het eenvoudige technische of esthetische feit: eenmaal op de pols gezet, de nieuwe likes, trekt, “interesses” aan.
Het ‘oude’ straalt echter een onbetwistbare charme uit in de ogen van degenen die zich niet laten afleiden door pailletten en pailletten. Een attractie voor het verleden die altijd beter is dan het heden in herinneringen? Heb je het gevoel dat die Fil Rouge die tot nu toe de Submariner-lijn heeft verenigd in een uniek en progressief evolutionair proces ook is verbroken , maar ook van veranderingen, maar altijd geleidelijk en nooit van omwentelingen? En dat daarom de laatste, unieke, ware Sub uiteindelijk degene is die tot de familie 14060/16610/16600 behoort? Dat deze stroom iets anders is, met dezelfde naam maar in feite een nieuw en ander horloge? Of nog steeds afhankelijk van bepaalde esthetische “klassieke” canons, gemaakt van gebogen, harmonieuze lijnen, zonder belangrijke continuïteitsoplossingen?

Ik weet het niet. Wat ik weet is dat de 14060 om mijn pols iets magisch heeft, iets wat ik zou zeggen “Neem het allemaal af, maar niet mijn …” Ach nee, sorry, deze hebben ze al gebruikt. Terwijl 114060 “bijt” ja, valt het op en trekt het aan, maar in mijn geval neemt het niet toe.

Dus wat is de conclusie? Dat ik het geluk heb ze allebei te hebben, allereerst. In het midden, dat ik beide leuk vind, maar het echte plezier, het echte plezier in het dragen en kijken naar mijn pols wordt mij gegeven door de “oude man”. Ik herhaal, het is een emotionele factor, niet objectief als het niet gedeeltelijk is, maar blijkbaar niet exclusief voor enkelen, gezien de voorkeur die nog steeds wordt uitgesproken door meerdere voor de oude referenties. Ik heb het gevoel dat zelfs Rolex dit heeft opgemerkt, met de poging die met de Sea-Dweller 4000 is gedaan om die enigszins verloren harmonie opnieuw te creëren, met de reductie van het dimensionale belang van bepaalde esthetische details en het verzachten van bepaalde lijnen. kleine tranchant van de rest van de Submariner-reeks.

Ik zou je niet willen laten geloven dat ik deze nieuwe referentie als een soort ‘valse stap’ beschouw … Een verandering was misschien onvermijdelijk. Maar nooit, tot mijn nagedachtenis, had Rolex zulke radicale en hedendaagse veranderingen aangebracht op één enkel model, en misschien had niet alles dat gedaan was een echte, stringente raison d’être behalve in een poging om überhaupt te actualiseren kost een historisch ontwerp. Maar ik beschouw deze operatie zeker niet als een waar en volledig succes, zelfs als ik me voorstel dat op de lange termijn ook het fortuin zal komen voor deze nieuwe productie, zoals altijd als het gaat om het gekroonde huis dat, op zichzelf, charme heeft om te verkopen .

Groeten

7 likes

Amen… :pray:

3 likes

ob_f1a75f_putin-poutine-lol

22 likes

Mijn keuze is geworden de 114060 om exact de door jou genoemde

Lekker nieuw en zekerheid dat er niemand aan heeft lopen prutsen.

5 likes

14060(M) all the way. Puur op basis van de smallere lugs. Nog liever een 16610, maar ik neem aan dat je bewust geen datum wilt.

7 likes

Ik had beide horloges en heb de 114060 verkocht. Waarom, ja dat is persoonlijke voorkeur. De 114060 was voor mij te lomp en de 14060M is voor mij de klassieke Submariner. Het was ook mijn eerste Rolex en dat blijft speciaal. Voor de 114060 heb ik een Explorer 214270 terug gekocht. Ik zou zeggen gewoon beide gaan passen en die kopen waar je het beste gevoel bij hebt.

5 likes

Als je de keuze laat bepalen door praktische punten zoals de bezel en de band, dan is dat zonde.

Deze hobby heeft met praktisch niks te maken. Een Seiko SKX kan ook een ceramische bezel krijgen en een soort Glidelock. Een G shock is nog praktischer.

Het gaat uiteindelijk alleen om smaak. De 114060 is veel groter en vooral veel glimmender. De 14060 veel subtieler.

Ook afhankelijk van je postuur, je polsmaat en je beroep wat ik goed vind passen.

Voor mij is dit toch de klassieker

10 likes

En op basis daarvan heb jij geen keuze kunnen maken en ze maar beide hebt gekocht.

:joy::sunglasses::v:

3 likes

Heb iemand willen helpen met zijn vraag ,
beide horloges had ik al .
Maar blijkbaar moet je op het forum ontzettend oppassen met wat je post …
Heb onderhand het idee dat de meeste zitten te wachten om iemand af te zeiken.

8 likes

Nee joh, prima post. Beetje lang maar prima post :+1:

5 likes

Was licht bedoelt hoor.

Achtergrond info was super.
:v:

3 likes

14060(m)!

Gewoon mooi. De keramische is wat lomp imho.

10 likes

Ooit ook voor die keuze gestaan en voor een 114060 gegaan, nooit spijt van gehad. Als je zoveel geld stuk slaat op je droom horloge dan wil je ook dat de kwaliteit er vanaf spat en dan heb ik bij de ‘oudjes’ toch echt een stuk minder.

11 likes

:point_up:️ Dus dat.

4 likes

Precies dit! Ik stem voor @cash!

Voor mij maakt de datum functie hem ook af. Maar goed als het om de nodate gaat zou ik voor een 14060 gaan die niet te oud is… hem je ‘nieuwe’ wijzerplaat met de klassieke mooie lugs! :ok_hand:t3::ok_hand:t3::ok_hand:t3:

2 likes

Mand!

5 likes

voor mij zijn het twee heel verschillende horloges. De nieuwere oogt voor mij veel potseriger door de brede lugs en blinkende keramische bezel. De oude vind ik gestyleerder en authentieker. Ik zou daarom altijd voor de pre-keramische Rolexen gaan.

Het is natuurlijk maar net wat je mooi vind. Technisch zijn het beide fantastische horloges, een verkeerde keuze kun je niet maken.

2 likes