Rolex toch maker van eerste Panerai duikhorloges, niet enkel van het gangwerk

https://steemit.com/orchipalar/@exorchist/orchi-palar-and-the-forty-thieves

Something to read for you, :joy:

1 like

Haha dat bedoel ik nou. Die orchi volg ik al jaren. Is die orchi dan wel zuiver op de graat? Die zegt ook helemaal niks en maakt iedereen gek.
De waarheid ligt denk ik in het midden.

Allemaal aannames en je dient voor je zelf te studeren en onderzoeken wat je wilt weten.
Zeker bij vintage.

Dus vertrouwen wel of niet is denk ik helemaal niet de vraag. Een autoverkoper vertrouwen we in beginsel ook niet.

@TheWornWatch check orchi maar eens op het oude vintagerolexforumā€¦ dan ben je een paar uurtjes zoet.
:v:ļø

1 like

Toch interessant om te lezen:

In een insta posting van de oude winkel van panerai blijken ze de naam van de winkel te hebben omgeshopped in ā€œofficine paneraiā€, terwijl panerai zijn winkel volgens de oorspronkelijke foto heel anders heette. Ik vind dit wel een legit verhaal hoor. Panerai was een dealer in zwitserse horloges en verkocht de italiaanse duikers Rolexen. Richemont heeft verzonnen dat Panerai ze zelf maakte. Alle facturen wijzen op een inkoop/verkoop. Geen fabricage.

3 likes

Recentelijk las ik op ablogtowatch een artikeltje over het verzamelen van horloges nu vs 10-20 jaar geleden.

Het punt dat gemaakt werd is dat je tegenwoordig, met alle blogs websites instagram en (sluik)reclame nauwelijks meer uit kan vinden wat waar is. En welk merk nou echt een mooie historie heeft vs pure marketing/ verzonnen verhalen.

1 like

Zeker interessant. Eigenlijk kun je hiermee zeggen dat Panerai misschien wel 1 van de meest schimmige merken is. Het is natuurlijk wel gek als je horloges volledig door een andere fabrikant word gemaakt. Maar je prijst ze aan alsof ze haast inhouse worden gemaakt. Het eigenlijk gek dat ze vandaag de dag nog steeds liften op zoā€™n leugen. Althans als dit waar is.

Het schijnt juist vandaag de dag makkelijker te zijn om te ontdekken wat waar is en wat niet. Dit zien we met name op wetenschappelijk niveau. Ik kan daar voorbeelden van geven uit mijn eigen vakgebied. Maar dan word het gelijk weer religieus. Het is natuurlijk wel zo dat we moeten doen met de data die beschikbaar is. Wanneer er nu eenmaal niks/weinig gevonden is, dan valt we ook weinig over te zeggen.

Dat heb ik met het nieuws ook :wink:
Maar het is wel een puntje ja, de wereld van influencers is groot en die influencen er lekker op los. Maar marketing was ook voor al die blogs etc vaak een grote leugen. Flink aangedikt of zelfs geheel verzonnen. Het enige wat zeker is, is waar jij bij bent de rest is aangenomen ā€œwaarheidā€.

Ik hoor met regelmaat reclames waarin nu ik meen 3 supermarkten adverteren de goedkoopste te zijnā€¦
De Ć©Ć©n volgens Kassa, de ander volgens radar of de consumentenbond.

Schiet mij maar lek want zo zijn er nog tig van voorbeelden waar dit voor komt. Je kunt maar beter niet te veel aan nemen van de mensen van WC eend die WC eend aan bevelen.

1 like

Panerai zelf claimde volgens het artikel ook helemaal niet dat hij de horloges had gemaakt. Hij verkocht ze, en op zijn factuur staat gewoon Rolex. Het is blijkbaar Richemont dat het merk in 1997 lanceerde die is gaan claimen dat hij het horloge zelf gemaakt had met een Rolex uurwerk erin.

Maar anyway, ik heb Panerai altijd veel te groot voor mij gevonden, dus ik heb er nooit eentje geambieerd. Maar ooit vond ik ze wel mooi. Als ze kleiner zouden zijn geweest.

1 like

Wat een stemmingmakerij weer Kasper. Is toch nergens voor nodig?

Ik denk niet dat jij op wetenschappelijk niveau wilt ontdekken wat er religieus waar is.

Het is ook veel makkelijker om goede fakes te maken. Beetje een contradictie dan?

4 likes

Dit houdt in dat Rolex het gehele horloge maakte, dus ook de kast? Rest mij de vraag waarom de horloges dan als Panerai zijn gemerkt en niet als Rolex.

Je reactie laat zien dat niet weet waar je over hebt. :laughing: Maar goed ik zal je verder niet afbranden. Weleens van tekstcritiek gehoord?

Natuurlijk is het niet nodig. Maar wanneer het duistere in het licht komt dan is het altijd vermakelijk om het zo te benadrukken. Panerai word door de veel mensen namelijk gezien als een echte luxury watch. Terwijl het juist discutabel is.

Laat maar komen, maar dan in PB.

Want? Is het geen luxe horloge?

Het was toch allemaal leentje buur vroeger. Big deal!

1 like

In het artikel staat juist dat alles (uurwerk, kroon, kast en achterdeksel) is gemerkt als rolex, er staan ook fotoā€™s van bij.

1 like

Gewoon iets roepen zonder de geschiedenis te kennen is makkelijk, lees je eens in over de geschiedenis van Panerai en lees dan je eigen post eens terug.

1 like

Ik mis de politiek foute kant van bepaalde horlogemerken, niet sec in deze discussie, maar in het algemeen. Rolex via Panterai en zo veel erkende merken leverden fascistische regimes horloges. De zinsnede dat de Italiaanse militairen militair voordeel hebben gehad dankzij de gegeven horloges is wrang. En in modernere tijden zonder blikken of blozen dictatoriale regimes in het Midden-Oosten in gepersonifieerde dials voorzien. In de horlogewereld levert voornoemde in ieder geval geen imagoschade op.

2 likes

Dat was vroeger toch niet ongebruikelijk dat de naam van de verkoper er op stond ipv de maker?
Tenminste dat meen ik ergens gelezen te hebben.

Verder altijd leuk om een stukje geschiedenis te weten over wat je in huis heb.

En over het wel of niet in house gemaak zijn van Panerai.
:clown_face: Dat is balen zeg. Dacht je een vintage Panerai te hebben, blijkt het een vintage Rolex te zijn. :clown_face:

3 likes

Daar snij je terecht een interessant punt aan waar ik wel meer over zou willen lezen.

1 like

Rolex leverde aan iedereen. Zelfs op krediet aan militairen in gevangenkampen

Dank voor dit geweldige artikel!

Geeft een heel andere kijk op de ā€œhistorieā€ van Panerai. Het gekke is, die hele historie kwam bij mij altijd al een beetje gemaakt over. En een grof schandaal dat ze tegenwoordig 30M horloges op de markt brengen. Horloges waar je niet eens fatsoenlijk de vaat mee kan doen passen niet echt in de geest van militaire duikhorloges.

Het een vereffent het ander niet, daarbij bestaat bij het faciliteren van gereedschap aan militairen geen politieke neutraliteit.

Het maken in opdracht van militairen uit een bepaal land in een periode is anders dan winkels hebben in die landen voor burgers om een Rolex te kopen.