Rolex Turnograph ref 6202 waar zit het fout ?(tech)

In mijn verzameling heb ik een oudje van 1953 ,een oer Turnograph dus en geserviced.
Niettegenstaande houdt die er af en toe mee op.
Random, soms 12 uur soms 3 dagen.
Eerste gedachte was dat er iets fout zat met de
rotor.
Dus opwinden en daar gaat ie weer.
Verder loopt ie goed op tijd.
Terug naar de horlogemaker, niks gevonden en ja dat heb je wel eens met oude horloges was het antwoord.

Natuurlijk kan ik daar niet mee leven.
Als het electronica is zijn fouten niet altijd makkelijk te diagnosticeren, maar niet met mechanica is mijn idee.

Als alles binnen tolerantie is moet die eenvoudig lopen.

Na een andere approach vh probleem blijkt dat er niks met de rotor aan de hand is.
Als ie nu stil valt windt ik m niet op maar verstel de wijzers een beetje en hij loopt weer perfect.
Soms dagen, soms 12 uur.(steeds op andere positie vd wijzers.)

Nu de hamvraag voor de techneuten onder ons.

Welk onderdeel speelt me parten ?

4 likes

Ik denk dat dat klopt.

Klinkt voor mij alsof de veer soms doorschiet. Had ik ook met een polerouter. Dan hoor je een geluid en hij staat stil. Uiteindelijk met een nieuwe veer het probleem opgelost.

Uiteindelijk weet je niet altijd wat bij een vintage horloge “de toleranties” zijn en het vervangen van onderdelen is moeilijk en kostbaar. Slijt zorgt voor vreemd gedrag.

Uiteindelijk moet je van vintage geen Chronometer spec verwachten. Mooi als ie t haalt. Maar dat kan je niet eisen.

1 like

Zou ook het eerste zijn waar ik zou naar kijken. Maar je zou verwachten dat als die recent onderhoud gehad heeft, de veer wel vervangen zou zijn :thinking:

2 likes

Wat is dat voor onzin ,het heeft chronometer gelopen dus t kan chronometer lopen.

3 likes

Als de veer kapot is of overslaat loopt ie toch niet verder zonder weer op te winden want dan is de spanning eraf.
Het enige wat ik doe is de grote wijzer iets verzetten en hij gaat weer dapper verder.

Mijn eerste ingeving zou hier niet de veer zijn anders zou hij na een kleine verstelling niet weer beginnen te lopen.
Positie wijzers ten opzichte van elkaar? Raken ze soms?
Wijzerplaat verschoven waardoor het gat niet meer centraal is en raakt de bus van de uurwijzer de kant?

3 likes

70 jaar slijt doet dus wat met onderdelen.

Dan is t probleem iets anders ja. Hoewel een automaat natuurlijk snel gaat lopen met bewegen. Als ie op een automaat molen ligt bijv merk je t niet zo.

2 likes

Dat is ook het enige waaraan ik zit te denken. Valt hij op dezelfde tijd steeds stil? Dan moeten de wijzers elkaar raken of de uurwijzer raakt de wijzerplaat of de secondewijzer het glaasje?

Zou @ponkewonke hier nog iets over kunnen zeggen, als ik zie wat hij allemaal aan de gang krijgt.

Enig beeld van de hoeveelheid onderdelen die vervangen worden bij service van een Rolex of Omega?

Na 10-15 jaar moet je al heel wat dingen aanpakken c.q. vervangen om een behoorlijk lopend horloge te hebben.

2 likes

Laat staan bij 60 of 70 jaar.

1 like

Toch iets van vuil achtergebleven in het uurwerk?

Steeds andere tijden dat het horloge stilstaat. Een duwtje en hij gaat weer…

Lijkt wel of hij dus ergens tegenaan staat op steeds een andere plek…

1 like

Ik heb zoiets ooit gehad met n secondewijzer die niet recht op de as zat…

Nieuw, recht asje en presto…

1 like

Dan vervang je dat toch ,? Waarvoor geef je anders onderhoud,?

Ja het is mijn werk…

Dat heet onderhoud…

Ja stel je eens voor dat je goed onderhoud pleegt op een uurwerk en het loopt weer zoals het hoort , stel je eens voor… Dat heet goed onderhoud …

4 likes

Bij mij was de oorzaak het een minuscuul stukje van een lagersteen dat was afgebroken.

1 like

Stel je eens voor dat voor zo n oud caliber niet alle onderdelen zo klaarliggen?

Kennelijk weinig ervaring met vintage?

Op enig moment komt de afweging tussen nieuw fabriceren van onderdelen (originaliteit?) of “to make do”, dus opkalefateren zover mogelijk.

Dan heb je ook nog een financiële component. Je gooit geen 2k tegen een horloge van 1000 Euro aan.
Leg het maar uit aan klanten…

2 likes

En dan ,? Vervang je de gesleten onderdelen gewoon niet … ,? Wimpel je het weg als “vintage loopt door de tands des tijd” minder goed ,? Kom op zeg …begin er dan niet aan. Doe het goed of doe het niet.

2 likes

Kun je lezen?

Wat een onzin schrijf je.

Wat er niet is vervang je niet zomaar he.

1 like

Het is duidelijk hoe je erin staat.

Ja, een werkend horloge is beter dan een presse papier.

Fix jij even voor mij nagelnieuwe onderdelen voor een Movado 440? Of een Movado 510?

Succes ermee.

3 likes