Rolex Turnograph ref 6202 waar zit het fout ?(tech)

Onze visie op "werkend "verschil alleen een beetje …

1 like

Nee, je komt over als een pretentieuze kerel die het allemaal beter denkt te weten en als iemand inhoudelijk commentaar hebt zet je 'm weg als een prutser.

Je leest slecht en je reageert niet inhoudelijk. Voor sommige oude dingen trek je het niet zo van het schap en dan moet je wat he. Daar wees ik expliciet op.

Nieuw fabriceren
–> niet origineel, wil ik veelal liever niet

Opwerken van oude delen zover mogelijk
–> werking wellicht niet ideaal, maar “make do” tot je beter kunt vinden

Soms is het wat het is.

Daar moet je horlogemakers niet de schuld van geven, maar veelal hoe merken weinig uitleveren, of hoe door tijdsverloop zaken gewoonweg op zijn.

9 likes

Het ging er toch om dat een horloge bij goed onderhoud ,weer goed hoort te lopen zoals de specificaties waren toen het de fabriek verliet ,? Daar ging het mij om. Dat er dan geen onderdelen vervangen kunnen worden is dus in mijn optiek geen goed onderhoud.

We hebben het toch over goed onderhoud ,? Dan mag daar toch een verwachting tegen overstaan…

1 like

Voor mij hoeft zo’n horloge ook niet tot op de halve seconde gelijk te lopen.
1 u in de file staan en je dan zorgen maken dat het eigenlijk 15 seconden later is heb ik eigenlijk nooit kunnen snappen.
Maar hij moet wel blijven lopen.
Zal de tijd eens noteren, maar volgens mij is dat kompleet random hoe de wijzers staan.
Nu loopt ie alweer 2 dagen en 8 dagen zonder opwinden.

Ik onthoud mij van deze discussie , we staan er anders in en dat is geen enkel probleem.

:rofl::joy::rofl:

Dat is wel makkelijk.

3 likes

Ok de spullen zijn niet altijd voorradig zeker niet uit die tijd.
Maar als klant mag je dan toch verwachten dat de horlogemaker verteld wat versleten is en hij waarschijnlijk de onderdelen nooit kan bemachtigen.

1 like

Als horlogemaker krijg je bijna altijd eerst de vraag: wat kost de reparatie.

Op voorhand is dat altijd moeilijk in te schatten en uit ervaring kun je een prijsindicatie geven.

Bij Vintage is dat nog veel moeilijker en zeker bij merken die geen onderdelen aan 3e leveren. Dus het Rolex horloge kan meer slijtage gehad hebben dan verwacht en de horlogemaker heeft gedacht dat hij / zij het er maar voor moest doen.

Zou zelf dan een terugkoppeling naar de klant maken en doorgeven wat er aan de hand is.

Bij uw Rolex zal vermoedelijk slijtage in het centrumrad lager aanwezig zijn en dat kan in combinatie met gesleten tandkoppen van het wisselrad soms teveel wrijving geven. Door het verstellen van de wijzers komt het wisselrad in beweging en loopt het horloge weer.

8 likes

Je kan wel na analyse contact opnemen met je klant en aangeven dat je sommige onderdelen flink versleten zijn en eigenlijk vervangen moeten worden.

Maar goed… wat dan? Als horlogemaker heb je er dan natuurlijk al wel (veel) tijd in zitten.

Je kan de klant iig niet een horloge met deze issues meegeven en niet proactief informeren/verwachtingen managen.

1 like

Dat is precies het probleem. Röntgen ogen heeft niemand en een veel te hoge prijs wil je ook niet opgeven omdat je dan waarschijnlijk geen opdrachten krijgt.

Een stelpost voor eventueel versleten onderdelen ivm ouderdom is dan de beste optie

2 likes

Als de horlogemaker moet zeggen wat er allemaal versleten is, zal hij het gehele binnenwerk moeten demonteren,en daarna weer in elkaar zetten, het risico daarbij is te groot, en hij waarschijnlijk toch niet aan de onderdelen kan komen.Daarnaast is hij wel een volle dag bezig, en voor wat.
Daarnaast horlogemakers die bij Rolex zelf werken zijn hier ook niet happig op, en zien hier ook liever van af. Zou het horloge eens verticaal zetten en laten lopen, en daarna horizontaal laten lopen, dan zie je het verschil wat ook van belang kan zijn. een busje gescheurd, een schilfertje dat zwerft en vele andere kleine foutjes

2 likes

Trouwens de vraag was niet wat een horlogemaker wel of niet moet doen.

Vroeg alleen wat de mogelijke oorzaak kon zijn.
En om verdere verwarring te voorkomen: Het horloge was al " geserviced" en dus niet door mijn regulaire horlogemaker en niet op mijn initiatief.

1 like

Wel eens van slijtage gehoord?

2 likes

:rofl::rofl::rofl:, en dat zeg jij.

Dan denk ik toch aan een zwervend schilfertje omdat het stilvalt wanneer het wilt, en met een klein zetje het weer gaat lopen. Zou dat horloge gewoon bij je eigen horlogemaker afgeven en hem even te laten schoonmaken.

“Goed” is subjectief.

Goed restaureren van een unieke Breguet is vermoedelijk veel meer gericht op originaliteit, waarbij geld secundair is, dan het werkend houden van een modern horloge waarvoor je de onderdelen zo voorhanden hebt.

Onderdelen vervangen is overigens maar 1 ding.
Vroeger was er zelfs een uitgebreide opleidingsmodule om te leren reguleren. Réglage is een kunst. De beste regleurs werden vroeger ingezet om te regleren voor de chronometerwedstrijden.

Als je dat op 1 hoop wilt gooien (moet als nieuw lopen, anders is het geen goede service), dan heb je toch echt iets gemist.

1 like

En waar haal je uit dat zoiets niet gezegd wordt?

De mijne zegt het me heel netjes.
Geeft ook opties:ik kan…, maar ik kan ook…

Soms zoek ik zelf alternatieve uurwerkjes voor onderdelen. Vintage is veelal behelpen.

Waar ik het uit haal ?
Ff beter lezen dan, mij is niks gezegd ivm onbeschikbare onderdelen of iets in die zin.
Dus maar on topic houden svp.
Btw ouderdom en slijtage gaan niet hand in hand.
Er staan jammer genoeg geen kilometertellers op een horloge.
Heb en had horloges die zelden gedragen zijn, alleen bij speciale gelegenheden.

Daar kan ik tenminste wat mee👍