Rolex Turnograph ref 6202 waar zit het fout ?(tech)

Goh, maar het ding was elders toch geserviced?
Niet op jouw initiatief. Ik neem aan door de verkoper.

Dan lijkt het mij bizar onwaarschijnlijk dat je van de vorige horlogemaker bericht krijgt en je huidige heeft 'm niet gedemonteerd.

Idd was geserviced, heb m dan ook teruggebracht naar degene die het gedaan had, nl garantie.
Helaas…heeft dat weinig gebracht.

Naar eigen horlogemaker was dus geen optie…voorlopig

De vraag is natuurlijk hoever een horlogemaker volledig open kaart met je speelt als een ander zijn opdrachtgever (vaste klant?) is?

Ik zou als horlogemaker de balans-spiraal eens heel erg goed onderzoeken. En de balanstappen, en de hoogtelucht daarvan. Die laatste kan bij een Rolex (meestal) nou juist heel erg mooi ge fine-tuned worden. Maar vooral - kijken of de spiraal niet scheef ligt, tegen de kloof loopt, en geen paraplu heeft.

Maar als het echt vaag blijft - uit elkaar de hele handel en overnieuw, ben ik bang.

1 like

Helemaal mee eens @ponkewonke … Ben ook een beetje verbaasd dat de TS dit nog niet heeft gedaan…

De eigen horlogemaker zal hopelijk / naar alle waarschijnlijkheid* tot de conclusie komen dat er wèl iets mis is met het horloge…

*=Vul zelf maar in

2 likes

Waarom zou ik het naar mijn eigen horlogemaker brengen als het nog onder garantie viel ?

Bedankt voor de tips @PeterLC
Ik zal daar speciaal op laten letten.
EN als ie terug uit elkaar moet, dan is het maar zo.

Dan gaat ie wel naar Nico Rijsman, die normaal alles wat ik aankoop en nog niet geserviced is onder handen neemt.

En bij deze case closed.

1 like

Verstandige keuze. Jammer van je aankoop met zogenaamde garantie, dat dan weer wel.

Mocht hij van Nico Rijsman terug zijn, zou je dan willen posten wat het euvel was?

Omdat je graag controle wilt over de horlogemaker. Ik vertrouw er een aantal om aan mijn horloges te werken

1 like

Ik hoop voor je dat het iets met een schilfertje in je uurwerk is en relatief vrij eenvoudig kan worden opgelost. Gezien de klacht die je hebt lijkt dat redelijk plausibel.

1 like

Doe ik, maar dat kan wel ff duren, Nico is meestal drukbezet maar het wachten waard.

Volgens mij leest het horloge hier mee, want de laatste dagen geen slag meer gemist lol

2 likes

Vuiltje los gekomen dan? Ben benieuwd

Dan moet hij onder de microscoop, zo is er bij mij eens een stipje vuil op een van de ankerstenen ontdekt, blijkbaar gaf dat zoveel demping dat hij ermee stopte.

Ik vind het heerlijk aan horloges te sleutelen en dit is pure hobby maar zonder microscoop mis je zoveel vuiltjes (ik zeker want huidaandoening). Ik vraag me af hoe dat vroeger ging stof is overal al doe je nog zo je best.

2 likes

Ik ben super blij met m’n microscope echt top ding hahahah want zonder zou ik echt heel veel missen aan stofjes en haartjes en nog meer klein grut van mn huid. :grimacing:

Sorry als dat niet duidelijk naar voren kwam in m’n comment dat ik er juist enorm fan van ben.

1 like

No worries maar ik denk dat de microscopen en zeker degene waar een camera op kan van onschatbare waarde is voor de hobbyist die zo op basis van foto’s uurwerken kan leren begrijpen, uitelkaar halen en weer in elkaar zetten. Voor mij in iedergeval echt de beste aankoop geweest van al m’n gereedschap tot nu toe. (Oké heb hem van mijn vriendin gekregen)

Haha….commentaar…nee. Het is volgens mij gewoon wat je gewend bent. Ik haat het om met een inspectie loupe 15 in zo’n uurwerk te kruipen. Ik vind het heerlijk om mijn microscoop te gebruiken. Eind resultaat is wat telt!

2 likes

Ter aanvulling: werken onder de microscoop is is naast het stereo zien ook heel fijn omdat je licht recht van boven hebt op het uurwerk met een ringverlichting.

Update: Een onderdeeltje van het opwindmechanisme, (rotor naar een kant opwindend ipv naar beide)
Heb m nu terug, heeft een week aan de pols van de horlogemaker gezeten zonder falen, dus hopelijk nu in orde.

1 like

Daar kom ik hem direct voor halen :grinning:

1 like