Rolex vragen?

Vandaag de Gassan directeur gesproken, hij komt woensdag een masterclass geven. Heb hem gewaarschuwd dat de kennis onder de deelnemers wel eens heel aanzienlijk kan zijn :sunglasses:
Was ie niet bang voor, zit al 24 jaar "in " Rolex en weet naar zeggen dingen waar het concern zelf nogal schimmig en terughoudend over is.
Ben heel benieuwd, en als u nog een brisante vraag voor mij heeft: heel graag :innocent:

5 likes

Twee woorden: ‘kunstmatige schaarste’

8 likes

De winstmarge per horloge…

7 likes

Haha ik ben ook wel benieuwd naar de uitlevering van de gewilde modellen zoals daytona’s en de blro. Hoe gaat dat allemaal in zn werk? :nerd_face: Maar daar gaan ze gaan antwoord op geven natuurlijk. :upside_down_face:

2 likes

Ja, als een merk qua productie max 5% kan groeien per jaar, maar de vraag neemt toe met 30% vanwege nieuwe afzetmarkten, dan is schaarste niet te ondervangen.
Lijkt me niet zo moeilijk, maar er blijft maar beweerd worden dat de schaarste kunstmatig is. Schiet Rolex echt niets mee op hoor dat de prijzen op de gebruiktmarkt omhoog schieten.

2 likes

Heel even dacht ik “dit is een topic van Hendrik wat niet gaat over 10 oktober”

Plottwist

Was het wel

10 likes

Ga jij nou maar lekker eten in 020 :innocent:
Nog 2 dagen en ik heb het nergens meer over!

4 likes

Veul of heul veul :joy:

Lekker actief bezig @hendrik gaat een mooie avond worden!

2 likes

Dat durf ik best te vragen, maar die winstmarge…zou niet netjes zijn.

Zo’n horloge komt binnen, er gaat een berichtje naar een handelaar en daarna staat het horloge elders te koop met een premie.

4 likes

:joy:

Klopt volgens mij wel deze stelling. Rolex gooit de productie gewoon helemaal niet omhoog. De vraag daarentegen gaat wel omhoog.

Het interesseert Rolex geen ene moer hoeveel ze er maken en verkopen. Die club is zo kapitaal krachtig, die verdienen hun geld gewoon met beleggen in oa vastgoed. :wink::grin::beers:

2 likes

Wel mooi dat je hier zo’n platform biedt om met vragen te komen. TS zit vast niet te wachten op die ingetrapte deurreactie’s.

Ben wel benieuwd hoe vrij zij als dealer zijn qua indeling van hun collectie. Of er nog iets van vrijheid voor ze in zit, of dat het echt allemaal al bepaald is vanuit Rolex.

1 like

Waarop baseer je deze bewering ? Productie gaat nl jaarlijks omhoog (Google eens een paar keer voordat je wat beweerd).
Jij denkt vast dat ze aan een knop kunnen draaien om de productie op te voeren.
Om jaarlijks meer dan 5% te groeien, zullen ze nog meer mensen op moeten leiden, en dat duurt jaren. Het meeste is nog steeds handwerk, en Robots worden alleen gebruikt als deze beter (nauwkeuriger) zijn dan mensen. (Zie foto)

Ook zullen er nieuwe Robots gebouwd moeten worden, enz enz.

Hetzelfde geldt bv voor de productie van 16 jaar oude Single Malt whisky. Je kunt de productie wel omhoog gooien, omdat de vraag uit Azie is ge-explodeerd, maar voordat je meer van kunt leveren ben je minimaal 16 jaar verder.
Het is voor Rolex ook onmogelijk om de productie in een paar jaar tijd met 30% omhoog te gooien. Dat gaat jaren duren.
Wat ze wel kunnen (en zouden moeten) doen is beginnen met verschuivingen maken in het aantal per model. Dus meer concentreren op de sportmodellen die iedereen wil. Maar ook dat is minder eenvoudig dan dat het lijkt, want al die mensen hebben een specialisme, en zullen dus omgeschoold moeten worden. Daarnaast moet er ook apparatuur gebouwd worden die geschikt is voor de productie en testen van de sportmodellen. Dat duurt ook jaren.

1 like

Ik zou wel willen weten of het door “ons” benoemde mk1, MKII, enz. iets is dat bewust zo wordt gepland/ ingezet. Als een soort productie batch met alle specificaties exact vooraf geregisseerd, bedoel ik dan.

Of dat dit willekeur is van het moment van leveren (of aanspreken) van verschillende onderdelen en dus gewoon toeval blijkt.

Concreet voorbeeld. De MK1 wijzerplaat van de nieuwe rode Seadweller heeft SWISS MADE.
De MK2 wijzerplaat heeft SWISS :crown: MADE.

Gr. Roel

2 likes

:man_facepalming: Dat zeg ik. Ik zit op dezelfde lijn als jou.

Rolex gooit helemaal niks ineens omhoog, zoals een autofabrikant.

En de redenen hiervoor heb je omschreven. Daarnaast investeren ze natuurlijke wel in hun productie. Maar ik ben trouwens wel van mening dat ze zo krachtig zijn dat ze wel sneller zouden kunnen groeien… maar dat hun dat helemaal niet interesseert. IMHO. Ze draaien goed, doen veel voor het goede doel en hebben een giga marketingbudget maar nog meer winst is volgens mij niet hun doel. Nogmaals IMHO.

1 like

Helemaal mee eens. Een stichting wordt ook niet door aandeelhouders gedreven. Het management zal miljoenen verdienen, maar dat bedrag is te verwaarlozen op wat er binnenkomt. Ze hebben dus onbeperkt budget voor ontwikkeling, research, investeringen en marketing. Vandaar ook dat de 4 productie locaties state of the art zijn en op alle gebieden toonaangevend.
Ik heb wel het vermoeden dat ze een beetje te veel vasthouden aan zoals het vroeger was, nl dat sportmodellen slecht bestemd zijn voor een kleine groep professionals, en de rest voor de gewone modellen kiest, terwijl de wereld anno 2018 juist behoefte heeft aan de professionele (sport) modellen in staal. En ja ik weet ook dat de Datejust verreweg het best verkochte model is, maar dat komt ook omdat de professionele modellen bijna niet (meer) aangeboden worden via de dealer.

[quote=“revanderpoel, post:14, topic:174997”]
Robots worden alleen gebruikt als deze beter (nauwkeuriger) zijn dan mensen. (Zie foto)
[/quote] en dat is is voor het gros van de productie al willen ze wel graag de mythe van handwerk hooghouden natuurlijk :grin:

En dat is een interessante vraag voor gassan!

Is de vraag naar sportmodellen in verhouding meer toegenomen de afgelopen jaren of blijft die in verhouding met andere modellen gelijk?

Overigens is de niet verkrijgbaarheid van sportmodellen nog niet zo heel lang aan de gang. Eind 2016- Begin 2017 kon je nog een sportmodelletje vinden bij de AD.
En nu rijst de vraag hoe komt dat dan?
Lage rente? Waardevast? Hype door vintage rolex en Instagram?

Waar komt die wereldwijde vraag naar Rolex vandaan? Het is nog eens geweest, maar dat was toen alleen de daytona naar mijn beste weten.

Ter verduidelijking:
De zenith daytona 16520 was toen die uitkwam ook amper verkrijgbaar en stond je op de wachtlijst, of goed zoeken en boven list kopen.

2 likes

Het financiële reilen en zeilen van Rolex is één mysterie … ze zijn idd een stichting… en kunnen dus bijv nooit overgenomen worden. Er gaan verhalen dat ze de brug achter hun nest volledig bekostigd hebben om de aanrij tijd iets te verkorten. Ze geven ook aan goede doelen. Maar waar al het geld naar toe gaat en wie er allemaal achter zitten is onbekend…

1 like