Rolex VS. Patek Philippe of Audemars Piguet? Advies Nodig!

Beste forumleden,

Een aantal weken geleden heb ik een gezocht topic aangemaakt voor een Rolex Explorer II Polar met SEL. Dit vind ik een mooi horloge alleen zijn de witte wijzerplaat varianten op het moment moeilijker te vinden dan de zwarte, dus gaat de zoektocht door.

Momenteel heb ik ook een Rolex GMT-Master II 116710BLNR, the Batman! Ik hou van dit horloge en het is mijn favoriete sport model van de Rolex familie. Zoals iedereen misschien al heeft gezien zijn de prijzen de laatste tijd enorm gestegen van de GMT. Ik heb dit horloge gelukkig voor list gekocht. Je fantasie breekt los en je gaat kijken naar alternatieven die je zou kunnen halen als je hem verkoopt. Eventueel met wat extra bijbetaling van het geld wat apart ligt voor de Explorer II. Hieronder een foto van the Batman.

Ondertussen ben ik een beetje gaan denken. Ik herinnerde me dat Patek Philippe ooit een iets kleinere variant heeft geproduceerd van de Nautilus. Het is de Nautilus met referentie 3800 en deze heeft een schappelijke 37,5mm diameter. Ze zijn verkrijgbaar in staal, goud/staal en volledig goud. Dit model kenmerkt zich ook met het Patek Philippe in-house automatic calibre 335 SC met central seconds. Dit was tevens het eerste uurwerk met central seconds ooit gemaakt voor de Nautilus. Ik ben compleet verliefd op het goud/stalen model met een blauwe wijzerplaat, een foto daarvan volgt hieronder. De stalen variant vind ik trouwens ook een prachtig horloge. Een serieuze Patek voor een haalbare prijs.

En de stalen variant natuurlijk:

Daarnaast heeft Audemars Piguet ook een prachtige en haalbare stalen Royal Oak, de 15300ST. Deze referentie is ondertussen discontinued maar is wel jonger dan de Patek Philippe Nautilus 3800. Het heeft een diameter van 39mm en kenmerkt zich met de solide en dikke stalen band met open caseback. Het is een mooi horloge, niet te dik en niet te oud of fragiel. De blauwe wijzerplaat varianten zijn helaas duurder dan de zwarte of witte, maar ik vind ze eigenlijk allemaal wel heel mooi. De dial heeft ook nog het grote AP logo, net zoals de befaamde 15202. Deze zit op de 12 uurs positie in plaats van onder de wijzers. Hieronder volgt een foto.

De AP en PP hebben ongeveer dezelfde prijs tussen de 16.000 tot 24.000 euro. Ik vind ze allemaal heel erg mooi en gaaf om een keer te hebben, dus ik weet echt niet wat ik zou kiezen. Voorlopig is dit nog een hypothetische vraag maar het zit nu wel heel erg te kriebelen. Wat zouden jullie kiezen en wat is jullie advies? De Batman houden? AP of PP? Ik hoor graag jullie meningen want ik vind dit oprecht een interessante propositie. Hieronder volgt een poll, gewoon omdat het kan!

Groeten,
Sam

  • Rolex GMT-Master II 116710BLNR
  • Audemars Piguet Royal Oak 15300ST
  • Patek Philippe Nautilus 3800

0 stemmers

2 likes

Je moet ook maar willen lopen met een horloge van 20.000 euro om de pols. Denk daar ook maar even over na.

De GMT en de Polar lijkt me een mooie combi.

5 likes

RO.
Maar met zwarte plaat.
En vintage.

2 likes

Ik zou lekker voor de Explorer gaan en dan van PP een Calatrava erbij nemen. Heb je wat mij betreft het mooiste horloge van Patek en daarnaast een mooie allrounder van Rolex. Ben je bij elke gelegenheid het mannetje :wink:

1 like

Batman houden natuurlijk! En wat dacht je van deze? :stuck_out_tongue_winking_eye:

7 likes

Ik moet toch zeggen dat de oudere modellen mij meer charmeren! Alsnog wel mooie horloges natuurlijk! :sunglasses:

1 like

Een two-tone Patek is wat mij betreft helemaal ruk, en tevens een waardeloze investering (De stalen is :+1:) De Audemars is wel mooi, redelijk neutraal en deftig. Het brengt een stukje exclusiviteit aan de tafel ten opzichte van een BLNR maar ik zou hem er niet voor opgeven :no_mouth:

3 likes

In godsnaam, waarom zou je die Batman verkopen? Als je in de gelegenheid bent om lachend minimaal 10k stuk te slaan voor een polssieraad, wat let je dan om gewoon door te sparen?

2 likes

In godsnaam, waarom zou je een Rolex houden als je ook een Patek of AP kan kopen? :wink:

Moet wel zeggen dat beide modellen in deze variant me niet echt aanspreken.

3 likes

Dat kan ik ook, maar dan moet ik mijn auto verkopen. En ik vind mijn auto handig en fijn.

De beste man vind zijn Batman ook handig en fijn zegt 'ie. Dus waarom naar je werk fietsen als je met wat geduld alsnog de AP/PP kunt rocken? :sunglasses:

2 likes

RO 39mm is erg gaaf.
Een horloge wat ook hier nog wel jeukt.

Wel een stuk fragiler dan een Rolex. Zowel het uurwerk als de kast.

2 likes

Dat is toch erg afhankelijk van het model RO? Gewoon er niet mee de glijbaan af :wink:

3 likes

Dat is dus niks voor mij.
Als je een sportwagen koopt voor een hoop geld wil je er ook gas mee kunnen geven.

Zoals je met een sporthorloge van de waterglijbaan moet kunnen gaan.

Vandaar ook een Rolex om de pols :slight_smile:

7 likes

Ajs je werkelijk die Rolex prefereert boven de andere twee, ben ik het patje kwijt. Echt.
Wat kan in hemelsnaam dan de afweging zijn? Zowel Patek als de Audemars zijn in alle opzichten superieur, en zijn een klasse hoger.

Dit dus… schade word je trouwens helemaal ziek van… echt ik zou nergens meer mijn arm durven te bewegen bang om zo’n klok ergens tegen aan te slaan. Dit soort horloges moet je pas kopen als het financieel geen pijn doet bij schade, diefstal of dure reparaties en service.

1 like

Een Ferrari ook tov een BMW 5 serie. Maar in de dagelijkse praktijk is dat een praktischere en aangenamere auto om door NL mee te crossen.

1 like

Eens, maar dan zou ik helemaal geen kostbaar horloge kopen. Zeker nu met mooi weer in Amsterdam waar ik woon. Korte mouw en een Rolex. Brrr. Ik draag een goedkkope Casio G Shock deze dagen.
Goed verzekeren.

Je moet ook helemaal niet in Amsterdam willen wonen :stuck_out_tongue_winking_eye:
Net als de Ferrari staat Amsterdam hoog aangeschreven. Maar in de praktijk wil je gewoon lekker in de vrije natuur zitten. Dat is veel aangenamer.

Een Ferrari is leuk voor een zonnig dagje. Een AP voor een prettige gelegenheid. En Amsterdam voor een dagje shoppen.

6 likes

Ik wou dat iedereen zo dacht. Kan ik er een huisje kopen.

4 likes

Van mij mogen jullie t hebben; zowel Amsterdam als die Ferrari… Paas mij die AP RO dan even door :heart_eyes:

1 like