Rolex WTF'je van vandaag

De originele weegt 12kg, de mini een stuk minder

Grapje zeker?
Draai je horloge even 180 graden.

Zal morgen een oude DJ aanpakken. Vraagprijs 6k

:wink:

4 likes

Ja sorry, gelijk. Datum is natuurlijk een schijf en ook zichtbaar aan de andere kant :joy:. Zat in de war met kroon naast datum vakje :joy: tijd om te gaan slapen

1 like

Je kunt je het verhaal van Jacco van Gassan tijdens het HF-diner over de “geheime kamer” bij Rolex toch nog wel herinneren, waar iedere denkbare uitvoering en combinatie klaar lag? Je kunt de uitvoering zo gek niet bedenken of die lag daar.
Dat je het niet eerder gezien hebt, wil niet zeggen dat het niet bestaat :wink:.

Zeker, was een indrukwekkend verhaal over o.a de titanium submariner. Maar dit is geen prototype… Dit horloge werd gemaakt voor HELE goede rolex klanten, die op verzoek een lefty Rolex wilde.

Misschien is er een e-book van te vinden ergens?

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat Rolex medewerkers ook prototypes voor zichzelf in gebruik namen. Mogelijk dat sommige lefties ooit zo zijn ontstaan.

Edit, gevonden.

"In 2004, an Oysterquartz watch was offered at auction by Antiquorum that looked like an ordinary 17014 stainless model with the white gold bezel. Upon closer examination, however, it was clear this watch was something unique and many wondered if it was a genuine Rolex. There was no reference number on the back of the watch where one would expect to see it engraved on a typical Oysterquartz. And the watch contained a heretofore unheard of 23 jewel quartz movement marked “5335” with a date function that employed a perpetual calendar mechanism that could be completely adjusted using the crown.

This mystery watch was never sold because it was pulled when Rolex told Antiquorum officials that it had been stolen from them. A civil lawsuit ensued in Switzerland between the owner of the watch and Rolex. Rolex lost this suit largely due to the testimony of former and current Rolex employees who testified that it was common practice for Rolex to dispose of prototype watches by giving them to employees. Also, the fact that Rolex had never reported the watch to the police as stolen didn’t help their case. The publicity surrounding the trial served to confirm the authenticity and provenance of this watch and ensure its value as a collector’s piece when it is eventually offered for sale again."

5 likes

Iemand benoemde hier een filmpje van Jasper en daarin werd verteld dat het speciaal voor hele goede rolex klanten werd gemaakt. Dat als je 50 rolexen kocht en je linkshandige oom wilde er ook 1 dan kon dat op speciaal verzoek worden gemaakt.

Ze bestaan dus wel en zijn verkocht door Rolex aan hoog gewaardeerde klanten.

Leuk verhaal trouwens over die oyster quartz, ik wist dat niet.

Ik geloof er niks van.
Nooit bewezen en nergens in een catalogus te vinden.
Ook nooit gezien en geloof me ik heb ook ervaring alleen maar een jaar of 35 bezig met Rolex.
Een lefty is voor een horlogebouwer redelijk makkelijk te bouwen en er zal best wel eens één zo gemaakt zijn op bestelling of aftermarket in elkaar geklust.
Als je er 50 kocht kon je een lefty bestellen. Right…
Overigens die Mondani boeken zijn de absoluut top en perfecte naslag werken. Gemaakt door een team van zeer ervaren lieden. Geloof me.
Uiteraard weet je het nooit bij Rolex dus blijft me verrassen. Altijd iets nieuws te leren.
Surprise me

4 likes

Gaan we niet doen. :sunglasses::clown_face:

1 like

Soms mssn beter :wink:
Corrected. En terecht

2 likes

Ehh… :astonished:

5 likes

Gewoon een kwestie van de wijzerplaat omdraaien.

Tja, verschillende veilinghuizen hebben ze geveild voor enorm hoge bedragen en duidelijke beschrijvingen bij geschreven. Jasper is toch wel 1 van de guys op dit forum die er wel verstand van heeft en ook hij heeft het bevestigd. Daarnaast was de 50 rolexen opmerking niet letterlijk bedoeld, maar een symbolisch nummer voor veel.

1 like

Precies! Case closed

2 likes

hoax

3 likes

Dus je noemt @AmsterdamVintageWatches en de hoogst gerenommeerde veilinghuizen een hoax. Prima, ik ga niet weer op het forum energie in een orakel stoppen. Fijne avond :+1:

1 like

Geloof het of niet, argwaan is gezond. Dat het niet in de catalogi te vinden is heeft uiteraard als reden dat het niet standaard productie was maar op verzoek. Er is documentatie opgedoken, met mijn eigen ogen gezien over een 6605, waarin Rolex te kennen gaf dat ze op verzoek van de klant de kroon aan de linker kant gingen maken. Daarnaast zijn meermaals dergelijke horloges geserviced bij Rolex Geneve waarin ook berichtgeving kwam over deze bijzondere configuratie: vraag Orchi Palar maar. Had het van het weekend in Geneva nog erover met hem. De rede dat Tudor nu in de huidige collectie ook een leftie heeft is omdat ze teruggrijpen naar de geschiedenis, zou raar zijn als het nooit gemaakt zou zijn.

Ondanks dat er zeker in elkaar geklust Lefties zijn, is het niet zo makkelijk als het lijkt. Denk aan serienummer en referentienummer die dan omgedraaid staat, datumschijf die verkeerd loopt etc. Nee, er gaat nooit een bericht komen van Rolex uit of deze nu wel of niet ooit gemaakt zijn; romantisch toch dat mysterie.

Bovenstaand staat dus zeker ter discussie en dat zal het altijd blijven, maar iets wat absoluut niet ter discussie staat is dat de Mondani boeken perfecte naslag werken zijn en de familie integer en objectief is mbt het verspreiden van informatie. Welk boek je ook van ze openslaat zijn er fouten in te vinden en moet je dus niet als absolute waarheid zien (geen enkele bron overigens als het om vintage Rolex gaat). Tevens is het ze ook gewoon te doen om de verkoop van boeken en als het ze goud uitkomt kijken ze even door de vingers als iemand baat heeft bij bepaalde informatie drukken of weglaten :wink:

9 likes

Dankjewel Jasper voor je inhoudelijke reactie. Helaas zijn er op dit forum altijd mensen die elk topic in twijfel willen trekken, om zo aandacht te krijgen. Afijn, ik hoop dat je iemand heel blij gaat maken met de datejust en wens je succes met de winkel.

Ook dit. Het simplistische denken van sommige mensen. @Crownguard hoef ik niet te overtuigen, maar hou topics gewoon overzichtelijk ipv ongefundeerd hoax en case closed te roepen. Het is goedkoop om zo je punt proberen te maken. Kom met bewijzen.