Rolex WTF'je van vandaag

Het enige bewijs van voor mij belangrijk zou zijn (wanneer ik er een in het bezit zou hebben ) is bovenstaande verkoopprijs

1 like

Toch maar een mager ‘bewijs’ van sjx met als argument de serie nummer locatie.

Met polijsten en het juiste gereedschap nog wel na te maken.

Datum loopt niet verkeerd.
Nummers blijven natuurlijk op de originele plek. Is dat bij een lefty ook echt anders? Dan zou dat het kenmerk zijn tussen een knutsel en een “originele” lefty.

Philips
https://www.phillipswatches.com/leonardo-the-left-handed-day-date-reference-1803/

Christies

Laten we zeggen dat we momenteel niet weten wat de waarheid is. Ook @vierport heeft veel kennis over Rolex. Het is ook maar wat je wilt geloven, denk ik.

En als iemand iets verteld op een etentje, dan geloof ik hem ook niet gelijk :blush:

En daarnaast boeit het mij ook niet echt. Ben niet in de markt voor zo’n model :grinning: :peace_symbol:

2 likes

Enneh ook veilinghuizen maken fouten: https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/sotheby-s-blijkt-valse-frans-hals-verkocht-te-hebben-voor-9-5-miljoen~bc31c6ef/

Maar goed, ik kap met de discussie :wave:

Internetlinks zijn nooit bewijzen.

1 like

Lijkt mij ook beter, zo kan je alles op deze aardkloot in twijfel trekken.

1 like

Klopt. Dat kan.

Maar aan de andere kant. Je hoeft ook niet meteen alles te geloven :wink: Kenners zijn het er in ieder geval niet 100% zeker van. Waarom zou Rolex hier eigenlijk niet gewoon een uitspraak over doen? Zou toch tof zijn? Is een deel van hun ‘heritage’ als het waar is :grin: Misschien ook bij Rolex maar een certificaat opvragen :upside_down_face:

1 like

Naast het glaasje en de plaat hoef je volgens mij niets om te draaien.

oke

Gezien Rolex zelf dergelijke dingen bevestigd noch ontkent gaat echt uitsluitsel nooit plaats vinden ben ik bang.

Anyhow heb afgelopen weekend de Leftie 6542 van Phillips in Geneve aandachtig bestudeert en met Virginie Liatard van Phillips gezeten (gezien mijn klant hem wilde hebben) zoals eerder vermeld is het niet alleen even wijzerplaatje en uurwerk omdraaien. Maar trof een paar interessante dingen aan die pleiten in het voordeel van het bestaan. Foto van het serienummer bijgevoegd (die bij ene omgebouwde dan dus ook opnieuw zou gezet moeten zijn, zo ziet het er niet uit) Daarnaast foto van binnenkant deksel met serienummer in gegraveerd (wat bij uitzondering van 1665 MK4 alleen bij speciaal geleverde modelen gedaan werd zoals milsubs en comex) en UK hallmarks die je ook terug ziet tussen de lugs. Ook Glasgow stamp uit ‘59, net als het horloge.

Nog steeds geen bewijs maar there is more to it dan zeggen dat je iets wel of niet “geloofd”. Op basis van welke waarnemingen basseer je dat, dat is leerzaam en goed materiaal voor het forum.

Sidenote, volgens mij (correct me if im wrong) droeg Charlie Chaplin een leftie die geveild is en waarmee hij ook al in de sixties op de foto stond.

10 likes

Ik geloof direct dat er (enkele) lefties bestaan.

Het is alleen vintage meuk (mooie meuk) en daar valt veel geld mee te verdienen. Waarschijnlijk zijn er inmiddels dus al veel meer ‘lefties’ dan ooit de Rolex fabriek hebben verlaten.

4 likes

Dat is zeker!

3 likes

Als ze goed gemod worden dan pakken ze ‘simpel weg’ de kast aan. Gat dichtlassen en gat maken. Op deze manier staan ook gelijk alle nummers ‘correct’.

:yum:

1 like

Tipje van de sluier waarom het echt niet zo eenvoudig isđŸ€”
De datumschijf heeft bij elke datum een tandje (31)
Trek een hartlijn over de kroon/stift centrum gat in de plaat en het datumvenster.(zie foto)
Verdraai je het uurwerk 180gr verdraai je het datumvenster
ook 180gr van 9u naar 3u dan zul je zien dat de datum niet loodrecht in het venster komt te staan op 3uur daar je 31:2=15,5 dagen de datum zult verdraaien :weary:
Datumpalling aanpassen komt er dus ook nog bij kijken.
Vervolgens krijg je het verspringen van de datum op 12u niet correct voor elkaar daar de datumvinger/nok de volgende tand blokkeert en de datumschijf tegen zal houden.

Een aangepaste datumschijf zou oplossing bieden.

12 likes

Tja, er valt hier weinig te leren. Gat boren en kroontje omgooien heeft hier het grootste draagvlak😁

Het is best een interessante kwestie, maar je bent wel erg kritisch op een aantal leden die gewoon zeer goede experts zijn op Rolex gebied en die oprecht reageren.

3 likes

Er zijn inderdaad wat experts waaronder rolex kenner @AmsterdamVintageWatches aan het woord geweest die deze lefty’s bevestigen, maar andere forumleden wisten het uiteraard beter met een hele simplistische uitleg over het omdraaien van een kroontje. @Hub_Hannemann heeft nogmaals deze personen weerlegd met foto’s en een duidelijk verhaal dat het feitelijk dus niet zo gemakkelijk is. Er wordt hier zelfs getwijfeld aan de expertise van grote veilinghuizen en haar experts die deze horloges onderzoeken en aanbieden.

Dat je kritisch bent is juist welkom en we leren hier alle van een inhoudelijke discussie. Maar Ik snap ook niet waarom sommige mensen dit soort onwaarheden posten over een wijzerplaatje omgooien, om verwarring te creëren of het topic willen verpesten.

Tja, er zijn ook nog mensen die beweren dat de aarde plat is en aan wetenschappers twijfelen. Het is belangrijk dat men op een forum een inhoudelijke bijdrage levert aan een discussie met waarheidsvinding, om te kunnen archiveren voor geĂŻnteresseerde voor dit onderwerp. Als een kwestie zoals deze breed wordt gedragen door o.a. echte Rolex experts, onderzoek van @Hub_Hannemann en veilingshuizen, dan kunnen er conclusies getrokken worden. Simpel FAKE NEWS schreeuwen zonder bewijs, geeft geen enkele bijdrage aan deze discussie en levert alleen maar ergernis op.

Excuus voor dit uitgebreide verhaal, maar wilde het toch even kwijt gezien het ook in andere topics gebeurd.

5 likes