Rolex zin of onzin over polijsten bij een Rolexservice ?

Wel gepolijst niet gepolijst?

Een paar overwegingen of doordenkertjes.

  • Ik neem aan dat bij de vervaardiging van een huis er geen afgewerkt product uit de mal komt, dus in feite is iedere Rolex gepolijst.

  • Hoeveel gaat er van het huis af bij service als er bv alleen wat swirls op de kast zitten ?

  • Is dat meetbaar en moeten we in het vervolg kopen met een micronmeter in onze zak en/of zijn er standaardmaten vrijgegeven?

  • Is een goedlopend uurwerk dat service gehad heeft niet belangrijker dan pakweg 10/100 ste verlies van kastmateriaal ?
    Geen idee hoeveel ze weghalen, kunnen evengoed microns zijn en zie er dan geen reden tot paniek in.

  • Zou iemand moedwillig verzwijgen dat er een service geweest is als er ook aan de kast gewerkt is omdat hij denkt dat het meer waardeverlies geeft ?

  • Tenslotte wordt er niet teveel belang aan gehecht, tenzij er een flink deel van de kast verdwenen is ?

Graag jullie mening en liefst technisch onderbouwd.

Shoot

3 likes

Wat ik me afvraag: als je het BIJ ROLEX laat polijsten, kunnen ze dan ook een “fluted bezel” vakkundig aanpakken ? Ik veronderstel toch van wel ? Zodat hij “scherp” blijft - of terug wordt


1 like

Als het niet goed of te gepolijst is dan komt dat de kastvorm niet ten goede en is dat zichtbaar.

Als het horloge niet zichtbaar gepolijst is, is het ook niets om je druk over te maken.

Daar zullen ze bij Rolex toch ook wel met toleranties werken.

Nooit laten polijsten.

Dat is mijn filosofie.

7 likes

Dat is een andere vraag.

Liever een goed gepolijste kast dan een door een ander afgeragd ding kopen.

18 likes

Dit is de kernvraag toch?
Stel ik ga voor ik roep maar wat een 114270. Dan heb ik véél liever een NOS kast met een kaliber wat niet lekker loopt dan een met een verse service en zichtbaar materiaal- en dus vormverlies door polijsten.
Het helpt dat ik een goede horlogemakerconnectie heb. Die kan geen matige kast “mooitoveren”, maar wel voor heel redelijk geld het kaliber servicen.
Maar als je gaat kiezen tussen 2 specifieke horloges is het doorgaans niet zo zwart wit.

Ik zou geen moeite hebben met een door Rolex gepolijste kast bij een service. Ik vind dit een ‘legitieme’ vorm van polijsten, gedaan met het juiste gereedschap, personeel en Rolex-certificaatje erbij. Elke andere vorm heb ik liever niet, hoe mooi ook gedaan.

9 likes

Hier ben ik ook oprecht benieuwd naar.

In hoeverre is een “ongepolijste” Rolex ook echt ongepolijst? Hoe ver gaan ze met laser welding en hoe houden ze de zogenaamde bevels intact?

Als een Rolex na 10 jaar als nieuw volgens de juiste specs uit de service komt, waarom zou je dat niet accepteren?

1 like

Maar wanneer is het zichtbaar ?
Swirls eruithalen gaat er toch praktisch niks af, dan moet je wel bionische ogen hebben of niet?
En is het ĂŒberhaupt meetbaar ?
Ik ken de procedure niet, vandaar de vraag.
Meten is weten zegt men, maar dan moet je wel een vergelijk hebben.

1 like

Het ligt er aan hoe er gepolijst wordt. Bij Rolex zelf gaat het op een lapideer machine en evt. micro/laser lassen om grotere deuken eruit te halen. Zo wordt de kast weer als nieuw en blijven de hoeken en randen scherp.

Met de hand polijsten kan ook, maar de kans is dan heel groot dat de scherpheid van de kast achteruit gaat omdat het polijst materiaal teveel oppervlakte in Ă©Ă©n keer raakt (dus bijv. De zijkant en de bovenkant van de lugs) waardoor de pootjes meer rond worden (en soms ongelijk in dikte tov. elkaar).


Zoals dit dus.
Dit bereik je niet na 1x een cape cod doekje erover te halen maar moet er wel aardig wat onder de polijst machine gelegen hebben.
Ook zie je dat de brushed delen niet meer mooi zijn en teveel glimmen.

Maw: als een polijst beurt goed wordt uitgevoerd is de kast weer als nieuw met alle scherpe facetten in takt.

Als je voor elk krasje/putje/etc naar de juwelier gaat om het eruit te laten poetsen dan doet dat je horloge geen goed. Dan kan je het horloge beter in de kluis laten liggen. Het blijft een gebruiksvoorwerp.

7 likes

Dit is idd extreem en kan je moeilijk voor niet gepolijst verkopen.

Het gaat mij altijd om de kans dat een kast onjuist is behandeld. Veel horlogemakers kunnen niet goed polijsten met behoud van de oorspronkelijke kastvorm. Het ligt er ook aan of je polijst om alle draagsporen eruit te halen of wat oppervlakkig de kast bijwerkt. Het is voor mij als verzamelaar altijd de sport om een zo mooi mogelijk horloge te scoren. Dit geldt voor de oudere en gebruikte horloges.

Dus laat het vooral bij Rolex doen als je er behoefte aan hebt. Zij kunnen het in ieder geval. Maar koln was beter dan België dacht ik?

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn als je hem naar Rolex stuurt. Ik zal mijn Omega tzt bij een full service ook door Omega laten polijsten.

Met geauthoriseerde service centra heb ik geen goede ervaringen en zal er ook altjjd op aandringen het horloge naar een officiele werkplaats op te sturen

Ja, Rolex kan ook een fluted bezel vakkundig aanpakken en als nieuw “scherp” maken.

En ik denk dat wanneer horloge door Rolex onderhanden genomen wordt, er natuurlijk ook wat materiaal verdwijnt maar wel zeer minimaal. En het belangrijkste is dat de geborstelde delen met de juiste “grofheid” worden geborsteld en exact in de juiste richting, alle facetrandjes precies in de juiste hoek zijn en alles “scherp” blijft waar het scherp moet zijn.

Wanneer een “amateur” aan het horloge is bezig geweest zie je vaak dat zaken afgerond zijn waar het niet hoort etc


Dus een horloge dat service van Rolex zelf heeft gehad en opnieuw is opgemaakt; is bij mij van harte welkom hoor.

6 likes

Mijn 114060 is nu 5 jaar oud en al vind ik nog te vroeg voor een beurtje, ik ben wel erg benieuwd naar een door Rolex opnieuw gepolijste ceramische sub

2 likes

Ik denk dat een ceramic daar beter uitkomt dan een ouder model. Er zijn geen facetrandjes meer en de kast is een stuk dikker. De brushing is ook eenvoudiger.

1 like

Misschien houdt ie er zelfs wat slankere lugs aan over :wink:

5 likes

Dat dus. Dat is trouwens niet alleen bij een Rolex relevant. Ik heb zelf een Nomos die aldaar geserviced gaat moeten worden, en een GS die over vijftig jaar naar Seiko zal moeten.

Als de service organisatie het horloge weer als nieuw weet te maken, dus zonder al te veel verlies van materiaal van de kast en met behoud van de oorspronkelijke definitie en vorm heb ik er geen enkele moeite mee om totale restauratie te krijgen, inclusief WR specificaties.

Als er teveel materiaal van de kast wordt gehaald waardoor in de loop der tijd een vormverandering van de kast plaatsvindt, herstel dan in godesnaam het mechanische gedeelte en laat de kast met rust, afgezien van pakkingen en een garantie op de WR specificatie.

2 likes