Rolex zin of onzin over polijsten bij een Rolexservice ?

Maar het is niet de waarheid.

2 likes

Ah, even de voorgeschiedenis gemist.

Thanks…:+1:t4:

Over door Rolex bij een service gepolijste modellen:

Mijn collega heeft onlangs een Deepsea in onderhoud gehad en een vriendin een OP, beide bij Rolex zelf gedaan. Beide kwamen wat mij betreft met een veel te hoge glans terug. Bij die Deepsea de zijkant van de kast en bij de OP de band. Nu is het ongetwijfeld vakkundig gebeurd, maar ik vind het karakter er wel een beetje uit.

Iemand anders hier ervaringen mee?

Dit is nagenoeg onmogelijk aangezien een officieel Rolex service center identieke polijstmiddelen/borstels gebruikt als Rolex tijdens het vervaardigen van het horloge.
Is de Rolex dealer geen officieel Service Center, dan stuurt hij het horloge op.
Wat wel mogelijk is, is miniem verschil in afwerking. Ik hoor vaak dat Keulen de beste polijster in dienst heeft, maar alle Service Centers zullen aan de door Rolex gestelde eisen voldoen.

2 likes

Dat begrijp ik, maar hoort een 8 of 10 jaar oud horloge zo’n nieuwstaat glans te hebben, dat is meer mijn punt.

Hallo Mantaray,

Mijn ‘two cents’ na het kopen, verkopen en beoordelen van enige honderden vintage, semi vintage en nieuwere gebruikte modellen:

1. De meeste verkopers, particulier of professioneel, kunnen het verschil niet zien en zeggen in het beste geval ongepolijst als ze het zelf niet hebben laten polijsten. Daarnaast liegen veel handelaren er gewoon over omdat ze weten dat als je het vraagt, je het belangrijk vindt dat het horloge niet gepolijst is. De weg naar een mooi en goed gebruikt horloge is geplaveid met onkunde (ook van de koper), leugens en bedrog. :wink:

2. Op basis van foto’s iets beoordelen is veel lastiger dan de antwoorden op fora regelmatig doen vermoeden. Eigenlijk moet je iets in je handen hebben om echt goed een oordeel te kunnen vellen. Belichting en hoek maken het vaak superlastig om foto’s te beoordelen.

3. Wat is gepolijst? Met een doekje krassen wegpoetsen? De hele case bijsnijden? Is het altijd slecht voor jou als koper of voor de waarde van het horloge? Geen eenduidig antwoord op te geven. Er zijn gevallen waar de staat van de kast zodanig is dat de kast en het horloge er toch echt op vooruit gaan na polijsten.

4. Onafhankelijke experts die dit de hele dag doen met een hele goede staat van dienst zijn het er ook regelmatig niet over eens met de kast in de hand. Wat moeten wij dan als armzalige liefhebbers op basis van een foto? Slijtage heeft ook impact op kasten en er zijn weinig mensen die het verschil zien tussen slijtage en een (slecht) gepolijst horloge en dat verschilt dan ook nog per merk (cq leverancier kast), periode en type. Veel mensen op fora (ik heb het niet specifiek over dit forum, daarvoor zit ik hier veel te kort) hebben heel veel foto’s gezien en heel weinig in hun handen gehad.

5. Ik kijk altijd naar balans van een kast en vergelijk zoveel mogelijk naar veel detailfoto’s van een nieuwe versie om een inschatting te kunnen maken. Hoe zag de kast er uit toen ie uit de fabriek kwam? Wat glimt en wat is mat? Welk patroon zie je op het metaal? Lugs geven veel weg maar ook niet alles. Bij een speedy bijvoorbeeld: hoe scherp is het randje van de lug aan de onderkant? Kleine dingen die je na heel veel in je handen te hebben gehad ineens gaan opvallen. Hoe ziet de bezel, wijzerplaat etc er uit ten op zichte van de kast? Ghost bezel en bijna nieuwe kast? Mmmmmh. Hoeft niet gepolijst te zijn maar is de kast wel origineel? Etc etc.

6. Zoals altijd geldt: buy the seller not the watch.

Specifieke specs over hoeveel welke fabrikant weg snijdt heb ik nooit gezien en lijkt me heel lastig te bepalen. Fabrikanten geven dat soort specs doorgaans niet weg voor zover dat al gestandaardiseerd is.

Succes!

9 likes

Vorig jaar mijn Kermit bij Rolex laten servicen en niet laten polijsten (scheelt ook weer een meijertje), het stoort mij niet dat er krasjes op zitten en als ik wil verkopen (zeker bij deze) is het een pre om het niet gedaan te hebben. Dan kan iemand altijd nog beslissen of hij het wil doen.

1 like

Gewoon lekker dragen, en voor je het weet ziet hij er ook weer uit als een gedragen horloge :smile:

2 likes