Rommelmarkt aanwinsten

zoals de titel het al zegt … bij toeval op de maandag morgen markt wat leuks gevonden.
het is een gewone markt met een paar kraampjes met wat oud spul en soms wat horloges … ik ga altijd even kijken als ik toevallig tijd heb en heel bijzondere dingen vind je er niet want als er een voor de verkoper bekende naam op staat kost het meteen redelijk veel geld
mijn vrouw had een union zien liggen…een aantal weken geleden , ik kreeg hem niet meer terug gevonden maar vandaag lag hij er weer …
niet zo bijzonder met volgens mij gewoon een eta … ( ik heb mijn referentie boeken uitgeleend )
jammer genoeg ook redelijk klein 31mm zonder kroon, loopt wel netjes op tijd.

en ik had nog helemaal geen horloge ketting … hij is ook niet geweldig maar leuk genoeg om hem in de kast naast mijn zakhorloge te leggen.
en mijn vader heeft 2 hele mooie … misschien dat hij bij het zien van mijn ketting eerder afstand wil doen dan dat ik moet wachten tot het erfenis wordt :wink:

het leukste … is jammer genoeg 10mm te klein …
mijn eerste en hopelijk niet laatste minerva :smiley: wijzerblad is heel redelijk alleen zou er wel een nieuw glasje op moeten …verder loopt het ook erg netjes op tijd .

de bodem is geschroefd met een banjonet sluiting … en alles ziet er prima uit.
het viel niet mee goede foto’s te maken door het glasje heen …hij is 29mm , dus geen maat om te dragen maar leuk voor in de kast bij andere vintage uurwerkjes

als iemand info heeft over de minerva … dan is dat natuurlijk altijd welkom :wink:

Leuk!
Da’s weer eens wat anders dan die Panerai’s van 47 mm :slight_smile:

Groet
Mark

Wauw… Goede vondsten. Elke Minerva is een juweeltje.

blijft toch leuk om te lezen en de fotos te zien er word dus nog steeds wat gevonden op rommelmarkten
mooi man!

pajero Schreef:

blijft toch leuk om te lezen en de fotos te zien
er word dus nog steeds wat gevonden op
rommelmarkten
mooi man!

bedankt allemaal , je vind af en toe wel eens wat maar daar moet je vaak wel heel wat voor aflopen …maar als dan wat vind dan maakt het al het zoek werk weer meer dan waard :slight_smile:

Mijn beste,

Leuk verhaal, mooie foto’s en wat een mooie score op de rommelmarkt. Zo zie je maar weer dat na het vele, vele speurwerk uiteindelijk de aanhouder wint. Dat geeft onze horloge-hobby een extra dimensie.
Toevallig keek mijn vrouw met een knipoog mee en haar vraag was direct: “al deze horloges zijn hem veel te klein, wat doet hij er dan mee, zonde!!” Ik heb haar toen maar gezegd dat ik dacht dat ik de koffiepot hoorde pruttelen.
Want over onze ‘horloge-passie’ kan ik niet met al te ……….:S………… mensen praten.

Orologio Signaturis Temporis

Heel goede “vondsten” en zo te zien allemaal in mooie staat ! Deze exemplaren verdienen een nieuw leven.

Dit is wat de “liefhebber” scheidt van de “koper”. :slight_smile:

Met Hartelijke Groeten,

Morse.

bedankt allemaal … :slight_smile:

ik heb mijn vrouw veel laten zien en op den duur wist ook zei wat ze mooi vond en wat de verschillen waren , een nadeel is dan natuurlijk weer dat het budget gedeelt moet worden :wink:

Die Union lijkt mij een FHF, maar welk type weet ik niet precies.
De Minerva kan ik ook niet honderd procent zeker van zijn maar waarschijnlijk een model 49 caliber ??

Leuke aanwinsten trouwens, ik kijk vaak op rommelmarkten, maar kom nooit verder dan wat oude quartzen…

Gedeelde smart is halve smart.

Arjay

Hent Schreef:

Die Union lijkt mij een FHF, maar welk type weet
ik niet precies.
De Minerva kan ik ook niet honderd procent zeker
van zijn maar waarschijnlijk een model 49 caliber
??

Leuke aanwinsten trouwens, ik kijk vaak op
rommelmarkten, maar kom nooit verder dan wat oude
quartzen…

thnx , zal het eens verder uitzoeken …

Minerva (tu)

Gedeelde vreugd’ is dubbele vreugd’:D.

Maar het zijn leuke aanwinsten Seamaster!

Tom Vreeken.

Leuke aanwinsten Seamaster, veel plezier ermee. Ik hoop binnenkort de Minerva terug te zien na een nieuwe glaasje/beurt te hebben gehad? :wink:

heel leuke vondsten, zoiets zie ik nou nooit op rommelmarkten!

De “Union Laureat” heeft een Frans uurwerkje (volgens mij); zo’n rare “geknikte” balanskloof doet me meteen aan een Frans fabrikaat denken; even gauw zoekend zou dit een Cupillard 233 kunnen zijn (??)

De Minerva is top (tu) echt een heel mooie vondst, misschien een beetje klein, maar zeker de moeite waard om op te knappen (heeft denk ik enkel een glaasje en servicebeurt nodig?); uurwerkje weet ik zo niet zeker, (staat er niks onder de balans ingeslagen??) de “bekende” Minerva 48 ziet er toch ietsje anders uit:

maar dit is het enige kleine Minerva kaliber waar ik een plaatje van kon vinden, heel misschien een ander fabrikaat uurwerk, dat zou op zich jammer zijn, maar het horloge in zijn geheel is toch errug leuk: gefeliciteerd (tu) …

Groet,
Paul

hoi paul ,
bedankt voor je info …ik heb gehoord dat er een niet eigen uurwerk in zit …hier onder het berichtje wat ik had ontvangen.

“Het bevat geen eigen caliber maar een gekocht uurwerk. Kan er zo even niet opkomen. Ik heb het wel eens vaker gezien. Denk zo midden jaren 50. Er zit immers een schokopvangsysteem voor de balans-as in. Geen Incabloc, maar een ander systeem. Je kunt eens bij Ranfft gaan kijken voor het uurwerk.”

ik heb toen op de site gekeken …maar dan merk je snel dat er erg veel gemaakt is :wink:

Ja, zo lust ik er ook nog wel eentje, ga maar eens zoeken in een paar duizend 10,5 lijns kalibers… :smiley: :smiley:

Ik ben nog eens even in de boeken gedoken en heb deze gevonden:

Het is een Glycine 45SR, 10,5 lijns uurwerkje; het boek waar deze scan uit komt is van 1950; het uurwerkje is dus ouder.

Groet,
Paul

Een geweldig succes Seamaster. Ik denk dat ik ook maar eens op rommelmarkten ga kijken.
Het probleem is wel dat als je iets koopt dat niet (goed) wil lopen de aardigheid er gauw vanaf is.
Ik kan er n.l. zelf niets aan doen. Ik heb zelf wel eens een erg leuk gelukje gehad. Mijn vrouw vond op straat een z.g.n. verpleegstershorloge, een piep-klein klokje, 20 mm. Het achterdeksel was nogal gekrast, waarschijnlijk was jet een aantal malen onder een schoen terechtgekomen.
maar het liep goed. een prisma klokje met ETA uurwerkje. Ik heb het glas laten vervangen. Het is nog steeds een van mijn juweeltjes.
Als ik ooit nog eens zover kom dat ik foto’s kan maken zal ik het zeker op dit forum laten zien.

Groeten, Eeltje

super … ik had niet verwacht dat het zo oud zou zijn … en bedankt voor de info (tu)

en vandaag door het mooie weer maar even naar de stad geweest …
gelukkig :wink:

ik had deze gekocht merk nivarox type rigoletto, ik werd benieuwd omdat er "super flat " bij het uurwerk stond.
zal best flat wezen maar in mijn ogen viel het een beetje tegen.

verder kwam ik deze elka tegen …vond het wel een grappig klokje met leuke wijzers en een scharnier voor de voor en achterzijde … toen viel me op dat het double er wel heel netjes op zat voor een oud klokje :wink: er zat wel een lelijk double flixoflex bandje op …de rest is beter …
:wink: m’n eerste gouwe :smiley:

en het de laatste een eterna , niet heel apart maar ik was er toch …
:wink:

ik ben nu al achter dat ik meer kast openers moet aanschaffen … :smiley: