Rommelmarkt Jaeger Lecoultre 18k

De tering zeg! And I mean that in the best of ways.

Als je 'm zat bent kan ik je 100% winst geven. :slight_smile:

1 like

Gobert doet de factor 5 ipv de factor 2 :confused:

1 like

Ik kan er een factor zes van maken.

En ziedaar: De koper heeft een onwaarschijnlijk mazzeltje gehad. :slight_smile:

1 like

Laten we er wel rekening mee houden dat het volgens @Techca een zwart uitgeslagen, goor ding was toen hij hem kocht. Daarbij nog het kleinere formaat en het niet courante uiterlijk zal voor de verkoper reden zijn geweest er weinig tijd/moeite in te steken.

1 like

Wat een moraalridderij. Iemand heeft een mooie vondst gedaan. Mooi toch. Iedereen hoopt erop om dergelijke vondsten te doen. Daarom verzamelen we toch?

9 likes

Hadden export uurwerken geen VXN code op het uurwerk staan?

1 like

Zomaar een brain fart: wat als de verkoper dan vraagt waarom je vrijwillig meer wilt betalen? Dan snij je jezelf in de vingers als je zegt dat het massief goud is en van een goed merk.

En wat als de verkoper dan met een hoger, maar relatief nog steeds belachelijke prijs komt, bijvoorbeeld 200 euro? Geef je dan alsnog meer? Of zelfs de “echte” waarde?

Niet kwaad bedoeld dit, maar waar ligt de grens tussen onbewuste afzetterij en een leuke koop, zeg maar?

ps. Ikzelf zou die 5 euro met een stalen gezicht betalen, maar dan wel hypocriet naderhand een schuldgevoelletje aan overhouden.

4 likes

Ik ben helemaal bij je met het stalen gezicht en die 5 Euro. Maar dat schuldgevoel, dat snap ik echt niet. Artikel wordt te koop aangeboden voor een prijs. Artikel wisselt voor deze vraagprijs van eigenaar.

Echt, ik zie het probleem niet, en als ik het wel heb het Wetboek ook niet. IANAL, maar ik geloof zelfs dat je in veruit de meeste gevallen verplicht bent iets te verkopen voor de geadverteerde prijs.

Leg mij nu eens uit hoe dat amoreel zou moeten zijn.

EDIT: Laten we er gemakshalve even van uit gaan dat verkoper meerderjarig en handelingsbekwaam is.

1 like

Best interessant en ik heb hier ook wel eens niet van wakker gelegen ;). Maar wel over gedacht en ik snap je redenatie. Ik ben wel benieuwd naar jou methode in de praktijk.

Hoe doe je dat dan? Stel je even voor: jij bent om 8 uur op de fiets gesprongen om er een beetje op tijd bij te zijn. Na een half uur wandelen eindelijk eens een klokkie: een fijne Zenith in een bak vol Hello Kitty en Swatch. De verkoper m/v blijkt geen benul te hebben van horloges en vraagt een tientje. Een echt, tegenwoordig zeldzaam, rommelmarktkoopje.

Wat is jou move dan in dit geval? Bied je opeens 150? Slaat de verkopende partij dan niet (alsnog) aan het googlen? Of bied je een in onze kringen gangbaar bedrag? En waar is dan de lol van het ‘jagen’ nog?

gr, HJR

1 like

Tot ongeveer 1965 ja.

Het LeCoultre 818 caliber zou van 1959 tot 1966 geproduceerd ? zijn dus het zou goed kunnen dat het geen import is, maar het zou evengoed kunnen dat het wel een late import/export exemplaar is.

1 like

Mooie vondst!

Het is nogal makkelijk om te zeggen dat je de verkoper meer geld had geboden dan de veel te lage vraagprijs, als een ander het koopje heeft gedaan.

2 likes

Jonges ik zie echt het probleem niet hoor. Koper tevreden, verkoper tevreden. Apple laat zijn iphones in China maken voor 32 dollar en verkoopt ze voor 800. Dat heet de markt. Kennis en onderzoek kunnen een groot verschil maken.

Genieten van de jacht, win some lose some,…

De Engelsen maken er al generaties lang een sport van antiek goedkoop op markten te kopen en duurder te verkopen. De verkoper is blij van z’n rommel af te zijn en wil er zijn tijd niet in steken.

Ik wil maar zeggen, 't is een fijne hobby en dat mag wel wat kosten, maar een leuke meevaller moet je je ook niet slecht over voelen.

3 likes

Een verhaal van Herman Pieter de Boer over het kopen op een rommelmarkt

8 likes

PRACHTIG verhaal Govert!

Even iets anders maar wel in het zelfde straatje.

Koos Meinderts vertelt op zijn website dat hij het verhaal van de man in de wolken verzon toen hij een aflevering van Tussen kunst & kitsch keek, waar een vrouw enthousiast vertelde over de klok die ze had meegenomen. Ze vertelde dat de klok een deurtje had waarachter ze voor haar kleinkinderen altijd snoep verstopte, en dat de kleinkinderen briefjes voor hun oma daar verstopten. De kleinkinderen mochten met de klok spelen als ze dat maar voorzichtig deden, en dat deden de kleinkinderen ook, uit liefde voor hun oma. Zij hield immers veel van de klok. De klok bleek, volgens de deskundigen van Tussen kunst & kitsch een zeldzaam antieke klok te zijn die ontiegelijk veel geld waard was. De vrouw keek verschrikt in de camera, en Koos Meinderts bedacht dat het beter was geweest dat ze nooit naar de waarde van de klok gevraagd had. Nu was het immers haar klok niet meer, nu moest ze het verzekeren, buiten het zicht houden en uiteraard buiten het bereik van haar kleinkinderen.

3 likes

Feit dat mijn gedachtegang zo werkt, betekent niet dat dit voor iedereen moet gelden. Van de week heb ik iets gekocht via marktplaats. Bij mij aangekomen wilde de jongen er veel te veel voor betalen. Ik heb hiervoor bedankt en een schappelijk bedrag voor beiden geaccepteerd, wetende dat ook hij hier hard voor heeft moeten werken.

Ik kan de vinger er niet op leggen waar de grens ligt, blijft immers een gevoel. Maar je kan ook een leuke koop hebben zonder dat de daadwerkelijle waarde een veelvoud is van hetgeen je hebt betaald. Stel het horloge is 500 waard en ik betaal 300, dan is dit nog steeds een zeer leuke aankoop, alleen al een stuk minder scheef als bij ts.

Nogmaals, ik veroordeel niemand en geef enkel mijn eigen gevoel te kennis.

Laatste wat ik er over zeg. Wil topic van ts niet verder bedoezelen. Dit gaat immers niet over de koop van een particulier. Als iemand hier nog verder over wil soebatten moet je maar een bericht sturen.

2 likes

Zou 4€ geboden hebben en misschien op €4,50 uitgekomen zijn, moet allemaal niet te gemakkelijk gaan op rommelmarkten, leven is al duur genoeg
Ga straks naar de rommelmarkt bij ons op t dorp
Nice day :sunny:

8 likes

Echt wat een ongelofelijke onzin, de vraagprijs is betaald, koper is blij, verkoper is blij.

Ik zou in dezelfde situatie rustig nog geprobeerd om af te dingen, dan had ik drie euro geboden en had ik hem voor vier euro meegekregen, dit is waar rommelmarkten toch om draait, dat je iets vindt voor een leuk bedrag. Ik heb vier Omega’s op de rommelmarkt kunnen kopen, allemaal onder de twintig euro, verkoper blij en ik blij. Iemand extra geld geven is iemand erop wijzen dat hij dom en ongeïnformeerd is, en hij/zij voelt zich daarna alsnog opgelicht. Ik heb iemand weleens verteld dat ze iets bijzonders hadden voor een te lage prijs waar ik dan weer geen interesse in had en guess what, dat levert hele ongemakkelijke situaties op, en het wordt volgens mij ook niet echt op prijs gesteld.

9 likes

Precies, verkoper moet door de viezigheid heen kijken en simpelweg even op Google kijken, klusje van een paar minuten. Tegenwoordig hoeft niemand meer onwetend iets te verkopen.

6 likes

Ranfft zeg over het uurwerk dit op watchuseek. Verder lijkt het mij een klokje uit de late jaren '70. Ziet er nog erg mooi uit. Goede vangst!!