Rommelmarkt vondst (Giesbeek/Vorden) 9-6-2014 Drie doosjes

Ik ben gisteren naar Antwerpen geweest naar een werkelijk kolossale rommelmarkt, maar uiteindelijk geen enkel horloge gekocht. Ik twijfelde nog over een paar één-ster Pontiac’s en een kapotte Tissot dames maar uiteindelijk dus gewoon niks. Dat is best wel zonde als je er in totaal ruim 400 kilometer voor hebt gereden.

Maar niks getreurd, er waren drie rommelmarkten in de buurt, en met de teleurstelling van de dag ervoor moest er vandaag gescoord worden. Kortom vroeg opstaan en zintuigen op 200%.

Ik heb drie horloge doosjes gevonden:

Maar ik heb ook nog een los horloge gevonden, dus die bekijken we eerst even. Een Certina Kurth Fréres (396.1020.26A), in ieder geval van na 1974

Het uurwerkje, een Peseux 7001

Niet gek toch!

Maar goed, ik begon over drie doosjes. Even wat toelichting, in de regel vind je praktisch nooit horloges in een doosje, je grabbelt ze meestal uit een bakje of schaaltje of soms zelfs eens kartonnen doos. De horloges die je in doosjes kunt vinden zijn meestal goedkope reclame horloges.

Doosje 1:

Balen! Er zit helemaal geen Seiko in…

Maar een supermooie Enicar Sjerpa D 600

Caseback

Het uurwerk, een AR 1145 (Enicar 144)

Doosje 2:

Een Rado Jubilé, nog in het plastic.

Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik niet goed weet of het een echte is of een replica, Rado is voor mij nog echt nieuw terrein. Het horloge is iig wel vrij zwaar.

Achterkant van de band

Caseback

Ik heb hem nog niet open gekregen, mocht dit lukken dan komt er een kleine update.

Doosje 3:

Nu de voorkant

Soms heb je van die momenten waarop je ogen een paar keer moeten knipperen om het te geloven, dit is zo’n moment.

Zenith XL-tronic (40mm)

Vooraanzicht

Zijaanzicht

Zenith gesigneerd quartz uurwerk (geen idee welk type)

Alle aanwinsten van vandaag bij elkaar.

Voor de Rado heb ik 17,50 betaald (mocht het een replica zijn dus gelukkig te overzien). De Enicar en de Zenith waren samen tien euro! En tenslotte de Certina kostte werkelijk een kapitaal met zijn twee euro.

Na de teleurstelling van Antwerpen ben ik dus weer meer dan tevreden. Deze week zullen nog wel een aantal poetsbeurt threads volgen…

Je begint er een neusje voor te krijgen :smiley:
Mooi hoor, vooral de Enicar vind ik top!

Mozeskriebel! Leuke doosjes! Die Zenith heeft een ESA 9180, vroege quartz van zeer hoge kwaliteit :slight_smile:

Ondertussen uitgevonden dat de Certina een jubileum editie is voor het 100-jarig bestaan van het merk uit 1888, dit horloge komt dus uit 1988, mijn eerste indruk was een stuk ouder maar dat komt dus door de retro look ook al is deze technisch gezien net zo goed vintage. Ik vond het al zo vreemd, saffierglas… :slight_smile:

Mooie vondsten op de neppe Rado na. Achterkant is wel erg slecht afgewerkt.

Ik neem aan dat je zou verwachten dat de achterkant gegraveerd zou moeten zijn of doel je op iets anders?

Mooie vondsten hoor! Behalve de Rado waarschijnlijk inderdaad.
Wat staat er onderaan de wijzerplaat? Heb je een foto van het deksel?

grtz Melvin

Het lijkt alsof de tekst erop is geplakt.
Bandje ziet er ook goedkoop uit, het zal anders aanvoelen dan de echte soepele.

Gewoon Swiss Made.

Ik heb net met wat moeite de achterkant open gekregen.

Twijfel die ik had is nu definitief weg, het duurste aan dit horloge is het Seiko batterijtje…

Ok jammer. Een handelaar heeft me eens een aantal zaken vertelt waar je op moet letten…

1. Swiss made wordt wel gebruikt, maar vaker alleen Swiss met wat getallen om het model aan te duiden.
  2. Rado gebruik nooit kruiskopschroeven, alleen met een platte kop.
  3. Ref. nummers achterop Rado horloges bestaan altijd uit 8 getallen. Vaak zie je bij neppers dat er 13 worden gebruikt.
  4. Rado gebruikt geen goldplating, dus deze kroon was ook verdacht.

Misschien wat tips voor de volgende keer :slight_smile:

Wauw, mazzelpik! Die Enicar en Zenith zijn echt gaaf zeg! Ben wel een klein beetje jaloers… :wink:

Zenith en enicar zijn topvondsten hoor !

Die Zenith vind ik dan toch stiekem wel de mooiste. De Enicar is natuurlijk ook niet verkeerd. Ik vind het grappig dat je iedere keer toch weer wat weet te vinden. Helaas heb ik niet de tijd om zo vaak een rommelmarkt te bezoeken, maar het lijkt me een leuke bezigheid.

Goede tips, toch blijft het soms gokwerk…

Wat je natuurlijk niet leest zijn de rommelmarkten waar ik niks heb weten te vinden, of de bagger waar je soms doorheen moet ploegen om 7 of 8 uur in de ochtend. Begrijp me niet verkeerd, het is leuk om iets te vinden maar makkelijk zou ik het niet willen noemen.

Je hebt er het nodige voor gedaan, Geert, zo zie je maar: geluk dwing je af (tu)
Nu nog even poetsen :wink:

Enicar en (bandje van) Zenith zijn toppers!

Mijn beste,

Proficiat met deze bewonderenswaardige aanwinsten!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Wat een aanwinsten weer(tu), op die nepper na dan.

Het ging al prima, maar met deze juweeltjes komt je grail snel dichterbij!
Gefeliciteerd!