Rommelmarkthorloges september 2014

Ik heb de latste tijd op verschillende moementen horloges gekocht op de rommelmarkt die ik nog niet had laten zien, dus ik heb er maar een verzameltopic van gemaakt.

Ik begin met een serie dames horloges, om daarna over te gaan naar heren horloges en een setje resultaten van de heren na een poetsbeurt.

Een oud dameshorloge met zakhorloge uurwerk

KJAG staat voor Kollmar & Jourdan AG, en is Duits, ik vermoed dat dit een horloge is uit de jaren 30

Tissot Seastar dameshorloge

Tissot uurwerkje uit 1964

Osco

Generiek dames uurwerkje

Velona, automaat met Nederlandse dag aanduiding en datum (mijn oudste dochter was meteen enthousiast)

Nu naar de herenhorloges

Delta duikerhorloge met draaibare binnenbezel

Met het hoogste glas dat ik ooit heb gezien, wow!

Maar helaas, penanker uurwerk, shit happens

Art Deco horloge, ongemarkeerde wijzerplaat

Tounneau uurwerk van Bernhard Förster

Mentor

Zoals verwacht een penanker uurwerk (4 jewels) maar toch gekocht omdat hij zo grappig is.

Pontiac Hydraulica Memodate

Sorry te lui om hem nog een keer open te maken omdat ik het uurwerktype ben vergeten, kortom het is een uurwerk waar Pontiac op staat! :slight_smile:

Tijd voor wat makeoverwerk

Ik heb laatst geïnvesteerd (not really, 25 euro) in een ultrasoon reiniger, dat had ik veel eerder moeten doen

Het glas van de Delta moet gewoon weer helemaal opgepoetst worden, fun!

Even snel de Pontiac wijzerplaat schoongemaakt met een satéprikker

En een rijtje resultaten

De mentor om de pols

Geen klappers maar toch ook weer niet ontevreden (de heren waren gemiddeld een tientje, de dames ergens rond twee euro).

In oktober worden 54 van mijn horloges geveild (ik hou er genoeg over don’t worry), dan ga ik meemaken of mijn tactiek voor het verkrijgen van horloge budget door de koop en verkoop van rommelmarktklokjes ook echt werkt.

Leuke vonsten weer , uurwerk in het ongemerkte art deco horloge is Bernard Forster zo te zien .

Kollmar & Jourdan is volgens mij niet maken van het uurwerk maar de kastmaker , je ziet ook vaak een KJ logo op kasten ,dat is dezelfde kastenmaker.

het art deco horloge ben ik wel fan van hoor!

Leuk! De Mentor heeft echt een mooie stijl kast en wijzerplaat. Met een mooi uurwerkje had het helemaal een feest geweest.
Art deco horloges vind ik mooi om te zien, maar niet om te dragen om een of andere reden.
Pontiac horloges zijn altijd prima (tu).

In oktober worden 54 van mijn horloges geveild (ik
hou er genoeg over don’t worry), dan ga ik
meemaken of mijn tactiek voor het verkrijgen van
horloge budget door de koop en verkoop van
rommelmarktklokjes ook echt werkt.

Gewoon nieuwsgierig geen koop plannen want ik heb er al genoeg, maar gaan ze naar een echt veilinghuis of gewoon op Ebay.nl?

Denk eerlijk gezegd niet dat een veilinghuis deze kwaliteit horloges gaat veilen , met alle respect hoor maar dan moet je volgens mij wel met meer kostbare horloges aankomen ivm veilingkosten maar hoor het graag als ik ernaast zit.

Wel degelijk via een veilinghuis, maar ik wil geen ruzie krijgen met onze geliefde moderatoren door te gaan roepen waar en wanneer.

Leuke klokjes, vooral de Velona vind ik erg mooi.

Catawiki is niet echt een veilinghuis, maar als je ziet wat er voor horloges geboden wordt dan schrik je. Als er vintage bijstaat, gaat het al snel naar de 30 euro of meer.
Ik denk dat wij zeikerds zijn en precies weten waar we op moeten letten. Daarom schatten we vaak horloges in op een lagere waarde.

Vintage1982 Schreef:

Ik denk dat wij zeikerds zijn en precies weten
waar we op moeten letten. Daarom schatten we vaak
horloges in op een lagere waarde.

Bij een veilinghuis in Hilversum zie ik ook regelmatig horloges voor buitengewoon hoge bedragen gaan, in ieder geval prijzen die je hier op het forum niet haalt.
Maar toen ik daar was ging het wel om horloges uit het luxe segment: voornamelijk oudere horloges van de dure merken als JLC omega etc. Vaak ook goud en de dameshorloges ook wel met diamantjes.

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten die TS gaat behalen graag terugkoppeling op het forum.

gschoots Schreef:

Wel degelijk via een veilinghuis, maar ik wil geen
ruzie krijgen met onze geliefde moderatoren door
te gaan roepen waar en wanneer.

Excuus dan zat ik ernaast , zie zelden Velona en dameshorloges op veilingsites maar zal dan ook eens gaan kijken.

Succes met je verkoop in ieder geval.

Ik wil best na afloop van de veiling hier even een rijtje plaatsen van mijn horloges met aankoopbedrag, taxatie en uiteindelijke hamerprijs als jullie dat leuk vinden.

Het is voor mij ook gewoon even afwachten of het interessant is, het is gewoon comfortabel dat ik zelf niet met al die horloges hoef te lopen leuren, ik heb daarom voor het grootste deel van mijn horloges ook geen reserve ingesteld dus als er geen gegadigden voor zijn ben ik ze gewoon kwijt voor een euro, maar ik wil ze in ieder geval niet mee terug naar huis nemen. Aan de andere kant kosten mijn horloges bijna niks (totaal aanschaf voor 54 horloges was 460 euro dus 8 euro gemiddeld) dus de kans dat ik winst maak is wel vrij groot. Een aantal merkhorloges (Tissot, Certina, Enicar en Zenith) heb ik wel een reserve meegekregen maar die ligt nog steeds onder de onderkant van de taxatie.

We gaan het zien!

Die Delta is gaaf, jammer dat er geen beter uurwerk in zit.

Ik vind het idee om op deze manier erfgoed veilig te stellen en ook nog een leuke hobby te hebben fantastisch!

En dan ook nog de forumlezer in het verhaal mee te nemen is ook niet verkeerd.

Dus ik zou zeggen: laat maar horen hoe het afloopt. Ik ban alvast heel benieuwd!

En…is de afloop van de veiling naar wens?

Mooie timing, ik heb toevallig vandaag mijn horloges opgehaald die niet zijn geveild. Daar zit ook meteen het probleem, uiteindelijk heb ik maar een klein deel van mijn horloges verkocht, degene die ik wel heb verkocht staan in onderstaand schema:

Even over de veiling, mijn horloges waren de eerste 54 kavels van de avond, op een aantal was een schriftelijke bieding binnengekomen. Blijkbaar is er iemand die blind op alle kavels standaard vijf euro biedt, dat betekent dat hij standaard alles meeneemt met een lage waarde waar verder geen biedingen voor komen (slim!). Dat werkte sterk in mijn nadeel omdat ik voor een groot deel van mijn horloges helemaal geen reserve had ingesteld, tijdens de veiling zijn dus praktisch alle goedkope dames horloges naar de mysterieuze nummer 9 gegaan ;). Gelukkig koop ik die in de regel voor weinig maar rijk wordt je er niet van.

In de zaal is er eigenlijk praktisch niet geboden op mijn horloges. Het was een gecombineerde klokken en horlogeveiling en de mensen in de zaal kwamen voor mijn gevoel vooral voor de klokken. Als ik kijk naar de bedragen die zijn betaald dan ben ik daar op zich tevreden mee maar in het volume ben ik wel teleurgesteld, aan de andere kant ben ik blij dat het gros van mijn horloges niet in deze lijn is verkocht want dan was ik ze echt voor een habbekrats kwijt geweest. Leuk detail ik dacht dat ik één van mijn horloges ook verkocht had maar de veilingmeester deed hierbij net of hij biedingen uit de zaal kreeg tot aan mijn minimum bedrag, maar daar haakte niemand op in.

Eindconclusie, op deze manier ga ik dit niet nog een keer doen. Ik ga nu verder op eBay en wellicht ook hier. Toch was het wel een leuke en leerzame ervaring.

Ik vind het altijd leuk om mijn successen te vieren maar dan moet je ook open en eerlijk zijn als er iets tegenzit, dus dan moet je ook alle informatie(zoals bovenstaande tabel) geven.

Zonde, maar een eerlijk en helder verhaal. Er is gewoon geen animo voor. Toch heb je een paar mooie deals gemaakt op een rommelmarkt.
Maar als je kijkt naar alle moeite die je ervoor doet en de brandstofkosten is het inderdaad niet de moeite waard. Als hobby blijft het toch leuk? Alle hobby’s kosten geld.

De 54 horloges die ik had ingebracht hebben samen 446 euro gekost, daarnaast handel ik ook nog los met horloges dus je hoeft je geen zorgen te maken… :wink:

Hier hadden ze dan meer opgebracht denk ik,mag je nog niet op de verkoop,je krijg toch wel een pardon hahah met al dat mooie opknap werk(tu)

Wat ik al dacht.

Voor de gewone vintage horloges heeft veilen niet zoveel zin, hoewel je hebt relatief toch een leuke winst gemaakt. Maar al de tijd en moeite die er in is gestoken ik weet niet of het dat waard is.

Op een veiling in Hilversum heb wel hele goede prijzen gezien, maar alleen in het luxe segment. Exclusieve merken en goud en diamanten er in.