Rommelmarktvondst 11-10 Omega Genéve en Constellation !

Het is een tijdje stil geweest maar dit weekend moest er een slag worden geslagen op de rommelmarkt in Hoevelaken. Ik kon kiezen uit een berg andere locaties maar deze moest het worden, en oh wat ben ik blij!

In de laatste rij, en ook bijna aan het eind stond mijn dochter Amber druk te zwaaien (zij scout standaard een eindje vooruit) en daar stond ze bij een bakje horloges. Ze had een Omega gespot! Een Omega Genéve, hij liep, en zag er ook nog best goed uit, mooi die houden we even apart. Ik draai het horloge wat ernaast lag, op een perlon bandje, nog even om, Omega Constellation… eeehhh, ok. Die liep helaas niet maar zag er verder origineel uit.

Vraagprijs 35 euro per stuk, na wat onderhandelen heb ik ze samen voor 55 euro mee mogen nemen…

De Omega Genéve ref. 1360098, 35mm

Blanke caseback

Binnenkant caseback met referentienummer

Omega 613 handwinder uurwerk, volgens het serienummer uit 1972

De Omega Constellation ref. 2852

Caseback met observatorium (gotta love it!)

Maar de kast is wel ontzettend ranzig

Binnenkant caseback met referentienummer

En dan de grote vraag, het uurwerk een Omega 501 uit 1954

…maar helaas mist in ieder geval de rotor, en hoogstwaarschijnlijk is dat niet het enige. Hij moet in ieder geval worden nagekeken want ook zonder rotor zou hij iig moeten draaien en dat doet hij ook niet (balans loopt wel gewoon vrij). Maar goed, dat is vast wel op te lossen.

Ondanks het issue met de connie ben ik uitermate tevreden over de rommelmarktopbrengst van vandaag. Ik heb nu in totaal vier Omega’s van de rommelmarkt.

2 likes

Wat een geluk! Constellation is zeker het opknappen waard.

Heel erg mooi! Die Genève ziet er nog strak uit. De Constellation is zeker de moeite waard om te restaureren.

Mazzelaar :slight_smile: Áls ik al eens een omega tegenkom op een rommelmarkt wil de verkoper meestal de hoofdprijs ervoor… Naast de rotor zal er nog wel een brug met het opwindsysteem missen?

Wow goede vondsten hoor , jammer dat ze de Constellation hebben toegetakeld maar voor dat geld nog steeds een koopje !

Hartstikke bedankt, maar ik moet eerst uitvogelen wat ik verder allemaal nog mis of moet vervangen.

Het heeft mij ook verbaasd, normaal betaal ik in de regel nooit meer dan 20 euro per horloge omdat boven dat bedrag de verkoper wel weet wat het is en wat het waard is. Bij 35 euro ga je dan toch twijfelen, maar in dit geval pakt het goed uit.

Net van de Genéve even het glas gepoetst en de band vervangen:

Deze gaat in de doos voor dagelijks gebruik.

Gelukkig heeft je dochter scherpe ogen, weer een leuke vangst.

Ik heb een zwak voor Omega, maar deze zou ik in de verkoop doen en Connie restaureren om te dragen. Die heeft veel meer uitstraling. Zo’n Genève brengt al gauw 300 euro op, maar het zijn nogal saaie horloges. Of zeg ik nu iets heel raars? :wink:

Sowieso een rotor, toch? Je kan hem maar alvast binnen hebben als de prijs gunstig blijft. Zal je net zien dat ze niet meer te vinden zijn als je wil gaan bestellen…of de hoofdprijs.

Het een sluit het ander niet uit, de Constellation loopt momenteel niet dus zit hij in de projectenkist, daarna gaat hij in de draagkist of in de verkoop (ik vind hem wel heel leuk). Het zal afhangen wat er aan vervangen moet worden…

Topvondst weer, proficiat (tu)
Heb zelf een cal. 504 en vind het
persoonlijk een prachtig tijdloos model.

Mooi, je hebt weer wat te doen :slight_smile:

Gefeliciteerd! Wat een prachtige vondst weer. Je hebt er echt een neus voor, ik moet nog wel eens denken aan die Sherpa die je een keer hebt gescoord - daar was ik ook zo van onder de indruk.
Succes met restaureren! Laat je ons het resultaat zien?
Gr. Bouke

Dank je wel, de rush die je krijgt bij het vinden van een A-merk horloge is echt zo verslavend. Die Sherpa van vijf euro (samen met een Zenith voor een tientje) was er ook eentje waar ik zelf amper kon geloven dat ik net die deal had gemaakt.

Ik heb vandaag om te oefenen weer eens mijn huiswerk zakhorloge helemaal uit elkaar gehaald en in elkaar gezet, als ik mijn olieles heb gehad wil ik een keer een full overhaul topic gaan maken. Maar als je het goed vind doe ik dat niet meteen met een Omega… :wink:

Bofkont, da’s een goed begin van het weekend zeg!

Groet,

Mooie vondsten… op zich als je de documentatie van die kalibers ergens kan vinden… dan is het servicen een “peuleschilletje”… 't valt me op dat de kalibers bijzonder mooi gebouwd zijn… wat aan de binnenkant zit, moet ook mooi zijn… al is het alleen maar om de horlogemaker plezier in zijn werk te verschaffen…

wat de rotor op de Constellation betreft… heeft deze een micro-rotor?.. en komt die dan op het messingkleurige rad boven de veerton?..

Ik ben nog een “newbie” in het vak van Horlogemaker. maar ik ben vreselijk leergierig… :wink:

Beste aanwinsten weer!(tu)(tu)