ja juist op cata geef je de hoofdprijs
indd, kan ie beter op catawiki verkopen dan maar vd hoofdprijs… sommigen denken dat alles goud is…
Ben benieuwd welke kringloop?
Lekker hoor! Erg toffe king Seiko. Plaat ziet er nog goed uit onder het bekraste glas.
Nieuwe Nos glaasjes zijn wat lastiger te vinden, maar als je de zoekfunctie gebruikt heeft @VmaxNL de perfecte techniek gevonden om de metalen ring op generieke glaasjes te krijgen
Oh oh oh. Nu moet ik ook zoeken
Dat werkt inderdaad erg goed, en ik kan nauwelijks verschil merken met een origineel glaasje. Het is er natuurlijk wel, maar optisch niet echt zichtbaar. Je hebt er een ultrasoon reiniger voor nodig, water op minimaal 80°C, een Sternkreuz 300863 glaasje en natuurlijk een UV-lijm om het glas te lijmen. Ik heb het nu al met diverse horloges gedaan, tot volle tevredenheid.
@Blufkakel @LVA het zoeken is jullie bespaard gebleven.
Echt een top ontdekking dit Patrick. Een fantastische manier om die KSen weer terug in oude glorie te krijgen zeer dankbaar voor.
Ik moet dit binnenkort gaan proberen met een king Seiko Vanac. Het facet glaasje heeft zichzelf losgelaten van de ring . Het horloge was van een metaalbewerker denk ik, want bekende lasspetters /corrosie van slijpen zat overal en had elke schakel vastgezet. Die zijn ondertussen goed los maar er zitten wel een paar krassen op het glas. Zo’n facet glas vinden zit er echt niet meer in, dus liever een paar krassen dan een glas zonder die facetten, want dat maakt juist de Vanac zo gaaf.
Maar eens zoeken naar een goede UV lijm, want die facetten moeten perfect uitgelijnd zijn voordat de lijm droogt. Gebruik je gewoon een uv zaklampje om de lijm te drogen of heb je hier iets voor aangekocht?
Daar heb ik me spul van Amazon voor gekocht.
Een UV nagellak droger en een flesje UV-lijm. Werkt tot nu toe beter dan het officiële spul, dat ik ooit bij Cousins gekocht heb…
De lijm is onder deze lamp in amper een minuut hard, terwijl het zo urenlang nat kan blijven. Heel erg handig dus, en ook gemakkelijk te verwijderen, als je geknoeid hebt. En ook belangrijk, ook weer los te maken met warm water om een kapot glaasje weer te kunnen verwijderen.
Exact wat ik zocht. Dan kan ik 100% controleren of de facetten recht zitten voordat ik hem droog.
Dank voor de info. Ik ga eens shoppen
Echt wel, kijk eens via bijvoorbeeld Buyee op Yahoo.jp
Moet je heel veel geluk mee hebben, er zijn ontelbaar veel soorten glazen zo… En facetjes zijn zo al dun gezaaid. En je kan het glas misschien wel vinden maar dan zitten de nodige pakkingen er blijkbaar niet altijd bij ook. Wist ik ook niet.

En facetjes zijn zo al dun gezaaid. En je kan het glas misschien wel vinden maar dan zitten de nodige pakkingen er blijkbaar niet altijd bij ook.
Ik heb ook al een facetglas overgezet, die hebben namelijk heel vask de maat 300mm.
Pakkingen zijn niet altijd noodzakelijk te vervangen, vaak zijn die nog prima te hergebruiken.

te hergebruiken
Dat dus

Ik heb ook al een facetglas overgezet, die hebben namelijk heel vask de maat 300mm.

bijvoorbeeld Buyee op Yahoo
Ik ga eens zoeken

Ha, dat is wel goed om weten… Dus zelfs als het een “ander” facetglas is (andere slijpvorm) dan kan dat nog altijd als plan B dienen zolang de diameter gelijk is?

Pakkingen zijn niet altijd noodzakelijk te vervangen, vaak zijn die nog prima te hergebruiken.
Handig dan moet ik wel eens opzoeken hoe het zit met zo’n glas plaatsen (inpersen gok ik?) want nog nooit iets gedaan met pakkingen.
Seiko gebruikt hier een soort rubber pakking, die verrassend goed blijft. Ik ben pas 1x een hard rubber tegen gekomen. Het glas zit op een ring gelijmd, en die ring wordt met de bezel in de kast gedrukt/geperst.
Met het hergebruik van de pakkingen moet ik wel even opmerken, dat als je volledige waterdichtheid wilt, dat het beter is om nieuwe pakkingen te gebruiken. Maar aan de andere kant, hoe zeer kun je nog de waterdichtheid van een 50-60 jarig horloge nog garanderen?
Dat klinkt nog wel te doen dan. En hoe uitwisselbaar zijn glazen? Kan een facetglas in een origineel-zonder-facet-kast geplaatst worden en vice versa?

Het glas zit op een ring gelijmd, en die ring wordt met de bezel in de kast gedrukt/geperst.
Ergens wel vreemd dan - elke glaswissel betekent klooien met lijm? Beetje raar van Seiko.
Het glas kwam al met de gelijmde metalen ring.
Nee, normaal zijn het glas en de ring al verlijmd. Het is het zogenaamde V-type glas. Maar je kunt de lijm breken door het te verwarmen en ultrasoon te behandelen, waardoor je het glas door een ander kunt vervangen. Want een origineel glaasje vinden is nog wel mogelijk, maar tegen horrorprijzen (€120-250 is dan echt niet overdreven). Vandaar ook deze methode.

En hoe uitwisselbaar zijn glazen? Kan een facetglas in een origineel-zonder-facet-kast geplaatst worden en vice versa?
De meeste glaasjes van het V-type zijn 300mm. Dus in principe is dan de uitwisselbaarheid erg groot.