[rommelmarktvonst] Ancre met mooie wijzerplaat

Net als zaterdag voorafgaande aan de HF meeting vandaag ook een paar rommelmarkten gedaan… vooral veel nep en veel plastic rommel!
Maar op de laatste rommelmarkt vandaag toch nog een leuk klokje gevonden voor klein prijsje.
Ik heb het gekocht om de mooie wijzerplaat en kastvorm. Tevens kan ik het horloge gebruiken om mijn demontage/montage skils te verbeteren :stuck_out_tongue_winking_eye:

Wijzerplaat moet schoongemaakt worden en er zit rotzooi achter het plexiglas.

Ik heb al gekeken welk uurwerk er in zit, dit is een FE 4601A nu wil ik het uurwerk er uit halen, de kroon en de 2 borgschroefje zijn er al uit, maar het uurwerk wil er nog niet uit, wie weet er raad?

Daarnaast willen de bandpennen er niet uit, er zit geen groefje in waar in kunt haken.

1 like

Het uurwerk zal er langs de bovenzijde uit moeten.
Dus glas verwijderen, dan kun je het er zo uitnemen.

De bandpennen: soms lukt het om met een scherp mesje tussen de binnenkant lug en uiteinde verdikking bandpen te komen. Dan zijn ze alsnog te verwijderen. Als dat niet lukt zit er niets anders op dan ze door te knippen of nato banden gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Inca

@Inca, bedankt, Ik zie het inderdaad ook net.
Ik weet dat er speciale tools bestaan om plexiglas te monteren, heb je deze ook voor demontage? of is er nog een andere manier?

Hier nog even het zijaanzicht.

Daar gebruik je een glasklauw (crystal lift) voor, lees anders dit topic even: Service en reparatie: Palerma duikertje

Als het een kunststof glas is, is een glasafnemer het gemakkelijkst.

Maar het lijkt erop dat de bezel er ook af kan. Zit daar geen mogelijkheid om deze los te wippen?

Onder de bezel zit geen groefje of uitsparing.
Ik heb een oude schroevendraaier scherp geslepen en voorzichtig onder de bezel gedrukt…

:smiley:

Nu kan het schoonmaken beginnen!

5 likes

Goed bedacht!
Erg leuk horloge ook :smile:

Van binnen schoon gemaakt, glaasje gepolijst en kast een beetje netter gemaakt vind ik als eerste horloge klusje wel genoeg. Eens kijken hoeveel hij afwijkt en dan een leuk 18mm bandje er bij zoeken, iemand een suggestie?
Zit zelf te denken aan een Nato of een Fixoflex bandje.

4 likes