Rookie

Hallo iedereen,

Ik heb recent een fascinatie voor uurwerken opgepikt en ben een budget aan het vrijmaken om een kleine collectie te beginnen. Ik heb me ingeschreven op het forum om ideeën op te doen en weg te dromen bij de eindeloze merken en modellen die jullie harten sneller doen slaan.

Op dit moment heb ik twee divers (Invicta’s) en ben ik vooral aan het uitkijken naar een mooi tijdloos dress watch met een prijspunt van maximum 400-500 euro. Mijn oog viel op een Seiko Cocktail Time.

Nu vroeg ik me af of er een ‘go to watch’ is binnen de noemer Cocktail Time. Ik zie een aantal keer serie SARB065 terugkomen, maar de allernieuwste generatie spreekt me ook wel aan, bv. de SRPB43. Is er veel verschil tussen de series? Zijn er pro’s en contra’s tussen de verschillende series?

Bedankt alvast!

Bert

9 likes

Welkom op HF en veel plezier!

Mocht je geïnteresseerd zijn, ik heb er nog 1 in de aanbieding! En welkom uiteraard.

1 like

Top! Mijn persoonlijke voorkeur gaat op dit moment meer uit naar de blauwe wijzerplaat ofwel de whiskykleurige van de SRPB46J1.

1 like

Ik heb me laten vertellen dat de SARB065 geweldig, maar ook wel aan de dikke kant is. Mogelijk is de nieuwe generatie iets platter. Verder zijn er binnen je budget denk ik geen horloges die meer bewierookt zijn. Geef je net een tikje meer uit dan kom je in sary/sarx/sdgm land… Ik zou die extra centen wel uitgeven, want dan zit je meteen geramd.

1 like

Verdorie! The plot thickens :slight_smile: Ik zal nog opzoekingswerk moeten verrichten om een weloverwogen beslissing te nemen.

Welkom op HF!

Welkom! Hierboven al aangegeven maar deze zitten toch in je prijsklasse €300-500 de SARY maar ze zijn niet veel meer te krijgen. Ik heb deze en vind hem echt gaaf!

2 likes

Welkom! Leuke tijd hierzo!

Welkom!

Misschien handig bij je vragen: Seiko Presage of Seiko SARB?

Bedankt voor de welcomes en de nuttige tips! Ik ben ervan overtuigd dat ik het op dit forum naar mijn zin zal hebben :smile:

2 likes

Welkom en heel erg veel plezier gewenst op dit leuke en vooral leerzame forum👍

Welkom Bert en veel plezier bij het maken van een keuze!

Mijn beste,

Bert, van harte welkom in die fascinerende wereld van HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Welkom. Ook ik ben net binnen hier. Begrijp de zoektocht dan ook goed. Dat er maar veel mooie horloges mogen volgen :blush:

Van Harte welkom :clap:

Pieter.

Welkom :smiley:

Welnu, @Windhund gaf het al aan, de nieuwe generatie is ietsje platter dan de oude generatie.

Verder is het woord “Automatic” in cursief schrift vervangen door het woord PRESAGE in blokletters, wat mij niet interesseert, maar anderen hevig emotioneerde.

Dan is daar het uurwerk. De SARB065 heeft het betere 6r15 uurwerk, terwijl de nieuwe generatie het met de mindere goden uit de 4r35 serie moet doen. Allebei hacking and handwinding, maar de 6r15 is gewoon beter: langere power reserve, accuratere specificatie.

Ikzelf zou voor de dunnere variant gaan ondanks het uurwerk. Omdat ik van dunner houd.

Maar als je het mij echt vraagt is de 40.8mm gewoon te groot. Dat geldt ook voor de door @Windhund aangehaalde SDGM en SARX serie, trouwens.

In tegenstelling tot de SDGM en SARX serie is de waterresistentie van de Cocktail Time, zowel nieuw als oud, gebrekkig. In plaats van 10 bar doen die maar 5 bar. Ook hebben Cocktail Times geen saffier glas maar een gebold Hardlex.

Daarom ben ik aan de SARB serie verknocht. De SARB033 is fantastisch met sunburst en 38mm, terwijl de SARB017 Alpinist met 39mm wat avontuurlijker is. Allebei met 10 respectievelijk 20 bar Waterresistentie en Saffier glas. Ook is er nog een SARB035 onderweg. Die doet er lang over. Ik wacht met smart.

SARB035 (geleende foto)

SARB033 (eigen foto)

SARB017 (eigen foto)

2 likes

Welkom hier! Door het formaat en de kleuren vind ik de Cocktail Time wat minder tijdloos en dressy persoonlijk. Zelf zal ik voor dat geld een Hamilton Intra-matic gaan (wel tweedehands) of flink wat geld besparen en een Orient Bambino kopen. Beide hebben een meer klassiek uiterlijk dan de toch wat sportieve Cocktail Time.

Bert, welkom op ons mooie forum. Veel leesplezier en je zoektocht.
Groet. Richard.