Rotatie wijzers BB58

Goedemorgen!

Sinds ik mijn Tudor BB58 heb heeft ie nooit stilgestaan. Vanmorgen voor het eerst moest ik hem opwinden en de tijd goed zetten. Nu viel mij op dat, anders dan bij mijn andere horloges, de wijzers tegen de klok in bewegen als ik de kroon van mij af draai.

Is dit een gebruikelijk iets en verschilt dit gewoon per merk? Zo ja, waarom? Heeft het met het soort uurwerk te maken? Mocht het een fout zijn bij mijn Tudor hoor ik het ook graag!

3 likes

Heb je het horloge ook op dezelfde manier vast als je andere horloges, als je ze opwindt?

Het logo hoort in ieder geval op de dial aan de bovenkant te zitten.

27 likes

Terechte vraag. Ik heb nog niet gedronken, dus dit gedeelte gaat goed.

20 likes

Perfect normaal, neef.

Je kan dit counteren door een kwartier op je linkerhand te zitten, je horloge 180° te draaien en vervolgens met je linkerhand opwinden.

Deze techniek wordt ook wel “the stranger” genoemd.

51 likes

:joy::joy::joy::joy:

Ik moest hardop lachen

3 likes

Creatieve oplossing, kwartier op de linkerhand zitten heb ik sinds de pubertijd niet meer gedaan. Dank ook voor je antwoord!

4 likes

Is volgens mij normaal, maar ben stiekem wel benieuwd hoe het zit… Mijn oude Speedy Reduced draaide bijvoorbeeld de “andere” kant op als mijn huidige Seamaster 300m, note bene allebei Omega.

Is dit een bewuste keuze van het merk, of zit hier iets andere logica achter?

1 like

Met een compleet ander uurwerk :wink:.

Klopt, maar ben toch benieuwd of hier dus een louter technische reden achter zit, of dat er toch een bewuste keuze gemaakt kan worden door Omega/Tudor

2 likes

Die van mij gaat gewoon met de klok mee als ik van me af draai…

1 like

Het ligt aan het uurwerk, dus techniek. Theoretisch kan men met het ontwerp van het uurwerk hier rekening mee houden, maar ik verwacht niet dat hier veel aandacht aan wordt besteed.
Het is afhankelijk van via hoeveel tandwielen de beweging van de kroon wordt overgedragen naar de wijzers. Als dit een oneven aantal is, dan is de draairichting gelijk. Als het aantal even is, dan is de ene richting het tegenovergestelde van de andere.

7 likes

Die van mij ook :roll_eyes::roll_eyes:

Ik vind dit zeer vreemd hoor.

2 likes

Heb het in iedergeval nooit gehoord :roll_eyes:

Nee, daar zit een ander uurwerk achter :thinking:

Apart, op YouTube staan wat filmpjes waarbij het precies zo is als bij mij. Zou het kunnen dat het verschilt per productielijn oid?

Pffff lijkt mij stug. Heb vanavond nachtdienst en ga mij er dan eens in verdiepen.

Verrek die van mijn gaat ook voorruit als ik hem naar me toe draai. :joy: nooit gemerkt.

1 like

Wanneer je de kroon naar je toe draait gaan de wijzers van je af. Wanneer je de kroon van je afdraait gaan de wijzers met de klok mee. Dat doen alle ze allemaal

1 like

Pfff nou moet ik 't weten ook


:roll_eyes::stuck_out_tongue_closed_eyes::rofl::joy::rofl: Ja dus net andersom dan mijn andere horloges :stuck_out_tongue_closed_eyes:

3 likes