Ik heb dit bij alle SW200 gehad. Squale, Doxa, Zelos, Chinese horloges etc etc.
Bij Doxa werd er een nieuw uurwerk ingezet, maar als het horloge bijna maximaal was opgewonden draaide de rotor nog steeds mee.
Bij een Oris ook gehad die rotor draaide als een malle. Na een servicebeurt nog steeds en na nog een service bijna niet meer.
Maar nog steeds een klein beetje.
Horloge liep wel snaarstrak.
nodig. Maar het gebeurt ook bij vrij nieuwe uurwerken. Wij hebben het maar al te vaak meegemaakt bij nieuwe horloges. Dan is het een easy fix door het juist schoonmaken en smeren van de automaat.
Los van het feit of het zo hoort of niet (niet dus, begrijp ik) ben ik wel benieuwd of het kwaad kan, danwel of het een symptoom is van een onderliggend probleem wat echt opgelost moet worden ondanks dat het horloge goed loopt met een goede gangreserve
Sellita Caliber SW200-1 Uurwerk
Het probleem van het “omkeerwiel” of “helikoptereffect” bij Sellita-uurwerken is dat de rotor onregelmatig draait terwijl u het horloge handmatig opwindt, vaak met verhoogde weerstand. Dit wordt veroorzaakt doordat de omkeerwielen vastlopen door een gebrek aan smering of vuil, wat ook kan leiden tot het ernstigere probleem van het breken van de tanden van het opwindrad van de veerton, waardoor het horloge volledig niet meer handmatig kan worden opgewonden. Hoewel het “helikoptereffect” kan worden verholpen door de omkeerwielen schoon te maken en opnieuw te smeren, kan aanhoudende kracht op een stijf uurwerk leiden tot permanente schade aan het opwindrad.
Komt zeker ook daar voor. En zoals idd eerder in het draadje, Hamilton = ETA. Heb zelf ook een paar keer in voorkomende gevallen alleen het complete automaatdeel gedaan; de rest was/liep dan nog top. Probleem telkens geheel opgelost. Benieuwd of de pro’s ook Lubeta V105 gebruiken, met - in mijn geval - soms nog een vlooienplasje Moebius 9020 hier en daar…?
Gewoon aanschudden en niet opwinden en kennelijk een keertje service doen als je toch weer wilt gaan opwinden.
Ben ook wel benieuwd hoeveel gevallen er zijn die geen open caseback hebben en dit niet weten en stranden.