rotor beweegt mee tijdens handopwinden van Hamilton Murph, hoort dit zo?

Bij het handmatig opwinden van mijn Hamilton Murph (H-10 uurwerk) merk ik dat de rotor soms meedraait.

Het gebeurt niet altijd, maar af en toe geeft de rotor een zet mee.

Is dit normaal bij dit mechanisme, of zou ik het laten controleren?

Er zijn verder geen problemen met de gangreserve of nauwkeurigheid.

Ik kan helaas geen film meesturen.

Benieuwd naar jullie input.

1 like

Nee dat is niet normaal, dan staan de automaatwisselaars droog.

5 likes

Dat dus

2 likes

Ik heb dit ook gehad met 2 Hamiltons, nooit problemen mee gehad.

2 likes

Klopt, tijd voor servicebeurtje. :wink:

1 like

Ik heb dit bij alle SW200 gehad. Squale, Doxa, Zelos, Chinese horloges etc etc.
Bij Doxa werd er een nieuw uurwerk ingezet, maar als het horloge bijna maximaal was opgewonden draaide de rotor nog steeds mee.

4 likes

Same here, Squale.

1 like

Bij een Oris ook gehad die rotor draaide als een malle. Na een servicebeurt nog steeds en na nog een service bijna niet meer.
Maar nog steeds een klein beetje.
Horloge liep wel snaarstrak.

1 like

Kun je aangeven hoe oud het horloge is?

Wellicht een

nodig. Maar het gebeurt ook bij vrij nieuwe uurwerken. Wij hebben het maar al te vaak meegemaakt bij nieuwe horloges. Dan is het een easy fix door het juist schoonmaken en smeren van de automaat.

3 likes

Los van het feit of het zo hoort of niet (niet dus, begrijp ik) ben ik wel benieuwd of het kwaad kan, danwel of het een symptoom is van een onderliggend probleem wat echt opgelost moet worden ondanks dat het horloge goed loopt met een goede gangreserve

1 like

AI weet raad :laughing::

Sellita Caliber SW200-1 Uurwerk
Het probleem van het “omkeerwiel” of “helikoptereffect” bij Sellita-uurwerken is dat de rotor onregelmatig draait terwijl u het horloge handmatig opwindt, vaak met verhoogde weerstand. Dit wordt veroorzaakt doordat de omkeerwielen vastlopen door een gebrek aan smering of vuil, wat ook kan leiden tot het ernstigere probleem van het breken van de tanden van het opwindrad van de veerton, waardoor het horloge volledig niet meer handmatig kan worden opgewonden. Hoewel het “helikoptereffect” kan worden verholpen door de omkeerwielen schoon te maken en opnieuw te smeren, kan aanhoudende kracht op een stijf uurwerk leiden tot permanente schade aan het opwindrad.

3 likes

Glashelder!

1 like

AI is mis, want Hamilton gebruikt geen Sellita, of zou de Swatchgroep Sellita hebben overgenomen? :sweat_smile:

Maar technisch is AI wel op de hoogte van het probleem. Iets wat dus ook wel vaker voorkomt bij horloges die al wat langer op voorraad hebben gelegen.

5 likes

Zo oud is zo’n Murph toch ook weer niet?
Hoe vaak moet een uurwerk dan wel niet in onderhoud?

1 like

En de puntjes staan weer op de “I” :blush:

Ik dacht rond 2019 de eerste dus als dat zo is kan een beurtje inmiddels nodig zijn.

2 likes

Mijn Oris met SW200 doet het ook. Heb er nooit iets bij gedacht.

1 like

Heb een TAG Heuer Aquaracer gehad met een ETA die hetzelfde probleem had, dus komt ook bij ETA voor. ( Hamilton zal een ETA inzitten neem ik aan ? )

1 like

Komt zeker ook daar voor. En zoals idd eerder in het draadje, Hamilton = ETA. Heb zelf ook een paar keer in voorkomende gevallen alleen het complete automaatdeel gedaan; de rest was/liep dan nog top. Probleem telkens geheel opgelost. Benieuwd of de pro’s ook Lubeta V105 gebruiken, met - in mijn geval - soms nog een vlooienplasje Moebius 9020 hier en daar…?

5 likes

Jawel, ook bij ETA, is dezelfde constructie.

En ja alle merken van de Swatchgroup gebruiken ETA want ETA is van de Swatchgroup. :sunglasses:

2 likes

Gewoon aanschudden en niet opwinden en kennelijk een keertje service doen als je toch weer wilt gaan opwinden.
Ben ook wel benieuwd hoeveel gevallen er zijn die geen open caseback hebben en dit niet weten en stranden.

2 likes