In mijn zoektocht naar een horloge in de 200/300 prijsklasse, kwam ik op het laatst dit merk tegen. Ze hebben een vrij kleine collectie, maar het aantrekkelijke vind ik de relatief dunne kast en diameter. Ik heb een vrij dunne pols (wat sportief afgevallen, het laatste jaar) en dan staat dit gewoon mooier. Het uurwerk is volgens hen een eta 8242-2. http://rotor-uhren.de/portfolio-item/rotor-automatik-titanuhr-beobachter-·-2r37hb/
Tot nu toe was de firma UHR de beste kandidaat (Zie een eerdere discussie) maar hun kasten zijn nogal dik.
Tegelijk de vraag hoe verhoudt zich dit eta 2824-uurwerk tot een unitas 6497 uurwerk. Kwalitatief gezien dan.
Als de reacties positief uitvallen wordt het hoogstwaarschijnlijk een uit deze serie, tenzij jullie me het echt ontraden.
In mijn zoektocht naar een horloge in de 200/300
prijsklasse, kwam ik op het laatst dit merk tegen.
Ze hebben een vrij kleine collectie, maar het
aantrekkelijke vind ik de relatief dunne kast en
diameter. Ik heb een vrij dunne pols (wat sportief
afgevallen, het laatste jaar) en dan staat dit
gewoon mooier. Het uurwerk is volgens hen een eta
8242-2. http://rotor-uhren.de/portfolio-item/rotor-automat
ik-titanuhr-beobachter-%C2%B7-2r37hb/
Tot nu toe was de firma UHR de beste kandidaat
(Zie een eerdere discussie) maar hun kasten zijn
nogal dik.
Tegelijk de vraag hoe verhoudt zich dit eta
2824-uurwerk tot een unitas 6497 uurwerk.
Kwalitatief gezien dan.
Als de reacties positief uitvallen wordt het
hoogstwaarschijnlijk een uit deze serie, tenzij
jullie me het echt ontraden.
Wytze
Zoals ik in je andere post aangaf is een 2824 een prima uurwerkje. Mijn favorieten zijn voor een automaat de 2836 (2824 met dagaanduiding) en voor een handopwinder de 6497, werkpaardjes die beide prima hun werk doen.
Als het met de kwaliteit van de rest van het horloge ook snor zit, dan lijkt het me een nette keuze.
Tegelijk de vraag hoe verhoudt zich dit eta
2824-uurwerk tot een unitas 6497 uurwerk.
Kwalitatief gezien dan.
Beide prima uurwerken. Beide hebben over de jaren hun strepen wel verdiend.
Er zitten wel grote verschillen tussen de 2. De 6497 (en 6498, verschil is de locatie van de seconde wijzer) moet je met de hand opwinden en heeft geen datum.
De keuze is gemaakt! Maar ik kan je niet eerder foto’s laten zien dan na levering, want het wordt een customized horloge (jullie noemen dat “mods”) van dit merkt ROTOR-UHR. Ik vond de wijzerplaat van het pilotenhorloge (2R37) en het saffierglas mooi, maar wilde eigenlijk wel een 10atm (Swimmer) omdat ik nogal eens buiten in de regen ben. Die combi gaan ze maken. Dus de “swimmer” met zwarte wijzerplaat/wijzers en saffier glas, dat ze ook nog op maat moeten slijpen. En dat voor 4 tientjes extra! Nogmaals, daar zijn (nog) geen foto’s van. Ik weet de levertijd niet, maar als ie d’r is komt de camera uit de kast. Ik ben echt heel benieuwd. 't Heeft best lang zoeken gekost. Maar dat was ook leuk. Je maakt kennis met een hele scene van uurwerken, wijzerplaten en nerds die er ales van weten. Dat is typisch hobby. Jullie gaan het zien!
Als ik zo bekijk wat hun prijs/kwaliteit prestaties zijn en ze op maat kunnen maken dan is dit een kandidaat leverancier voor de forum limited denk ik zo.
Ik denk dat je een goede koop gedaan hebt want er zijn weinig leverancier wie dit uurwerk voor zo’n prijs leveren.
Leuk dat ik dan als newbee nog een kleine ontdekking voor het forum heb gedaan. Het geeft ook wel een voldaan gevoel als de keuze positief wordt bevestigd door mensen die het kunnen weten. Als je de blog van die club bekijkt, krijg je ook het idee van een klein bedrijf, met twee verkooppunten (in de buurt van Munchen en en een elders in duitsland), dat nog een beetje de gedrevenheid van de hobyist kent. En die moet je hebben. Dat merk van Speyk, waar ik mee begon was een groep van horlogeverkopers die een goedlopend product in de markt wilden zetten. Dat ademt iets meer commercie, en zij kwamen dan ook uit op een geodkoper aziatisch uurwerk. Is ook een keuze, niets mis mee, maar niet de mijne.
We zien uit naar de levering, en julle wellicht de foto’s. Ze hebben geen levertijd genoemd, maar jullie blijven op de hoogte als ik iets weet.
Wellicht is het uurwerk gelijk. Maar wat bedoel je met identiek? “Zoek de verschillen” is in dit geval toch niet moeilijk? Het gaat natuurlijk om de details. Ik zie ook veel overeenkomsten met bijv. de al eerder op het forum genoemde UHR-uurwerken. Maar deze kast is relatief dun (10mm) de wijzerplaat heeft echte cijfers, en kast is mooi sober. Die combi vind ik mooi. Maar wellicht bedoel je iets anders met identiek…
Leuke horloges, maar ze zijn identiek aan de
Aristo/Volmer horloges, zoals deze…
Tja, een “flieger” horloge moet er natuurlijk we uitzien als een “flieger” dus erg veel bandbreedte blijft er niet over als je besluit om deze te gaan maken. Vooral in de kast kroon kun je wat onderscheid maken maar dan houdt het al snel op.
Wellicht is het uurwerk gelijk. Maar wat bedoel
je met identiek? “Zoek de verschillen” is in dit
geval toch niet moeilijk? Het gaat natuurlijk om
de details. Ik zie ook veel overeenkomsten met
bijv. de al eerder op het forum genoemde
UHR-uurwerken. Maar deze kast is relatief dun
(10mm) de wijzerplaat heeft echte cijfers, en kast
is mooi sober. Die combi vind ik mooi. Maar
wellicht bedoel je iets anders met identiek…
Met identiek bedoel ik dat ze dezelfde kast hebben en vraag me af of het dus van dezelfde producent afkomstig is. Zoals Grovana destijds de kasten maakte voor zichzelf, Steinhard, Robert, etc.
Nee hoor, prima wat je zegt. Immers: barzel 'b barzel jachad… (IJzer slijpt men met ijzer, zo scherpt men alkander). Maar die kroon is bij “jouw” plaatje toch verzonken in de rand van de kast, en de “mijne” niet. Ik ben het zeker met je eens, ik vermoed ook dat ze de kasten niet zelf maken. In ieder geval de wijzerplaten niet, kijk maar eens bij de uurwerken van Uhr. Anders kun je het volgens mij ook niet voor die prijs doen. Maar de combi vind ik gewoon mooi, en zoals je ziet, kunnen ze kennelijk aan je specifieke combi-wensen voldoen.
De modellen op de site doen me inderdaad erg sterk aan Aristo modellen denken. Dat is beslist geen kritiek, maar een aanbeveling. Zeker in deze prijsklasse.
Leuk om te horen. Omdat ik toch wel een bepaald soort horloge zocht (niet te dik, automatisch, min of meer klassiek) kom je dit soort dubbelingen denk ik ook gemakkelijk tegen. Het zijn in zekere zin assemblage bedrijfjes. Een hele nieuwe kast bouwen/gieten is natuurlijk andere koek voor zo’n prijs. Tenzij je ze voor een massa kermishorloges produceert, maar daar valt dit niet onder. Dus het is niet verbazend als het merk Aristo zijn onderdelen bij een zelfde leverancier zou betrekken. Ik heb wel het idee dat men gemakkelijker zegt dat ze een uurwerk van buiten monteren (eta, valjoux unitas ed) dan dat ze toegeven een kast kant en klaar te importeren. Snap ik ook wel: het is voor een belangrijk deel een design artikel, waarvan je natuurlijk het liefst zelf de benifit ontvangt.
De keuze is gemaakt! Maar ik kan je niet eerder
foto’s laten zien dan na levering, want het wordt
een customized horloge (jullie noemen dat “mods”)
van dit merkt ROTOR-UHR. Ik vond de wijzerplaat
van het pilotenhorloge (2R37) en het saffierglas
mooi, maar wilde eigenlijk wel een 10atm
(Swimmer) omdat ik nogal eens buiten in de regen
ben. Die combi gaan ze maken. Dus de “swimmer” met
zwarte wijzerplaat/wijzers en saffier glas, dat ze
ook nog op maat moeten slijpen. En dat voor 4
tientjes extra! Nogmaals, daar zijn (nog) geen
foto’s van. Ik weet de levertijd niet, maar als ie
d’r is komt de camera uit de kast. Ik ben echt
heel benieuwd. 't Heeft best lang zoeken gekost.
Maar dat was ook leuk. Je maakt kennis met een
hele scene van uurwerken, wijzerplaten en nerds
die er ales van weten. Dat is typisch hobby.
Jullie gaan het zien!
Gaaf dat ze dat kunnen. Als het een beetje bevalt, ben ik benieuwd of ze ook lugholes kunnen laten aanbrengen.
Nu zie ik pas watje bedoelde met identiek. Je plaatste een plaatje van die “flieger” maar als je op de site kijkt dan bedoel je natuurlijk de sporttaucher, en die is inderdaad identiek aan het door jou getoonde duikertje.
Nu wreekt zich dan toch mijn onervarenheid, maar wat zijn “lugholes”?
Het glas slijpen ze apart voor mij. De wijzerplaat paste gewoon begreep ik.
Ik heb ze via de contacttab van hun site gewoon gevraagd of dit alles kon. en dat was tegen meerprijs geen probleem. Nou, als ze apart je glas modificeren en met die wijzerplaat, dan vind ik 4 tientjes geen ropperij in ieder geval.
Ik zou zeggen vraag het ze gewoon via de site.
Trouwens van die schwimmer, en ik neem aan van de andere duikers ook zijn de kronene verschroeft.
Wel de definieve bestelling is geplaatst, een internationale betaling gedaan, en nu wachten we in spanning tot ie komt. Ze hebben geen levertijd genoemd, maar op goeie spullen is het het waard te wachten.
Jullie horen van me, en zien natuurlijk.