Rubber banden

Zie steeds meer horloges die standaard worden geleverd met een rubberen/kunststof
band.(ook de duurdere merken hebben er een handje van)
Persoonlijk vind ik het 3keer niks.Vraag me af waarom.Mode?
Horloge zelfde prijs, echter wel met een goedkopere band, en daardoor meer winst fabriek?
Wat is jullie mening?

Denk dat het mode is (en verkeerd geplaatst :P)

Ik heb een grondige hekel aan rubber banden.
Neem wel aan dat ze voor duikhorloges hun nut zullen hebben.
Maar bv twee horloges die momenteel mijn belangstelling hebben kosten zowel op rubber als op staal exact even veel.
In het Antwerps noemen wij dat “zware afzuip”.
De meeste standaard banden zoals op mijn nieuw aangeschafte seiko en citizen zijn trouwens beenhard. De certina doet het beter.
Gelukkig had ik dat voorzien en leder besteld.
Ook als je ziet wat ze soms los kosten vindt ik het, mode of niet daar doe ik toch niet aan mee, een serieuze “rip-off”.

Ik draag toch wel graag rubber. Of het gekleed is laten we buiten wegen maar het zit meestal wel goed. Een metalen band draag ik dan weer niet graag.

Of rubber in de mode is? Geen flauw idee. Ik persoonlijk vindt het niet echt modieus.

(en inderdaad verkeerd geplaatst denk ik, snapte het in eerste instantie ook niet helemaal.)

Ik dacht na het lezen van de titel: hier zijn wat mooie rubberen banden te koop!

Verplaatsen aub !
Ik koop ze toch niet :wink:

Mijn voorkeur gaat uit naar staal, nato of leer

Rubber vind ik persoonlijk het minst prettig

De keiharde banden van Seiko zijn niet van rubber, maar van polyurethaan. die kan je met een elastiekje rond zetten, en dan in kokend water gooien, minuutje of wat wachten, en dan staat ie lekker rond.

Misschien ziet het er niet het mooist uit, maar een rubbere of siliconenband zit wel extreem comfortabel (in mijn geval). Zeker in de zomermaanden vind ik het heerlijk.

Rubberen banden is een algemene beschrijving van een heleboel verschillende soorten en kwaliteit, van het goedkope € 15,00 siliconen bandje, via de mighty Isofrane naar de originele Omega of Breitling banden die een paar honderd Euro kosten…

Voor ieder wat wils in alle kleuren en eigenlijk verplicht op een duiker :slight_smile:

Eric

Rubber vind ik vooral passen bij duikers,
Leer en nato voor dressed,
En staal voor casual/daily beater…

Mijn voorkeur gaat over het algemeen uit naar leer en nato.
Maar op mijn Citizen Duiker toch echt wel rubber.

Kwestie van uitproberen,
sommige rubberbanden kleven als het ware aan je pols
en verschuiven niet ( goed bij zware instabiele klokken )
andere zijn keihard en stug
( wat weer goed is als je zomers een beetje frisse lucht onder je bandje door wilt hebben )

verder is het voor een fabrikant natuurlijk eenvoudiger
te fabriceren, zeker wanneer je er nog allerlei reliëf / teksten op wenst aan te brengen.

Rodania en Champion, en cheap ass Lorus hebben i.m.h.o.
erg fijne rubber / kunststofbanden.

en bij Casio ben ik ergerlijk genoeg nog nooit een fijn rubberbandje tegengekomen.

Maar de vraag was eigenlijk of het voor de fabrikanten niet een prijs zaak is.
Je ziet ze steeds meer als standaard bij horloges.Een stalen band is toch altijd veel duurder. Dus worden we door de fabriek een oor aangenaaid of niet? Dat er vele soorten rubber/kunstsof ed. zijn is me duidelijk.

GJB2010 Schreef:

Maar de vraag was eigenlijk of het voor de
fabrikanten niet een prijs zaak is.
Je ziet ze steeds meer als standaard bij
horloges.Een stalen band is toch altijd veel
duurder. Dus worden we door de fabriek een oor
aangenaaid of niet? Dat er vele soorten
rubber/kunstsof ed. zijn is me duidelijk.

Er wordt ons altijd een oor aangenaaid. We betalen altijd te veel. :wink:

Maar ik denk dat de productiekosten niet duurder zijn als van een leren band. Daar heb je ook verschillende kwaliteiten in.

Ik denk een combinatie van prijs / design / functie
je kunt wanneer je als fabrikant goedkoop uit wilt zijn
ook een leren flodderbandje monteren of een blikkerig rekbandje uit Cambodja.
persoonlijk heb ik niks tegen rubber maar je moet als consument natuurlijk naar het totaalplaatje kijken.
looks / prijs / functie.

( ik denk ook dat je qua vorm met rubber meer kunt doen
dan leer,
bij leer zit er bijna altijd ruimte tussen de band en de kast, en een rubberband sluit tussen de lugs bijna altijd precies op de kast aan,met leer gaat dat niet lukken,
en er zijn bij rubber eigenlijk geen losse endlugs meer nodig )

Ik vind rubber op duikers een prima en verantwoorde keus mits de band van soepele en goede kwaliteit is. De band van mijn Oris Divers zit voortreffelijk en heeft ook een fijne sluiting:

Neemt niet weg dat ik bij sommige duikers een stalen band mooier vind staan dan een rubberen band.

Overigens vind ik de niet-stalen band bij de FF wel erg mooi en bijdragen aan de uitstraling:

Kortom, ik denk dat het per horloge verschilt welke band goed ‘past’.

Fijn weekend allen!

Maar nou moet ik zeggen dat ik synthetische banden ook wel iets vind hebben. Zoals de longines legend diver, gekleed maar toch sportief.

Het is inderdaad onze persoonlijke keuze tussen rubber en staal. Ik kies er altijd voor om een horloge op staal te kopen, de aanschaf achteraf van een stalen band valt altijd duurder uit dan de aanschaf achteraf van een rubberen band.

Ik vind persoonlijk het prijsverschil wel erg groot. Okay, een rubber bandje op goedkope horloges is echt altijd bedroevend: stug en stof, stof en nog eens stof. Voor een beetje band alleen betaal je al vaak snel € 50,00.

Ga je echt de hoogte in voor een rubberen band voor Omega of Breitling zit je al snel boven € 200,00. En voor een stalen band al snel meer dan € 500,00…

Eric

Heb het liefst een rubber/siliconen band. Comfortabel en het bekrast niet. Vooral een pre op een sportief horloge. Anders een stalen band. Ben geen fan van leer. Ik vind een lederen band snel lelijk, vouwen kreukels e.d. En nato allleen in zand, zwart of groen, zoals het bedoeld is en alleen in combinatie met een camouflage uniform. Geen felle kleuren maar een Nato zoals deze bedoeld is.

Ik vind de PU banden idd erg prettig zitten ( robbie409 )
vooral bij zeer warm weer ideaal en bomb-proof.
De Seiko’s zijn voor mij een beetje lang en ik vind het zonde om de
mooie tsunami er af te knippen.

Merkloos PU is helaas slecht verkrijgbaar in NL.
Of ik google verkeert.

( Tips zijn welkom. )

( ook voor composite banden en/of niet pluizend:X silicone )

Grt,

Drex