Ruhla 24-00 servicebeurt

Aangezien ik op chemicaliën moet wachten voor het ontroesten van de Paketa, heb ik vandaag deze Ruhla onder handen genomen. Ook gekocht als een niet lopend horloge. De veer was maximaal opgewonden, maar er gebeurde niets.

Geen bandje en het glaasje behoorlijk bekrast. Wil kijken of ik het eruit kan polijsten, maar eerst het horloge maar eens uit elkaar en kijken of ik iets kan vinden waarom het niet zou lopen.

De wijzers eraf.

Het uurwerk ziet er verder best netjes en schoon uit en kom niet echt vreemde zaken tegen. De veerton zit met een asje aan de platine vastgeschroefd. Dat was bij de montage nog even een gepruts. Had ook nog niet eerder gezien dat de veerton open was en er enkel een ring en tandrad tegenaan zit. Bijzondere constructie :slight_smile:

Na de demontage heb ik de onderdelen een schoonmaakronde gegeven en het uurwerk weer inelkaar gezet. Daar heb ik verder geen foto’s meer van gemaakt. Het uurwerk had even tijd nodig om op gang te komen. De treinbrug zonder steentjes en kaal in de platine zal het niet makkelijker maken denk ik. Wat olie op de puntjes/kuiltjes in de platine en er kwam wat leven in de brouwerij. Het penanker kent ook geen steentjes waar je normaal 941 op stipt. Heb het bij deze ook superdun aangebracht en ook dat leek te helpen. Wat finetuning van de balansas/balansveer en toen blijf hij lopen.

Het glaasje zat onder de krassen en heb de dremel met een viltschijfje en polijstmiddel gepakt. Vond het de moeite waard en persoonlijk vind ik dat hij er erg netjes uit is gekomen. OK, hij is niet nieuw maar als je het vergelijkt een verschil van dag en nacht. Een oudje mag op zich ook wel wat sporen met zich meedragen… tot op bepaalde hoogte.

Na het polijsten… en een nieuw bandje gestoken :sunglasses:

Ik ben nog een hele tijd bezig geweest om hem te fine tunen qua loop. De timegrapher laat wat verschillende beelden zien. Het is een uurwerkje wat niet 100% strak loopt en danst wat op en neer qua seconden werk. Misschien dat het uurwerkje nog wat in moet lopen en wat polstijd nodig heeft?

Zoals onder te zien is danst hij wat tussen 0 en 75 seconden heen en weer.

Maar … hij loopt en dat was de bedoeling. De eerste voor mij die ik uit de dood heb doen opstaan … :innocent:

29 likes

De timegrapher ziet er inderdaad nogal funky uit maar hey, er is weer een voor schroot opgegeven penankertje herrezen uit de dood. En dat is al heel wat.

En niks houdt je tegen van die later nog eens opnieuw open te gooien om met een tegen dan meer ervaren kijk de hele trein nog eens te overlopen. Goed werk. :smile:

1 like

Weet iemand hoe ik kan achterhalen uit welk jaar dit horloge komt? Naast de 24-00 staat er 5073 op de platine. Zou dat leuk vinden om te weten.

24-00 is de familie, dat gaat weinig zeggen vrees ik. Die UMF reeks is bijna 30 jaar geproduceerd geweest, en 100+ miljoen totaal gemaakt. Serienummer is ook van weinig nut voor zover ik weet.

Ik kan nu op de telefoon niet veel rondkijken wegens een slapende baby op de buik. :sweat_smile: Kijk eens rond op ranfft.org, calibers, zoek op UMF 24. Er zijn een handjevol varianten, kan helpen om het iets scherper te mikken, oa door bepaalde aanpassingen/features die in gekende jaren geïntroduceerd zijn. Succes!

1 like

Nou, petje af! Je maakt het jezelf niet gemakkelijk, want hoe goedkoper de constructie, hoe moeilijker om aan te werken! Penankers laten zich niet normaal aflezen op de timegrapher.
Fijn dat je een succes-ervaring hebt. Dat stimuleert enorm!
Doe af en toe ook een werkend horloge, want daar leer je ook van en dat geeft vaker voldoening!
:+1::+1::+1:

3 likes

Knap werk! 0 stenen. :ok_hand:

Iedereen alvast dank voor de reacties :sunglasses:
Het uurwerk tikt al 12+ uren in het rond. Erg leuk :blush:

Vandaag krijgt hij wat polstijd naar kantoor.

12 likes

Volgens mij staat 5073 voor mei 1973…
Maar @Scudo is de penankerRuhlaMeister…

2 likes

Leuk verslag!
Als je het horloge omdoet naar kantoor, ben je eerder weer thuis!

Ja, die Ruhla’s zijn soms koppige werkjes maar stralen dan weer in hun eenvoud. Top gedaan!

Dan zou ik hem alle dagen dragen :rofl:

1 like

Still going strong

7 likes

Is gemaakt in week 50 van 1973.

6 likes

Leuk verslag en knap gedaan en ik wens je veel draagplezier van/ met deze mooi geworden GDR er
:star_struck: :+1:

Knap hoor
Hoe polijst je zo’n plexi? glaasje ?

Ik heb een dremel en daarin een puntige vilt. Ik gebruik Polywatch en dan op de laagste rotatiestand. Genoeg heen en weer bewegen en niet te lang op een plek houden ivm warmte en mogelijke vervorming van het materiaal.

2 likes

Thnx!
Dan doe ik het goed, ik gebruik PlexiRevive ipv Polywatch.

2 likes

Respect - en ook weer een leuke voor het DDR of een ander Ruhla topic :+1:

2 likes