Russische horloges

Hallo,

Ik ben van plan om een russisch horloge aan te schaffen van het merk Sturmanskie. Is dat een goede keus of heeft iemand daar ervaring mee?

Heb een (russische) Poljot die prima voldoet. Veel waar voor weinig geld…

Sturmanskie is een ‘model-lijn’ van Poljot als ik het goed heb begrepen…

Ik heb zelfs ook wat Russische horloges die het prima doen. Sluit me dus helemaal aan bij Acour_jeroen.

Controleer ook eens op ebay.de bij de shop van Juri Levenberg. Hij is erg goedkoop en zeker betrouwbaar.

Suc6

Zelf heb ik deze Poljot:

Sturmanskie is een modellijn van Poljot, wat tegenwoordig weer Vostok heet, volgens mij. Verder prima horloges met betrouwbaar uurwerk, hoewel hun modellen wel wat zijn “geïnspireerd” door de bekende grote merken…

In aanvulling op de ebay-shop van Levenberg, wil ik je ook verwijzen naar Julian Kampmann: http://www.poljot24.de Betrouwbaar en prima service!

edit: nu met het juiste linkje

Hoezo een namaak Breiling…

Klopt! Lijkt op deze, vind je niet:


Lief, hè, gebroederlijk naast elkaar :smiley:

De Poljot gebruik ik voor het wat ruigere werk…

Mooie foto’s KlaasJan! Zelf ben ik ook aan het orienteren op Poljot.

Jij hebt zo te zien zowel de Breitling als de Poljot “look-a-like”… Waar ik nu heel benieuwd naar ben: de Breitling zal gemakkelijk 10x zo duur zijn als de Poljot… Als je de horloges bekijkt en gebruikt, valt het kwaliteitsverschil dan ook verschrikkelijk op? Oftewel, is de Breitling echt veel mooier afgewerkt? Of valt dit verschil mee?

Ik vind de Navitimer werkelijk een pláátje: geweldig mooie wijzerplaat, echt schitterend afgewerkt en een mooie kast met draaibare ring. Verder een heerlijke band (leer met vouwsluiting). En het uurwerk loopt gelijk, als een atoomklok :smiley:
De prijs is natuurlijk schrikken, maar ja 't was de vervulling van een jongensdroom!

Dan de Poljot: best een mooie wijzerplaat (niet zo gedetailleerd en mooi afgewerkt, maar zeker niet storend), uurwerk (handopwinder) loopt goed en aardig gelijk: per week 1 a 2 minuten vóór. De band is niet veel, maar da’s op te lossen. Verder is het ontwerp natuurlijk gejat… Die prijs maakt veel goed! Onderhoud schijnt een probleem te zijn, heb ik gehoord: onderdelen zijn hier niet zomaar te krijgen (?)

Conclusie: eigenlijk niet te vergelijken. Maar doe je het toch, dan is de Poljot dubbel en dwars wáár voor je geld. De Breitling is een echt sieraad met een prachtige functie: dat van horloge.

vraagje:
Ik zie op de site veel horloges met lichtgevende wijzers. Wordt in die russische horloges ook al een alternatief voor radium gebruikt?

Toen ik naar bovenstaande Poljot aan het kijken was, vond ik overal “luminova” als lichtgevende stof (= geen radium, dus)

Breitling en andere A-merken gebruiken volgens eigen zeggen: “super-luminova”

Iemand aanvullingen/correcties?

Iedere horlogeliefhebber moet zich zeker een Poljot aanschaffen. De Sturmanskie vormt als het ware een Russiche klassieker. Ik weet niet welke je precies op het oog hebt, maar ze zijn wat prijs-kwaliteitverhouding betreft onovertroffen (behalve door de Seiko Diver’s ;-).

De vergelijking met Breitling is niet goed op zijn plaats. Breitling is een merk met status. Dat is Poljot niet and that makes quite a difference in de horlogewereld. Zelf heb ik een aantal Poljots. Maar dragen doe ik ze niet meer.

ben je een liefhebber ga je voor poljot

wil je ergens bij horen ga je voor Breitling

weg met de breitling want daar loopt dus iedereen mee om :wink:

1 like

@ Patrick: ik ben blij dat je je – misschien als grap – afzet tegen de merkendictatuur. Omdat een horloge niet alleen een tijdmeetinstrument is, maar vooral ook een sierraad, heeft het de functie om te laten zien wie of wat je bent. Met een duur en tegelijkertijd bekend merk scoor je hoger dan met – laten we zeggen – een Poljot. Is een merk ook nog kwaliatief goed, dan is dat wel de top. Rolex is zo’n geval. Dat scoort op alle dimensies wel erg hoog. Buitencategorie, met een hoge merkwaarde.

Maar als verzamelaar gelden andere wetten en regels. Daar gaat het vaak om het bijzondere van een merk of uurwerk. Dat zal niemand er aan af zien; slechts een klein clubje van medeverzamelaars zal dat op waarde weten te schatten: “Een Hamilton met een Buren-micro-rotor-uurwerk? ZO HEE!!”.

In het vervolg daarop zou je je kunnen afvragen welke waarden Poljot vertegenwoordigt. In ieder geval kun je zeggen dat het is opgericht door Stalin. Toch interessant, nietwaar. Een rijke historie draagt immers bij aan de belevingskwaliteit van het horloge.

Zo zo, dat is een goed gefundeerde opmerking Gert-Jan :sunglasses:

Wat bedoel je precies, het Blue Angels model is toch overduidelijk een kopie van Breitling?

Ik heb daar trouwens geen moeite mee hoor, is alleen maar een compliment richting het origineel toch?

ik kende “luminova” niet, het klinkt als een samengesteld goedje, dus even gegoogled: het bevat inderdaad geen radio-actieve elementen.

zie http://www.nemoto.co.jp/product/01_luminova/index_e.html voor details.

Zo is dat KlaasJan :wink: Wij begrijpen elkaar prima

Ha, da’s waar ook: jij hebt ook zo’n “tweeling” :smiley:

Alles trouwens goed met je “eenling”? :wink:

Dat klopt allemaal wel.

Alleen als je eens goed naar de basis van het horloge gaat kijken.
En dat gaat vergelijken met andere horloges.

Betaal je dan niet veel te veel voor het zelfde.
Het is allemaal zo’n opgeblazen imago.

@anon2091070na: tja, da’s een aloude vraag/discussie…

Uit de praktijk blijkt dat toch niet iedereen met quarts-horloges van de markt rondloopt, terwijl die ook de tijd aangeven en nog weer véél goedkoper zijn dan een Poljot. Blijkbaar hebben mensen zo hun redenen…